Jeg har tidligere fortalt omkring min begejstring for de små GTI-bilers tilbagevenden til en til tider lettere kedelig bilpark, der domineres af ord som eco, down sizing og mini. Som bilelsker er det derfor rart, når små køremaskiner som VW Polo GTI, Seat Ibiza Cupra, Peugeot 208 GTI og den nye Ford Fiesta ST dukker op. Sidstnævnte har været længe ventet, da Ford er kendt for sine formidable køreegenskaber, suveræne gearskifte og kvikke motorer, selv på deres standardbiler. Og når en ekstremt velkørende bil som Fiesta kommer i klørene på Fords ST-afdeling, så kan der kun være noget godt under opsejling.

Design
Fiesta ST er baseret på en standard Fiesta, men skiller sig rent optisk ud med en langt mere aggressiv styling. Den stor Aston Martin mund (ja, det hedder den efterhånden i daglig tale, red.) dominere fronten, mens smukke og voluminøse fælge tager over i profilen. Bagfra skiller Fiesta ST sig ud med den massive hækvinge, det store ST logo og de dobbelt afgangsrør, som desværre er placeret i samme side, og ikke i center, som vi bl.a. ser det på Focus ST.

I kabinen er de massive Recaro sæder virkelig dominerende, og får det hele til at lugte rigtig meget af sport. Det tykke læderrat er virkelig behageligt, og aluminiumsdetaljer kombineret med et smart kabinelys gør cockpittet til et absolut behageligt sted at opholde sig. Men, et er at sidde bag rattet og nyde de mange detaljer – noget andet er at dreje nøglen og vække det lille EcoBoost monster i motorrummet til live.

Motor
Fiesta ST er udstyret med en 1,6 liters EcoBoost motor, der officielt yder 182 hk. Men, flere medier har haft bilen på rullefelt og fundet frem til en reel ydelse på over 200 hk, hvilket på siges at være imponerende. Fiesta ST byder på en opgraderet udgave af Fords Torque Vectoring Control system, der optimerer kraftoverførelsen til kørebanen, så du opnår maksimal acceleration og kontrol i alle situationer. Det, systemet blandt andet gør, er at begrænse drejningsmomentet i det første gear, så acceleration fra stilstand ikke går op i hat og briller, men i stedet bliver så optimal som muligt. Samtidig tillader det nyudviklede ESP-system, at du vælger den kørestil der passer bedst til dig. Så er du til sport, komfort eller mere økonomisk kørsel, så klarer Fiesta ST også det.

Sving
Jeg kan lige så godt slå fast, at Fiesta ST er kongen blandt alle de små GTI-biler når det drejer sig om køreegenskaber. Den æder simpelthen sving, som var den kun skabt til det formål. Og som chauffør kan du blot nyde måden biler opfører sig på, mens du leger dig igennem gearene i den perfekte 6-trins gearkasse. Fiesta ST er køremæssigt underholdning på et ekstremt højt plan. Ja, det fås simpelthen ikke bedre i denne klasse!

Økonomi
På trods af den enorme ydelse, så er det lykkedes Ford at hive en ganske imponerende brændstoføkonomi ud af den 1,6 liters EcoBoost motor. Ford lover 16,9 km/l ved blandet kørsel – men, vi oplevede faktisk at holde et snit på 17,1 km/l under en uges testkørsel, hvor der bestemt ikke blev sparet på hurtige accelerationer. Og der er virkelig tale om hurtige accelerationer i Fiesta ST. Sprintdisciplinen fra 0-100 km/t er overstået på 6,9 sekunder og topfarten er hele 225 km/t. Mellemaccelerationen fra 50-100 km/t i 4. gear er overstået på 6,4 sekunder.

ST1 eller ST2
Hvis du vil have en Fiesta ST, er det muligt at vælge imellem to versioner, rent udstyrsmæssigt - ST1 og ST2 er navnene. Vil du bare have det råt på råt, så skal du vælge en ST1. Men, med ST2 får du lige lidt ekstra herlige sager, som bl.a. betyder LED-kørelys, Recaro sæder med delvist læder, Sony radio/cd-afspiller og automatisk klimaanlæg. Prismæssigt betyder det, at du må slippe 305.990,- for en ST2, hvor en ST1 koster 283.990,-. Men, tal med din Ford forhandler, for jeg er overbevist om, at der kan skæres lidt på prisen.

Konklusion
Samlet set er der ingen tvivl i mit sind, efter at have prøvet samtlige biler i den lille GTI klasse. Ford Fiesta ST er den bedste bil. Den er lige en tand foran de andre når det drejer sig om køreegenskaber og design. Den fås desværre ikke med fem døre, hvilket er et lille minus, som man må lære at leve med. Men, udover dette, har jeg ikke noget negativt at sige.

TEKST