Selvom det ikke er den type bil, der umiddelbart sælges flest af, så lever GTI-bilerne i bedste velgående. De voldsomme udgaver af almindelige familiebiler er vakt til live igen, efter at have lagt i dvale igennem det meste af den finansielle krise. Og da det samtidig har vist sig at være yderst gunstigt at benytte downsizing, ja så kan man også holde nogle fornuftige priser og en god brændstoføkonomi, samtidig med at det sjove ikke forsvinder. For det er netop det element, der endelig ikke må forsvinde fra GTI’en.

I toppen af hierarkiet finder vi VW Golf GTI og Ford Focus ST. De to biler kæmper en evig kamp om at være nummer et, hvilket er strategisk vigtigt, da deres storesøstre er lukket land for de fleste rent økonomisk. Vi kigger nærmere på Fords seneste Focus ST og dens chancer i kampen om førstepladsen i GTI-klassen.

Design
Focus ST er ret imponerende rent visuelt. Specielt i den ekstreme Tangerine Scream farve, som vores pressebil blev leveret i. Farven passer glimrende til bilens udstråling og attitude og bliver på intet tidspunkt ”for meget”. Den store Aston Martin inspirerede grill fortæller, at her er der tænkt seriøst over sagerne, og det markante ST-logo signalerer, at der er mere under motorhjelmen end blot en standard motor. Kigger vi mod bagenden, som nok er den de fleste kommer til at se, så dominerer den dobbelte centermonterede udstødning billedet. Det ser hamrende godt ud og Ford designere fortjener store roser for netop den detalje.

Motor
Åbner du dørene til kabinen bliver du mødt af nogle visuelt imponerende racersæder fra Recaro. Har du valgt en hidsig farvekombination, som f.eks. sort/gul, så er det umuligt ikke at trække på smilebåndet. Det ser godt ud – rigtig godt! Samtidig er kvaliteten i kabinen rykket en klasse eller to op, hvilket tydeligt mærkes på materialevalget. Det er igen rigtig godt! Sætter du dig i Recaro sæderne, vil du mærke en meget kraftig sidestøtte, der holder dig naglet fast, lige meget hvor kraftig et sving du har i sinde at foretage. Det tegner igen rigtig godt!

Luk døren og tryk på startknappen, hvorefter den 2,0 liters EcoBoost motor bringes til live med en kraftig brummen. Motoren har en maksimal ydelse på 250 hk og et drejningsmoment på hele 345 Nm. Sammen med en manuel 6-trins gearkasse, sender det Focus ST forbi den 100 km/t på blot 6,5 sekunder og stopper først ved 248 km/t. Ganske imponerende er også mellemaccelerationen fra 50 – 100 km/t, der blot tager 5,5 sekunder. Den imponerende accelerationstid er bl.a. mulig pga. det optimerende Torque Vectoring Control-system, der sikrer optimalt afsæt igennem de første gear og derefter er med til at sikre optimal kraftoverførsel ved kurvekørsel. Systemet fungerer imponerende godt.

Teknik og køreegenskaber
Focus ST er udstyret med et 3-trins ESP-system, der giver dig mulighed for at vælge, præcis hvor meget indflydelse bilens elektronik skal have på din kørsel. Der er dog grænser, og Ford har sikret, at bilen aldrig slipper så meget af kontrollen, at du ikke kan følge med.

Focus ST er en helt igennem imponerende køremaskine. Den er skabt til udfordrende kørsel og er så skarp i sit styretøj, at jeg kun har smil på læberne og rosende ord at tilføje til netop den del af køreoplevelsen. Det er imponerende godt lavet!

Lidt malurt skal der dog i bægeret – for alt er ikke fryd og gammen. De føromtalte sæder har nemlig vist sig at have et stort problem. På længere turen oplevede flere af redaktionens medlemmer ømhed i siderne af ryggen, hvilket vi alle var enige om var sæderne begrænsede bredde pga. sidestøtterne. Det var simpelthen umuligt at ”falde ind” i sædet uden at der blev trykket kraftigt på ribbenene. Her har andre bilfabrikanter en option når man køber bil, hvor det er muligt at vælge bredde på sæderne, når bilen bestilles. Det kunne Ford måske overveje.

ST2, ST3…
Focus ST leveres i 2 forskellige udstyrspakker, ST2 og ST3. Vores testbil var en ST3, hvilket bl.a. betød at den udover ST2 udstyret også var forsynet med dynamiske bi-Xenon forlygter med LED kørelys, Recaro forsæder i fuldt Windsor læder, 8-vejs el-justerbart forsæder og formstøbte Recaro bagsæder. Prisforskellen på de to udstyrstrin er 40.000,-.

Focus ST starter prismæssigt ved 451.190,- for en ST2. ST3 koster som sagt 40.000,- mere. Skal du have lidt lir fra listen over ekstraudstyr, så kan røde bremsekalibre f.eks. tilkøbes for 2.500,- og en ST bagspoiler for 3.000,-. Der findes også 4 audio-pakker og en førerassistancepakke, som koster mellem 10-25.000,-. Vores testbil havde ekstraudstyr for cirka 50.000,- plus 14.000,- for den ekstreme Tangerine Scream farve.

Samlet set
I kampen og de bedste pladser i GTI-klassen er Ford Focus ST i mine øjne den bedste bil lige nu. Den er en My skarpere en den nærmeste konkurrent rent køredynamisk og så vinder den 100 % på sit udseende. Den ligner nemlig en ægte GTI og ikke blot en familiebil med seje skørter. Men, tag nu ikke fejl – for Focus ST kan sagtens bruges som almindelig familiebil – og den fås sågar som stationcar også. Og det bliver faktisk endnu sjovere – for Ford har også en ST-diesel på programmet. Den vender vi naturligvis tilbage med en omfattende test af senere.

Ford Focus ST. Den bedste GTI på markedet!