"5" er Mazda’s nye bud på en MPV med 7 siddepladser. Forgængeren hed noget så opfindsomt som Mazda MPV, men nu følger man altså nummernavngivningen. Umiddelbart antyder modelnummeret, at Mazda 5 er en mindre bil end mellemklassemodellen Mazda 6, men det er nok nærmere et spørgsmål om at udnytte alle tallene fra ende til anden. Designmæssigt holder Mazda 5 stilen fint. Slægtskabet med de andre modeller er tydeligt, og linierne er noget mere friske end på forgængeren.

2 skydedøre
Mazda 5 får et stort plus i karakterbogen, fordi den leveres med 2 store skydedøre i stedet for de traditionelle bagdøre. Skydedørene er en fordel i flere tilfælde, men primært giver de lettere adgang til den 3. sæderække. I mange tilfælde kan det være en akrobatisk udfordring at komme ind på den 3. række, men skydedørene giver en større åbning og dermed lettere adgang.

Også på parkeringspladsen er skydedørene en stor fordel. Når man kører MPV er det tit, fordi man har en større børneflok med, og her er det en klar fordel ikke at have traditionelle døre, der risikerer at blive åbnet op i bilen ved siden af.

Traditionel indretning
Mazda 5’s kabine og sædeindretning er meget traditionel. Instrumenteringen er på den gode gammeldags måde placeret bag rattet med fine tydelig instrumenter. Gearstangen er rykket ind til instrumentbordet og sidder i den rigtige højde.

Man kunne godt ønske sig nogle bedre sæder. Støtten er ikke helt i orden, da sæderne virker flade og jeg kunne sagtens bruge mere sidestøtte. Førersædet er højdejusterbart og rattet er justerbart i alle fire retninger.

Den 3. sæderække
Selvom Mazda 5 er en fuldvoksen MPV, er pladsen på den 3. sæderække stadig minimal, dog med justeringsmulighed. Den 2. sæderække kan køres frem og tilbage, så man har mulighed for at give de bagerste passagerer en smule mere knæplads. Men under alle omstændigheder er der ikke plads til 7 voksne i en Mazda 5. Den 2. sæderække skal helst være kørt i bagerste position for, at voksne her har plads til knæene, og så er der ikke meget plads tilovers til de sidste passagerer. Dette er ikke kun et Mazda problem. Alle andre MPV'er i samme størrelse har tilsvarende pladsproblemer.

Bagagekapacitet
Igen spiller den 3. sæderække en afgørende rolle i den praktiske brug af bilen. Med den 3. sæderække i brug skrumper bagagerummet til 112 liter, så der er ikke plads til 7 sportstasker. Den 3. sæderække kan heldigvis meget let foldes væk, og sæderne ”forsvinder” ned i gulvet. så man får et fladt bagagerum med plads til 426 liter.

Sportive med masser af udstyr
Testbilen har det højeste udstyrsniveau ”Sport”, og dermed er der ingen store mangler på listen over udstyr: 17” alufælge, xenon-forlygter, regnsensor, klimaanlæg, el-spejle med varme, fjernbetjent centrallås, el-ruder for/bag, varme i forsæderne og listen fortsætter.

Maksimal sikkerhed
Ligesom det er tilfældet med komfort udstyret, er Mazda 5 fuld bestykket  med sikkerhedsudstyr – både aktivt og passivt. Dette gælder for alle udstyrsversioner af Mazda 5. ESP med bremseassistent, 4 airbags og airbaggardiner samt 7 nakkestøtter og 3-punktseler er standard. Mazda 5 har endnu ikke været igennem EuroNcap’s vridemaskine, men mon den ikke scorer tæt på topkarakter.

Motoren
Motoren i denne version er den velkendte 2 liters som bl.a. også benyttes i Mazda 6. Motoren yder 145 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 185 Nm. Dette er nok til at gøre den store MPV rimelig adræt og underholdende at køre i. Sammen med en velafstemt undervogn med sporty dækmontering er der heller ingen fingre at sætte på køreegenskaberne.

Den to liters motor vil selvfølgelig gerne have noget at drikke, så vores testforbrug endte på 10,3 km/l – officielt skulle den kunne løbe 12,2 km/l under optimale forhold. Men til daglig brug med bykørsel og motorvejskørsel skal man køre meget pænt for at passerer 11 km/l.

Konklusion
Mazda’s nye MPV er et rigtigt fint alternativ blandt de efterhånden mange valgmuligheder på de danske marked. Mazda er ikke gået på kompromis med bilen nogen steder, og når der står Mazda på en bil er det ensbetydende med høj kvalitet og driftssikkerhed. De to skydedøre bidrager til bilens alsidighed og anvendelighed.

Prisen på denne Sport-version med topudstyr ligger på 333.000 kr., det er på samme niveau som de gængse mellemklasse biler: Mazda 6, Toyota Avensis og Ford Mondeo. Det kan gøres billigere med den lavere udstyrsversion ”Touring” til 308.000 kr. Basismodellen med 1.8 liters motor og Comfort-udstyr koster 268.000 kr. 5'eren findes selvfølgelig også med dieselmotor - her starter priserne ved 331.000 kr.