BMW 5-serie har altid været med i toppen, når det handler om store luksuøse biler, der både var rummelige, sportslige og leverede topkomfort på langturen. Den seneste 5-serie model blev introduceret sidste år, men vi kikker nu nærmere på en af topmodellerne i 5-serie rækken og vurderer, om den stadig leverer varen som forventet.

På streng diæt
I forhold til den gamle 5-serie er den nye model selvfølgelig vokset på alle leder og kanter, men selvom de fysiske mål er øget betyder BMW’s focus på lav vægt, at bilen ikke har taget på betydeligt på – kun 175 kg. Dette har man bl.a. opnået ved at bygge undervognen op i aluminium, hvilket har betydet en vægtbesparelse på adskillige kg.

De øgede dimensioner betyder at bl.a. bagsædepladsen nu er på fuld omgangshøjde med konkurrenterne, så man kan sidde med korslagte ben, hvis det er det, man ønsker. Bagagerummet er oppe på 500 liter, hvor der også er blevet plads til et lille rum under selve bagagerummet, der kan opdeles med fleksible rum-inddelere. Som en yderligere finesse sørger bagklappen selv for at lukke helt til, hvis man ikke selv kan klare det.

Uovertruffen teknik
Når priser nærmer sig 1 million kroner for en bil forventer man at blive forkælet. Det bliver man da også på stort set alle måder i den nye 5-serie, da bilen er proppet med den nyeste teknik.

Hvis vi tager de mest grundlæggende ting først: Motoren og gearkasse.

530d byder på en 6 cylindret 3 liters common-rail diesel rækkemotor der yder 218 heste ved 4.000 o/m. Momentet på hele 500 Nm ydes ved 2.000 o/m.. Til sammenligning yder en normal familiebil omkring 160 Nm og en Porsche 911 omkring 3-400 Nm. Præstationerne er som følger: 0-100 km/t: 7,4 sek.. Tophastighed: 240 km/t, mens 80-120 km/t klares på 5,5 sek.

Det meget store moment betyder, at man har et utroligt kraftoverskud fra meget lave omdrejninger, og det gør ingen forskel om bilen er fuldt læsset eller ej – de 500 Nm trækker læsset lige meget hvad.

Den 6-trins gearkasse passer fint til motoren og op-/nedgearinger sker næsten umærkeligt. Hvis man hellere selv vil skifte gear, er det også en mulighed.

Stilfærdig brummen
Til forskel fra BMW’s benzinmotorer må man bare undvære den normale lækre lyd, for den store dieselmotor brummer blot stilfærdigt uden at gøre noget væsen af sig – sammenligningen med en stor skibsmotor er ikke helt ved siden af.

Skabt til et liv på Autobahn
Med de store fartressourcer, der gemmer sig i denne BMW, er dens favorit-asfalt uden tvivl den tyske Autobahn. Denne bil er ikke tilfreds med kun at køre 130 km/t. Når man endelig finder et stykke let trafikeret autobahn, er en march hastighed for BMWen på 180 km/t ganske passende og stadig afslappende for chaufføren, da køreegenskaber og retningsstabilitet er i top. Når man passerer de 220 km/t begynder kræfterne at slippe op, så de sidste km/t tager lidt ekstra tid at nå. Det bedste er næsten, at man kan holde omkring 10 km/l med en march hastighed på de 180 km/t.

Udstyret med radar og Head Up Display
BMW logoet symboliserer jo som bekendt en fly propel, fordi BMW i sin tid startede med at producere flymotorer, og nu er BMW faktisk begyndt at udstyre sine biler med teknik, der tidligere var forbeholdt flyindustrien.

Head Up Display
HUD er et system, som kan projektere informationer op i forruden således, at man fx kan se hastigheden uden at skulle kikke ned på de sædvanlige instrumenter. Når man kikker ud af forruden, ser det ud som om, at informationerne står skrevet i luften adskillige meter foran bilen, og det gør til at man kan fokusere på både trafikken og informationerne samtidig.

Systemet kan selvfølgelig slås fra, men man kan også selv vælge hvilke informationer, man vil have vist: hastighed, fartpiloten eller navigationen. Man vænner sig utroligt hurtigt til at have informationer lige for næsen. HUDen viser rigtigt sit værd, når man bruger navigationen, som bl.a. viser afstanden til næste sving og vejnavn osv.

Aktiv cruisecontrol
BMW 530d har selvfølgelig fartpilot, men den er ikke helt standard. For at maksimere sikkerheden, især på motorvejen, har den aktive fartpilot en indbygget radar. Radaren holder ”øje” med bilen foran og har altid styr på afstanden til den. Når man aktiverer fartpiloten, har man samtidig mulighed for at indstille afstanden, som man vil have til den forankørende. På den måde holder bilen/systemet altid den samme afstand til bilen foran, fx 100 m, selvom man har indstillet fartpiloten til at skulle køre 20 km/t hurtigere end den forankørende. Alle indstillinger for fartpiloten kan vises i HUDen. Når radaren ”ser” en forankørende, som man er ved at indhente, vises som advarsel en gul bil i HUDen.

