Det er ikke noget tilfælde, at den nye Ford Transit er kåret til International Van of the Year 2013 og Årets Varebil i Danmark 2013. Ford har nemlig skabt en varebil, der har de praktiske egenskaber fra den normale kassevogn, men køreegenskaberne og kabinekvaliteten fra en personbil. Og i mine øjne må det være det, som alverdens håndværkere har gået og ventet på, da bilen i mange tilfælde gør det ud for et kontor også – derfor vil man gerne have mulighed for at ”føles sig hjemme” og have det komfortabelt, samtidig med at det er praktisk.

Ford Transit Custom er meget moderne i sit design og tager sig virkelig godt ud i bybilledet og på byggepladsen. Der er ingen grimme vinkler, og det er tydeligt at designerne bevidst har satset på at skabe en flot, men samtidig praktisk bil.
I kabinen er der sket store ændringer fra tidligere generationers modeller. Førersæde og rat kan indstilles i alverdens positioner, så du nemt kan finde den rette kørestilling. Sæderne er komfortable og i vores testbil var de endda i læder. Det samme gælder rat og gearknop (som kunne være hentet fra Mondeo eller S-Max, red.), der virkelig var en fornøjelse at bruge. Kabinen har desuden et utal af opbevaringsrum, bl.a. under forsædet, hvor der er plads til hele 93 liter. Der er samtidig rigelig med kop- og flaskeholdere, så alle kan få slukket tørsten under en hård arbejdsdag.

Vores testbil havde ikke vinduer i bagdørene, hvilket giver et meget smukt design, men også det upraktiske ved ikke at kunne se bagud når du f.eks. skal bakke rundt på en parkeringsplads. Dette er dog ikke længere et problem, da Ford har indbygget en lille skærm i bakspejlet, så du nemt kan se, hvad der sker bag dig, samtidig med at parkeringssensoren yder akustisk støtte. Transit Custom med kort akselafstand har samtidig klassens mindste venderadius, hvilket er en stor fordel på trænge pladser. Samtidig fås Transit Custom med bakkestart-assistent, som sikrer, at bilen ikke begynder at trille baglæns når du sætter i gang på en bakke.

Selve lastrummet er, som altid, lige til at gå til. I Transit Custom må vi bare tilstå, at finishen er hævet en del over standarden, og efterlader et ekstremt positivt indtryk. Bilen var selvfølgelig også ny, men det fjerner ikke det faktum, at den er pokkers nem at indrette og modificere efter eget ønske. Du kan få specialdesignede bunde til din Custom, som gør det nemt at rengøre varerummet, og sikrer mod skrammer og ridser. Varerummet er samtidig udstyret med klart LED-lys, som giver en virkelig imponerende belysning.

Transit Custom leveres med tre 2,2 liters Duratorq TDCI-dieselmotorer, som yder henholdsvis 100 hk, 125 hk og 155 hk. Alle motorer er bygget op omkring Fords ECOnetic teknologi, der gør dem mindre miljøbelastende og mere brændstofbesparende. Alle motorer har samtidig start/stop funktion, som stopper motoren når du kobler ud og holder ved f.eks. et stoplys. Den indbyggede ECO-funktion gør desuden, at du ikke kan køre hurtigere end 110-115 km/t på motorvejen. Heldigvis kan denne funktion slås fra, så det er muligt at overhale og køre 130 km/t.

Motoren i vores testbil var den 155 hk topmodel, som på alle tænkelige måder opfører sig som en dieselmaskine, der burde ligge i en personbil. Den er tyst, smidig og ekstremt stærk. Sammen med den 6-trins manuelle gearkasse er den virkelig en fornøjelse. Aktiver cruise control ved 130 km/t og nyd turen på motorvejen i stilhed. Virkelig imponerende!

Udover standardudstyret var vores testbil udstyret med Fords SYNC multimediesystem, der er virkelig nemt at bruge sammen med din smartphone og samtidig gør bilen i stand til at ringe efter hjælp, hvis du skulle komme ud for et uheld. Derudover kunne vi nyde godt af ekstra airbags, dellæder, el-sæde, regnsensor, sprinklersensor, baksensor og bakkamera (beskrevet tidligere, red.) og Lane Departure Alert. Sidstnævnte registrerer, hvis du kommer ud over midter- eller sidemarkeringerne på vejen, og advarer derefter herom.

Som jeg startede med at skrive, så er det ikke noget tilfælde, at Transit Custom har vundet alle sine titler. Den er uden sammenligning den bedste kassevogn på markedet på nuværende tidspunkt. Priserne starter ved 177.000,- + moms for en 100 hk version med laveste udstyrstrin. Den testede model med 155 hk og Limited udstyr koster 227.000,- + moms. Dertil kommer ekstraudstyr.