Det er nu ganske interessant at se, at selv om markedet er for nedadgående når det kommer til de store SUV’er, og flere af mastodonterne har, måtte dreje nøglen og lukke ned, så er der ét mærke der stadig hænger ved i bedste stil og på ingen måde ”down sizer” deres biler for at følge markedet – og det mærke er Land Rover.

Discovery er en klassiker indenfor off road biler og modellen så første gang dagens lys i 1989, hvor en 3-dørs model med 3,5 liters V8-motor indtog salgslokalerne. Året efter kom den 5-dørs model, der rent salgsmæssigt en større succes end introduktionsmodellen med 3 døre. Siden er udviklingen fortsat med raske skridt og Discovery har igennem alle årene holdt sin plads blandt de absolut bedste off roadere, som det også var muligt at køre på almindelig vej i.

Igennem de seneste år har Discovery ”lånt” flere designmæssige elementer fra sin søster Range Rover – og det er absolut ikke noget den skal skamme sig over. Lige meget hvor den kommer frem, har Discovery 4 en imponatoreffekt ud over det sædvanlige. Den enorme motorhjelm, de brede skørter, de store forlygter med LED-arrangement, de smarte indsugninger og de brede dæk, kan få stort set alle til at vende sig om. Så lad mig bare slå fast – Discovery 4 er lækker!

Man kan så fristes til at tro, at den voldsomme størrelse gør det svært at bruge Discovery i hverdagen – en det er faktisk ikke tilfældet. Der er glimrende udsyn hele vejen rundt og styretøjet er let ved bykørsel. Skulle du være en smule nervøs, så vil alverdens elektroniske hjælpemidler sørge for at få dig ”sikkert i havn”.

”Sikker i havn” er et meget passende udtryk, for Discovery 4 er, ligesom sin søster, meget maritimt indrettet. Lædersæder og træpaneler en masse kendetegner kabinen, der mere end nogensinde emmer af luksus. Kabinen er absolut et godt sted at være, også i længere tid og under mere barske forhold – og mere barske forhold er ikke noget der skræmmer Discovery. Med sit avancerede Terrain Response-system er Discovery en perle ved terrænkørsel. De fem indstillingsmuligheder for forskelligt terræn griber ind i bilens motorstyring, gearskift og luftaffjedring for at sikre optimal fremdrift. Samtidig påvirkes Dynamic Stability Control, Electronic Traction Control, Roll Stability Control, Hill Descent Control (inklusiv Gradient Release Control) og de elektronisk kontrollerede centrale og bagerste differentialer. Systemet virker imponerende godt og du mærker tydeligt ændringerne, hvis du tager bilen med i terræn og afprøver de enkelte indstillingsmuligheder.

Det er faktisk ganske imponerende så godt Land Rover Discovery 4 ligger på vejen, sin størrelse taget i betragtning. Men takket været et lavt tyngdepunkt, permanent firehjulstræk og uafhængig affjedring med automatisk niveauregulering (luftaffjedring), så bliver det altså ikke meget bedre. Luftaffjedringen gør det også til en leg i terræn, hvor du kan hæve bilen og derved sikre en frihøjde på hele 310 mm og en mulig vanddybde på 700 mm.

Motorvalg
Der er flere valgmuligheder når vi kigger på motorfronten – men specielt én motor skiller sig ud, og det er den store 3,0 liters V6-turbo-diesel. Motoren yder 245 hk og har et maksimalt drejningsmoment på hele 600 Nm ved 2.000 o/min. Denne overflod af muskler er nok til at sende den 2,7 tons tunge Discovery forbi de 100 km/t på 9,6 sekunder, hvilket må siges at være imponerende. Mere imponerende er dog mellemaccelerationerne, hvor det enorme drejningsmoment rigtig kommer til sin ret. Drejningsmomentet viser også sit værd når du smider noget på anhængertrækket – Discovery 4 er nemlig godkendt til hele 3,5 tons på krogen.

Et andet yderst positivt aspekt ved motoren er støjniveauet. Motoren er ekstremt smidig og støjniveauet er meget lavt. Det giver en meget behagelig og afslappet kørsel.

Indretningen
Som tidligere skrevet, så er kabinen et meget lækkert sted at opholde sig. Den maritime stemning er intakt og pladsen er rigtig god. Discovery 4 er udstyret med en 3. sæderække, hvor sæderne er hævet en smule, så de passer med den forhøjede taghældning. Dette giver mere plads og bedre udsyn fra denne position. Har du behov for at fragte større elementer, så kan 2. og 3. sæderække fældes plant ned i gulvet og give plads til næsten 2,2 kubikmeter bagage. Adgangen til bagagerummet er perfekt, takket være den klassiske todelte bagklap.

Økonomi
Rent brændstoføkonomisk er den store dieselmaskine faktisk slet ikke så slem, som man umiddelbart kunne fristes til at tro. Gennemsnitte er 10,7 km/l, hvilket faktisk er højere end den svagere 2,7 liters motor, men også imponerende godt for 2,7 tons 4x4 med 245 hk og 600 Nm i drejningsmoment.

Det er naturligvis ikke billigt at anskaffe sig en Discovery 4 – det er bilen simpelthen for luksuriøs og teknologisk gennemført til. Billigste model med 2,7 liters dieselmotor koster 740.000,- i billigste udstyrstrim. Vælger du den lækre 3,0 liters V6-diesel, så koster den billigste model 980.000,-. Vil du så have udstyrspakken HSE ryger prisen op på 1.115.000,- Fylder du så lidt ekstraudstyr oveni, ja så ender prisen i nærheden af 1,25 millioner kroner. Det er rigtig mange penge – men om det er dyrt må være op til den enkelte at vurdere.

Alt i alt…
Efter 8 dage i Discovery 4, står jeg tilbage med et meget positivt indtryk af den store bil – og jeg er sikker på at Land Rover, trods diverse kriser, nok skal overleve. For man kan ikke lave et produkt der er så effektivt, så gennemført, så unikt og med så imponerende en historie – for så at aflive det pga. lidt krise. Land Rover har igennem mere end 60 år formået og tilpasse sig markedet og efterspørgslen. Det gør de også denne gang!