Hvis bilen foran bremser, vil systemet bremse BMWen ned, så afstanden stadig holder de 100 m. I ekstreme tilfælde, hvor den forankørende fx katastrofebremser, og de 100 m afstand mindskes hurtigt, lyder der en alarm i bilen samtidig med at en rød bil blinker i HUDen, og så må man altså vågne op og selv træde på bremsen.

At køre på motorvejen med den aktive fartpilot er meget behageligt i de fleste tilfælde, men det kræver en pæn kørestil. Når man indhenter andre biler, skal man trække rettidigt ud til overhaling for at undgå, at radaren opdager den forankørende, og dermed automatisk bremser bilen. Man kan dog minimere denne ”ulempe” ved at indstille systemet til minimumsafstand.

Aktiv dæktryksmåler og run-flat dæk
Ligesom flere af BMW’s andre modeller er 530d udstyret med automatisk kontrol af dæktrykket og run-flat dæk. Systemet holder konstant et vågent øje med dæktrykket, og alarmen går, hvis dæktrykket i et eller flere dæk afviger fra de øvrige. Instruktionsbogen indeholder adskillige sider om, hvordan netop dette system fungerer, hvordan man nulstiller det og hvilke situationer, der kan fremkalde en falsk alarm. Så det kræver nogle timers godnatlæsning før man kender sin BMW hele vejen igennem, da alle systemer kræver grundig læsning.

Run-flat dækkene giver mulighed for at køre videre selvom dækket er punkteret. Stive dæksider sørger for, at man ikke ødelægger fælgen, når luften er forduftet. Den maksimale tilladte hastighed er 80 km/t, og man kan køre omkring 100 km alt efter bilens totalvægt.

Punktering med 170 km/t – ifølge systemet i hvert fald
Der er ikke noget værre end falske alarmer – især når man suser af sted med 170 km/t og pludselig får at vide at man er punkteret, men det var altså den oplevelse, vi havde på autobahn. Efter grundig kontrol af dæk og dæktryk kunne vi dog konstatere at det var falsk alarm. Ifølge BMW er der risiko for falsk alarm i det tilfælde, hvor dækkene har været udsat for en hård sideværts påvirkning, og det havde dækkene akkurat været udsat for kort tid før alarmen lød.

Aktiv styring
Aktiv styring er endnu en smart feature, man kan udstyre sin BMW med. Det er i princippet en videreudvikling af den fartafhængige servostyring. Alt afhængigt af bilens hastighed regulerer en elektromotor, hvor stor indvirkning ratudslaget skal have på forhjulenes udslag. Ved parkering betyder det fx af ¾ ratudslag giver fuld udslag i forhjulene. Omvendt betyder det at styretøjet er mindre følsomt ved høj hastighed. Det kræver lidt tilvænning, primært ved parkering og langsom kørsel, da man i starten har tendens til at dreje mere end nødvendigt.

Interiør og komfortudstyr
De skarpe linier, der præger BMWens ydre er også taget med i kabinen, så det er ikke sikkert, at man som inkarneret BMW ejer vil føle sig hjemme med det samme, men kvaliteten er i top hele vejen igennem – med en enkelt undtagelse: forsæderne. De kan godt nok indstilles på alle tænkelige måder, men de giver langt fra den side- og lændestøtte de burde gøre. Her bør man i hvert fald kraftigt overveje at vælge nogle sportsæder på listen over ekstraudstyr.

I-drive
Det berømte eller berygtede I-drive system, der bruges til stort set al styring af radio, klimaanlæg, navigation, dæktrykskontrol osv. er standard i 5-serien. Systemet har fået drøje hug siden det blev introduceret i 7-serien, men kritikken praller åbenbart af på BMW’s udviklingsafdeling. I-drive systemet fungerer stadig for langsomt og kræver al for meget opmærksomhed fra chaufførens side. Blot det at et simpelt menuskifte tager flere sekunder får hurtigt en til at miste tålmodigheden.

Konklusion
Basisprisen for 530d Touring aut. er 902.400 kr., men med diverse ekstra udstyr (aktiv fartpilot, HUD, aktiv styring, navigation) nærmer prisen sig 1,1 million. Især den aktive styring kan jeg sagtens undvære og spare de 30.000,- det system koster. Den aktive fartpilot i kombination med HUD og automatgear giver en utrolig afslappet kørsel, som man har svært ved at undvære efter en uges tid.

BMW 530d Touring er helt igennem en ”drivers car”. Med diverse højteknologiske systemer og topkomfort tilbyder bilen en eminent køreoplevelse man sent glemmer – som chauffør kan man næsten ikke få det bedre.