Den nye C-klasse fra Mercedes-Benz har været en af de mest ventede nyheder i længere tid – og det har den fordi den henvender sig til en meget interessant del af befolkningen, nemlig dem der kører luksuriøse mellemklasse firmabiler. Men, med den nye prissætning fra Mercedes-Benz, så henvender C-klassen sig også pludselig til private, i og med at priserne begynder under den halve million kroner.

Ved introduktionen tidligere på året imponerede C-klassen med et design der sad lige i øjet, nogle køreegenskaber, der var langt foran tidligere generationers C-klasser, og for den sags skyld også foran flere, ja jeg vil næste sige alle i samme klasse – og her taler vi vel og mærke om BMW 3-serie og Audi A4. Men, det var ikke bare design og køreegenskaber der var bedre. Kabinen i den nye C-klasse er nemlig utrolig gennemført, og får de nærmeste konkurrenters kabiner til at virke gammeldags på flere områder. Vi ved dog, at der ikke går længe før der sker noget på dette område – men, indtil da er C-klassens kabine klar det bedste sted at opholde sig. Jeg vil dog sige, at den svævende skærm over luftdysserne, hvor du har kontrol over bilens multimediesystem, deler vandende en hel del blandt redaktionens medlemmer. Alle er enige om, at den skal være der – flere så dog gerne, at den på elegant vis forsvandt når bilen blev slukket – specielt af hensyn til støv o. lign., som har det med at sætte sig på skærmene. Det er selvfølgelig en detalje – men, når vi har med så dejlig en bil at gøre, så er det detaljerne der gør forskellen i den sidste ende.

Ved introduktionen af C-klassen valgte den danske Mercedes-Benz importør at starte ud med kun tre motorvarianter. C180 benzin (156 hk), C200 benzin (184 hk) og C220 diesel (170 hk). Senere i år dukker der flere motorvarianter op, højst sandsynligt sammen med introduktionen af stationcarmodellen af C-klassen. Vi har denne gang testet C180, hvilket er indgangsmodellen. Vores testbil var dog udstyret med den roste 7-trins automatiske gearkasse 7G-tronic Plus.

Lad mig lige slå fast med det samme, at de 156 hk i C180 ikke er voldsomt mange. Bevares, den 1,6 liters motor gør det da udmærket, men den virker anstrengt på flere områder og hænger lidt med næbbet, når der skal trækkes igennem. Motoren er ikke turboladet, som flere af konkurrenternes er, og selvom det maksimale drejningsmoment på 250 Nm er til stede allerede ved 1.200 o/min, så virker bilen bare ikke særlig kvik. Her kan det absolut godt betale sig at vælge C200, hvor drejningsmomentet er 300 Nm ved samme omdrejningstal. 0-100 km/t i C180 er overstået på 8,5 sekunder, hvilket på papiret lyder glimrende. Selve accelerationsoplevelsen er dog ikke særlig inspirerende. Topfarten er med automatgear 223 km/t.

Brændstoføkonomien er dog udmærket, hvilket de op til 18,5 km/l med automatgear vidner om. Ved blandet kørsel nåede vi i testperioden et gennemsnit på 17,9 km/l. Så mon ikke det er muligt at ramme de 18,5 km/l eller måske endda komme over.

Mercedes har arbejdet meget med at forbedre køreegenskaberne, så det perfekte miks mellem sport og komfort opnås – og det er lykkedes rigtig godt. Selvom 3-serien fra BMW gør det super godt rent sportsligt, så er C-klassen den bedste allrounder.

Kabinen er som tidligere skrevet et ualmindeligt behageligt sted at opholde sig. Både ved forsæderne og ved bagsæderne er pladsen rigtig god, og i bagagerummet er der nu plads til hele 480 liter, hvilket på siges at være acceptabelt.

Det smukke instrumentpanel er virkelig et studie værd, og alt sidder indenfor rækkevidde. Det er nemt at finde en behagelig kørestilling og sæderne er formidable, selv på langture. Kvaliteten af materialerne er imponerende gode og det er svært at sætte en finger på noget her.

Indgangsmodellen til den nye C-klasse er som sagt denne C180 til en basispris på 490.900,-. Det virker ikke umiddelbart skræmmende. Vores testbil var dog udstyret med automatgear, hvilket koster 40.000,-, derudover havde den Avantgarde interiør og eksteriør, LED Intelligent Light System, parkeringspakke, COMAND online multimediesystem, metallak, sædekomfortpakke og nogle andre detaljer, hvilket sender den samlede pris op på 787.377,-. Altså næsten 300.000,- i ekstraudstyr – udstyr, som jeg egentlig følte godt kunne være en del af bilen fra start i de fleste tilfælde. Knap 800.000,- for en C180 er alt for meget!

Der er ingen tvivl om, at C-klassen er den førende i sin klasse på nuværende tidspunkt. C180 er bare ikke modellen, du skal vælge, hvis du har muligheden for at betale de 25.000,- mere for C200. Hvilke motorer der bliver introduceret sammen med stationcarmodellen her i efteråret er ikke 100 % fastlagt endnu – men, indtil da er C200 den mest interessante – også mere interessant end C220 diesel.