Den første udgave af Mazda 5, som blev introduceret i 2005, er her i 2011 blevet afløst af en ny udgave med samme navn, næsten samme udformning og samme praktiske løsninger.

Mazda 5 scorede mange rosende ord tilbage i 2005 for sine praktiske løsninger og indretning. Især de to store skydedøre ved bagsædet er et stort plus i det daglige – og selvfølgelig er disse bibeholdt i 2011-modellen. Muligheden for at være syv personer i bilen er også stadig en mulighed med de foldbare sæder i bagagerummet.

Design
Designet holder sig selvfølgelig til det traditionelle MPV look, men chef designeren har lavet det såkaldte Nagare-design, som skulle være inspireret af naturen. Og det er et spørgsmål om smag, hvorvidt du kan lide bølgerne hen af siden på den nye 5er.

I forhold til den gamle model er en af de større synlige designmæssige ændringer, at baglygterne ligger vandret i modsætning til forgængerens lodret stående.

Totalt set er det ydre design ikke noget man falder i svime over, og personligt synes jeg at Mazda 5 er blevet lidt mere ”gumpetung” at se på specielt bagfra.

Indenfor er designstilen også holdt i det traditionelle Mazda look, som dog skal forstås positivt. Instrumenteringen er klar og tydelig, knapperne sidder let tilgængeligt, og gearstangen sidder i en optimal høj position.

Køreoplevelsen
Normalvis er køreoplevelsen i en Mazda præget af spændstighed, præcision og underholdning, men i den store og tunge Mazda 5 (1.572 kg) er oplevelsen ikke af samme karat, som i de fleste andre Mazda modeller.

Undervognen er lagt an på det mere komfortable, styringen ikke så præcis, og sammen med en lidt konservativ dækmontering i forhold til bilens størrelse (16”) får man ikke de samme skarpe køreegenskaber, som normalt er kendetegnet ved en Mazda.

1,6 DE
Mazda 5 fås med 3 forskellige motorer. 1,8 og 2,0 benzin med henholdsvis 115 hk og 150 hk. Dieselalternativet heddet 1,6 DE med 115 hk, og det er den motor, som ligger i vores testbil.

Motoren er den velkendte fra Peugeot, men som bl.a. også findes i Ford, Volvo og Citroën. Så det er en ældre, gennemtestet, stabil og faktisk helt fin motor, som løbende er blevet optimet især mht. brændstofforbrug.

I kombination med Mazda 5’s vindglatte karosseri, og den sparsommelige motor, skulle det være muligt, at få bilen til at løbe lige over 19 km/l. Ugens gennemsnitlige testforbrug kom dog ikke helt så højt om. Vi måtte nøjes med acceptable 14,7 km/l.

Motoren med de 115 hk og et drejningsmoment på 270 Nm, klarer sig fint i den halv tunge bil. Nogen sportsvogn er en Mazda 5 ikke, men det kraftige moment sikre gode overhalingsevner trods alt, og man kan dermed også spare lidt på gearskiftene.

Den 6 trins gearkasse er dog ganske fortræffelig, og leverer korte og præcise skift. Præcis som vi kender det fra Mazdas andre modeller.

Pladsen
Mazda 5 er en ægte MPV, dog ikke så lang, men alligevel er der mulighed for syv siddepladser - med visse begrænsninger. De første 5 siddepladser byder på fin plads til alle, med gode sæder med armlæn som giver god støtte til både bagen og ryggen. Især pladsen på 2. række imponerer, og du kan sidde mageligt.

På den tredje sæderække forholder tingene sig noget anderledes. De to bagerste sæder kan, når de ikke er i brug, være foldet ned i bagagerummet. Dermed er de også forholdsvis spinkelt bygget og giver langt fra den samme komfort som de øvrige sæder gør.

Udover dette, er pladsen i ”bagagerummet” naturligvis mindre end i resten af kabinen, hvorfor det kniber med benpladsen, hvis man er meget mere end 1,3 meter. Adgangen er også begrænset på trods af de store skydedøre – så igen er det en fordel ikke at være ret stor og helst noget adræt for, at man kan komme let og elegant ind på de bagerste sæder.

Udstyr
Mazda 5 er som basis (Go) fint udstyret, og med det næste niveau (Advance), som denne bil er udstyret med mangler du sjældent noget udstyr i det daglige brug. Udstyr som læder rat, rat betjent fartpilot, varme i forsæder og klimaanlæg er ting, som du dagligt kan glæde sig over.

Sikkerhedsmæssigt er Mazda 5 selvfølgelig helt med på noderne, og følger dagens standard. EuroNCAP har dog ikke endnu crashtestet den nye Mazda 5, men forgængeren fik 5/5 stjerner, så mon ikke også efterfølgeren lever op til dette.

Konklusion
Den nye Mazda 5 holder fast ved de gode gamle dyder. Den første model scorede højt på de fine skydedøre, og de er stadig en stor fordel i det daglige med smalle parkeringspladser.

Mazda 5 byder på en gennemsnitlig køreoplevelse med en ganske fin motor, som leverer tilpas med kræfter og et acceptabelt forbrug. Gearkassen fortjener store roser.

Udstyret er i top, både med hensyn til luksus og sikkerhed, og med en pris på knap 350.000 kr. er prisen også i den ”pæne” ende.

Merpris for dieselmotoren i forhold til den lille benzin’er er ca. 50.000 kr., men de sparede 50.000 kr. forsvinder dog forholdsvis hurtigt i øgede brændstof udgifter og et højere værditab ved et eventuelt salg.