Da golf-krigen i 1991 blev ”hele verdens” krig i form af direkte tv transmissioner døgnet rundt, blev verden, samtidig med krigens gang, introduceret til et helt nyt køretøj, nemlig det amerikanske forsvars Hummer H1, eller Hum-Vee, som den hedder i daglig tale. Den ekstreme firhjulstrækker blev hurtig populær pga. sit barske ydre og ekstreme terrænegenskaber. Producenten valgte at lade Hummer komme ud til befolkningen, hvilket filmstjerner og andre ”rige” mennesker satte stor pris på. Den ekstreme bil kunne nu fås med læderkabine og alverdens luksusudstyr – også selvom bilen kostede en formue, selv i USA.

GM (General Motors), der nu sidder på hele produktionen af Hummer mærket valgte sidste år at introducerer verden for en ”lillebror” til H1 modellen, nemlig H2. H2 modellen er mere civiliseret end militærkøretøjet H1. Den er skabt til ”normale” mennesker og er derfor gjort mere menneskelig. Men, på trods af dette står H2 bestemt ikke tilbage for nogen - tværtimod. Med sine 2,06 m. i bredden og 2,20 m. i højden er Hummer H2 absolut skræmmende at have i sit bakspejl. Bilen er enorm og giver virkelig en følelse af magt, når man sidder bag rattet. At kabinen så samtidig er indrettet efter enhver drengerøvs smag, med stor ”throttle stick” som gearvælger og knapper til ethvert formål, gør bestemt ikke H2 mindre interessant. Dette er heller ikke tilfældet når nøglen sættes i tændingen og den store 6,0 liters V8’er bringes til live. 316 Hk og et moment på næsten 500 Nm er ikke sådan at kimse ad. De mange Hk og det enorme moment gør den stor bil ganske adræt – hvor den gamle H1’er skulle bruge omkring de 20 sekunder for at nå 100 Km/t, er seancen overstået på godt 11 sekunder i H2. Ganske imponerende af en bil af denne kaliber.

De 316 Hk ydes ved 5.200 o/min. og momentet på 488 Nm leveres ved 4.000 o/min. Det enorme moment er med til at sikre H2 masser af kræfter når menuen f.eks. står på terræn. Men, selvom man skulle mene at H2 nok mest er skabt til terræn, ja så bliver man positivt overrasket når bilen kører på alm. vej. Motoren opfører sig perfekt i samarbejde med den 4-trins automatiske gearkasse og gør Hummer H2 meget behagelig på motor- og landevej. Selv i byen er Hummer behagelig at bevæge sig rundt i, hvilket vi bl.a. kan takke den glimrende servostyring for.

Kabinen i H2 er typisk amerikansk. Plastkvaliteten er en smule hårdere end en alm. personbil – men perfekt til at tørre af i tilfælde af sand, mudder eller andet ubehageligt snavs. Sæderne er glimrende og støtter rigtig godt. I Danmark fås H2 kun med luksuspakken, hvilket bl.a. betyder lædersæder.

Hummer har ikke tidligere haft en officiel importør i Danmark, men dette er nu ændret. Damgaard-Nielsen Automobiler, som herhjemme bedst er kendt for at være officiel Ferrari og Maserati importør har nu fået importen af Hummer mærket. Det er dog kun muligt at bestille H2 modellen, da H1 lider under en række problemer mht. forskellige EU-krav.

H2 er et interessant og spændende alternativ til f.eks. Porsche Cayenne og VW Toureg. Specielt for dem, der gerne vil skille sig ud fra mængden – for er der en ting man gør i en Hummer, så er det nemlig det. På min færden rundt i Københavns gader vakte Hummeren så stor begejstring at folk nærmest lagde sig på knæ i fodgængerfeltet for at bukke for den store bil. At vores testbil samtidig var gul, gjorde jo bestemt ikke bilen mindre diskret.

Hummer H2 koster 570.000,- kroner på gule plader, hvilket må siges at være en passende pris. Hvor får du ellers en 6,0 liters V8’er med 316 Hk og en opmærksomhedsværdi der overstiger stort set alle andre biler. Hummer H2 var et meget positivt bekendtskab. Og til spørgsmålet om jeg selv kunne finde på at køre i den til daglig – JA, for pokker da! Hvis mit benzinkort altså kunne holde til det.