Da Mercedes-Benz i sin tid præsenterede verden for deres smukke CLS, var de med til at starte en ny trend indenfor bildesign – nemlig den 4-dørs coupé. Mange vil sige, at navnet er forkert, da en coupé ikke kan have fire døre. Men, det er vel egentlig det eneste rigtige navn at bruge om netop denne nye type bil, da du har coupé formen, men fire døre. Mercedes lod dog til at være ligeglade, da de vidste at de havde en succes på hånden. Dette kunne også ses på konkurrenternes reaktioner, da stort set alle kom med en tilsvarende model i luksussegmentet. Passat CC (nu bare CC, red.), Audi A7 og BMW Gran Turismo er blot nogle af de modeller vi har fået på markedet efterfølgende – næsten alle ridende på den trend og succes, som CLS skabte.

Første generation af CLS var virkelig en smuk bil, og det virkede umiddelbart som en svær opgave, at være den designer, som skulle kreere 2. generation. Men, Mercedes viste endnu engang, at de formår at forbedre og bygge videre på en succes, og den seneste version af CLS fremstår nu smukkere end nogensinde.

Et løft
Udover de kosmetiske ændringer, har CLS også fået et kvalitetsmæssigt løft i kabinen. Ikke at det umiddelbart var nødvendigt, men det ene følger det andet, hvilket har resulteret i en luksuriøs kabine, lavet af de bedste materialer i klassen.

Men, det er ikke kun i kabinen er der er sket løft. I motorrummet er der også sket ting og sager. Vi har tidligere testet CLS 350 BE mod CLS 350 CDI. En duel der var svær at afgøre, og som egentlig endte med at være et spørgsmål om præferencer indenfor brændstoftype.

Men, der er også sket lidt andet nyt på motorfronten, som vi har glædet os til at teste. CLS fås nemlig også med den nyudviklede 250 CDI motor på 2,1 liter – altså en firecylindret dieselmotor! Umiddelbart virker dette som en fjollet motorløsning, der bestemt må være skabt for at tilfredsstille øko-freaks. Men, sådan hænger det nu ikke sammen. Vi har testet motor i både E-klassen og S-klassen, og jeg kan garantere at der ikke er tale om undermotorisering på nogen måde. Med en ydelse på hele 204 hk og et maksimalt drejningsmoment på enorme 500 Nm ved blot 1.600 o/min, er der power nok til alle. De mange kræfter opnås ved bl.a. et imponerende indsprøjtningstryk på hele 2.000 bar, samt en 2-trins trykladning, der gør det muligt at holde det maksimale drejningsmoment fra 1.600 – 1.800 o/min, og med en yderst effektiv 7G-tronic gearkasse, føles det som om at du har alle muskler til rådighed konstant, ved fuld acceleration. Og ja, der er da også lidt til miljøbevidste. CLS 250 CDI er udstyret med start/stop funktion og holder et gennemsnitlig brændstofforbrug på cirka 19 km/l. Og det er ikke bare et flot tal, som ser pænt ud i salgsbrochuren – det holder i virkeligheden.

CLS 250 CDI skyder forbi de 100 km/t på 7,5 sekunder og stopper først når nålen rammer 242 km/t. Man skal vist derfor være et skarn, hvis man er utilfreds når det drejer sig om performance. Eneste sted, hvor et lille løftet øjenbryn kan være på sin plads, er lyden. Der er selvfølgelig forskel på lyden fra en 2,1 liters dieselmotor med fire cylindre, og en 3,5 liters V6 dieselmotor. Men, gør det egentlig så meget, når vi nu snakker om diesel. Er formålet med en dieselmotor i virkeligheden ikke, at have masser motorkraft og stort set ingen støj ved pga. de lave omdrejningstal? Det var lidt det samme spørgsmål vi stille os selv, da vi testede S-klassen med samme motor. Og svaret er helt klart, jo! De få gange du klamper sømmet i bund og selv vælger at skifte mellem de syv gear, da må du nøjes med den lidt svagere lyd af en firecylindret motor.

Forskellen
Den direkte sammenligning mellem CLS 250 CDI og 350 CDI afslører en merpris på 155.000,-. Når vi alligevel er hoppet over millionen (uden ekstraudstyr, red), så er det nok ikke noget problem. Rent ydelsesmæssigt vinder V6’eren naturligvis, men ikke med større margin, end at du sikkert ikke vil mærke det i hverdagen. Hvad du derimod med garanti kan mærke, er de cirka 200 km ekstra du kan køre på en tankfuld.

Det er meget svært at vælge imellem de to motorer, hvis du kigger på papirerne og sammenligninger data. Så det må være følelsen du sidder med, når du har tilbagelagt x-antal kilometer med de forskellige motorer. Personligt er jeg vild med den 4-cylindrede motor – og det er jeg fordi den viser, at, med den nuværende motorteknologi er det muligt at lave en ekstremt økonomisk og meget kraftfuld bil, der overbeviser på bedste vis i stort set alle tilfælde. Men, jeg må også være ærlig og sige, at jeg elsker de 265 hk og ikke mindst det vandvittige drejningsmoment på hele 620 Nm fra 350 CDI-motoren. Samtidig har storesøsteren en smidighed, der er meget svær at overgå.

Konklusion
Jeg vil meget gerne eje en CLS 250 CDI! Designet, kvaliteten, køreegenskaberne og den imponerende motor, er et studie i, hvor vi er på vej hen med de store biler i luksusklassen – et studie der giver smil på læben og lyst til at tage en lille omvej hjem, bare for at nyde fornemmelsen bag rattet lidt mere. Men, merprisen for den voldsomme storesøster er så lille, at jeg nok vil tænke mig om en ekstra gang, inden jeg vælger imellem de to.

Jeg kan selvfølgelig også helt lade være med at vælge, og blot sætte mig ind i den næste Mercedes-Benz CLS, som jeg får til test. Navnet er CLS 500 og effekten er 408 hk!