Med en pris på knap 155.000,- kroner, har KIA placeret deres nye Shuma 1.6 LS i en, for de danske forbrugere, yderst attraktiv prisklasse. Men det er samtidig også det sted, hvor der er størst konkurrence. Peugeot, Renault, Toyota og Citroén, har alle meget interessante modeller i netop denne klasse - så er det muligt for KIA at stille noget op?
KIA siger selv at de satser på rummelighed, motorkraft og et højt udstyrsniveau, som ingen konkurrenter kan matche til prisen.

KIA Shuma er en ganske rummelig bil for klassen. Men 4.5 meter i længden og en bagagevolume på 440 liter, kan den sagtens matche konkurrenterne.
Samlekvaliteten i kabinen er god - dog føles det brugte plastik ganske hårdt.
Et minus ved kabinen er placeringen af en del af knapperne. Bagrudeviskeren startes f.eks. ved hjælp af en knap nede bagved tændingslåsen og kan derfor være ganske svær at få fat i. Sådan er det desværre med en del af kontakterne i Shuma.
Sæderne i Shuma er et lille plus. De har en glimrende sidestøtte og man har mulighed for at indstille førersædet til en ganske behagelig kørestilling. Desværre kan sæderne godt virke lidt hårde, hvis man skal på en længere tur.

Med 101 Hk yder den nye 1.6 liters MI motor 10% flere kræfter end forgængeren Sephia. Det sikre Shuma en acceleration fra 0-100 Km/t på 11.5 sek. Topfarten er 186 Km/t. Gearingen betyder, at man tit ender i 5.-gear ved bykørsel. Og i byen gør KIA Shuma sig faktisk rigtig godt. Selvom servostyringen virker tung, glemmer man hurtigt dette, da den fine motorgang ved bykørsel gør bilen nem at køre rundt. Problemet opstår dog, når Shuma'en skal til at lave noget på f.eks. motorvejen. Bilen bliver meget let og rystende i styretøjet, hvilket er til stor gene. Men, det er selvfølgelig en fin detalje, da man holder sig på de tilladte hastigheder. Jeg tror dog ikke at KIA havde dette i tankerne, da de designede Shuma. Et stort minus, for en ellers fin motor.

McPherson hjulophæng foran og bagpå er med til at sikre Shuma en ganske behagelig undervogn - der samtidig er nem at holde styr på i en eventuel undvigemanøvre.

Designmæssigt har KIA skabt en ganske nydelig bil. Bagenden virker fræk og moderne - men KIA, hvad har I dog gjort foran. Hvis ikke der stod KIA, kunne det ligeså godt være forrige model Corolla.
Hvad er konklusionen på KIA Shuma? Personligt ville bilen for mig ikke være første valg til prisen. Jeg følte nemlig ikke, at jeg satte mig ind i en ny bil når jeg skulle køre. Det virkede lidt for asien-agtigt, ganske som KIA's ejer Hyundai havde det for nogle år siden. Det er ikke så europæisk, som man måske kunne have håbet på. Det er så muligt at udstyre sin Shuma med diverse stylings indvendigt - som f.eks. en tofarvet læderkabine o. lign. Men, så snakker vi desværre ikke 155.000,- kroner mere.
Shuma vil egne sig fint til familien, der ikke stiller de store krav til vild teknik og smarte finesser. Familien der gerne vil have en god og rummelig bil, der kan det den skal og ikke mere.
Kia, I nærmer jer, men der mangler altså lidt endnu. Nemlig glæden ved at sætte sig ud i bilen for at køre en tur.