Mercedes-Benz var blandt de første til at introducere verden for en helt ny biltype, nemlig den 4-dørs coupé. Mange hev sig i håret over udtrykket, da en coupé er 2-dørs. Men, tiderne skifter og det samme gør begreberne i bilbranchen, derfor er den 4-dørs coupé nu også en fast del af modelrækken hos flere af de største bilproducenter i verden.

Hos Mercedes-Benz er navnet CLS – en bil der siden sin introduktion har vakt begejstring hos flertallet pga. sit flotte ydre. Vi har testet et hav af forskellige CLS’er igennem årene og er altid kommet frem til samme konklusion, at der er tale om en ekstremt velkørende og smuk bil, der emmer af luksus, men som mangler plads ved bagsædet, både når det drejer sig om ben og hoved. Nu tester vi seneste generation, der egentlig ikke er ny, men som har fået nogle små detaljeændringer både ude og inde.

Vores testbil er topmodellen lige inden AMG-versionerne. Navnet er CLS 500 4Matic, hvilket dækker over en 4,7 liters V8’er med 408 hk og et maksimalt drejningsmoment på hele 600 Nm ved blot 1.600 o/min. Bilen er firehjulstrukket og har Mercedes nyudviklede 9-trins automatgear.

Lad os bare slå fast med det samme, at CLS er en umanerlig smuk bil. Den lave taghældning giver et sporty og elegant udtryk, der virkelig springer i øjnene. Samtidig er CLS med sine mere end to meter (med spejle, red.) en bred vogn, hvilket giver et endnu mere sporty look. Bilens smukke 19” AMG fælge får også thumbs up, så alt i alt tegner det rigtig godt fra start af.

Når du sætter dig ind i kabinen, bliver du mødt af en sand luksusfølelse – men, det er ikke en moderne luksusfølelse. CLS har på trods af en ny skærm i midterkonsollen, stadig et forholdsvis gammelt look, specielt omkring intrumenthuset, hvor de store analoge skiver skiller sig ud og bringer tankerne hen på en E-klasse taxa fra 2010. Her måtte Mercedes-Benz gerne få opdateret bilen med de nye displaymuligheder, som de råder over – nemlig dem vi ser i den nyeste E-klasse. Men, det kommer, bare rolig – CLS står bare ikke forrest i køen på det område.

Nåh…, men tryk på den store startknap og V8’eren springer i gang på fornemste vis. Den lyder godt, men er dæmpet på en kontrolleret måde. Her skal du op i AMG-versionen for at få mere bulder og brag. Lydkulissen fejler dog intet, hvis du trykker speederen i bund på motorvejen – og har du lige det ekstra touch med speederfoden, så du kan fange bilen i det rigtige gear ved lave omdrejninger, så lyder den fantastisk.

V8’eren mangler bestemt heller ikke muskler, selvom de 408 hk er blandet de mindste versioner af den lækre maskine. 0-100 km/t er overstået på 4,8 sekunder og topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t. Men, det der imponerer mest er det enorme drejningsmoment, der allerede er tilstede ved 1.600 o/min. Det betyder, at bilen flytter sig nærmest magisk hurtigt i mellemaccelerationerne, men også at den nærmest intet siger, når du ligger på motorvejen og cruiser ved blot 2.000 o/min. Jeg har kun roser til den V8’er – den er virkelig fænomenal.

Køreegenskaberne fejler bestemt heller ikke noget – og har du valgt luftundervogn, så giver det endnu flere muligheder for at sætte bilen op efter dine præferencer. 4Matic firehjulstrækket gør samtidig sit til at holde godt greb i asfalten under alle forhold. CLS500 er ikke sat så hårdt op som CLS 63 AMG – men, det skal den heller ikke være. Hovedformålet må være at ramme en komfortabel sporty køreoplevelse, og det gør den.

Som tidligere skrevet, så har pladsen altid drillet i CLS, og det gør den også i denne udgave. Men, det er den pris man må betale for det smukke ydre. Bevares, der kan da sagtens sidde både voksne og børn på bagsædet uden problemer – men, er du højere en 180 cm, så kan du godt føle dig lidt klemt – specielt fordi knæpladsen op til forsædet er forholdsvis begrænset og derved mindsker muligheden for at ”glide ned” i sædet.

CLS 500 4Matic er en virkelig lækker bil, men den hænger altså lidt med snuden, når det drejer sig om den moderne luksuriøse følelse, her mangler interiøret simpelthen det nyeste skud fra tyskernes designafdeling. Når den får dette, så bliver det rigtig godt. Bilen fortjener dog spandevis af roser for sin formidable V8-motor og sit udvendige design.

Prismæssigt starter CLS ved 908.100,- for en CLS 220d med 170 hk. Vores testbil starter ved 1.667.300,-, hvorefter der lige skal fyldes lidt ekstraudstyr i. Så forvent at ende på små to millioner kroner. En tilsvarende E43 AMG 4Matic med 401 hk koster 1.136.900,-. Her er dog tale om en 3,0 liters V6’er.

Jeg kan rigtig godt lide CLS500 4Matic – ja, jeg ville næsten være et skarn, hvis ikke jeg kunne. Men, den halter mht. kabinen og en modernisering af samme. Når det er på plads, så kan vi finde det helt store smil frem igen.