Enhver mand eller kvinde i Danmark, der har brugt lidt tid i militæret, vil nikke genkendende når de hører navnet Geländewagen. Samtidig vil de sikkert tænke tilbage på et eller andet tidspunkt, hvor de har kørt i det der må betegnes som en af de bedste offroadere i verden. Men Geländewagen, G-Wagon eller G-klassen er ikke blot et militærkøretøj, det er også en SUV til privat brug. Og selvom G-klassen næsten har eksisteret i en menneskealder, er den stadig en del af Mercedes-Benz officielle modelprogram.

G-klassen synger på sidste vers, fordi teknikken bag, og selve konstruktionen simpelthen er for gammel og bilen for dyr. Man kan selvfølgelig altid smide nye motorer, smarte tekniske løsninger og masser af oksehud i bilen – men det ændre ikke på den reelle alder.
Mercedes-Benz har derfor proklameret, at G-klassen snart vil blive udskiftet – men inden den bliver det, har de lige smidt nye motorer og hævet udstyrsniveauet endnu engang. Det er vi glade for, da det giver muligheden for endnu en test af den geniale firehjulstrækker.

Terræn
Vi starter i terrænet, da det er her at G-klassen er i sit es. Fra det øjeblik du forlader asfalten og kører ind i skoven, ud på marken eller ned på stranden, har du et hav af muligheder for at udnytte de avancerede off road systemer optimalt. Med et enkelt tryk på Low Range knappen aktiverer du G-klassens fordelergearkasse. Mercedes-Benz hævder at stigeevnen hæves med 80 % ved denne ene handling. G-klassen har, som den eneste bil i verden, permanent firehjulstræk, hvor du har mulighed for at låse de tre differentialespærrer efter behov – en for en, eller alle på samme tid. Dette giver dig en unik mulighed for at kreerer fremdrift, selv hvis kun ét hjul har fat.

Differentialspærre og low range gearkasse gør det ikke alene. Der skal også noget motorkraft til – og her har Mercedes-Benz valgt at udstyre G-klassen med den nye BlueTech motor kaldet G350. Med en maksimal ydelse på 211 hk og et drejningsmoment på hele 540 Nm ved blot 1.600 o/min, har G350 CDI masser af power til enhver type terræn. Den lækre 7G-Tronic gearkasse gør samtidig et formidabelt job, så det hele faktisk virker som en leg – så når det går hårdt for sig.

Asfalt
Når du har fået asfalt under hjulene igen, og smilet har lagt sig, kan du ikke undgå at blive imponeret over endnu en ting. G-klassen ligger nemlig overraskende godt på vejen, og selvom det blæser, eller du kører på motorvej, er bilen klippe stabil. Dette opnås ved en kombination af moderne støddæmpere og stive aksler. Jo vist, der er da lidt vindstøj. Men taget i betragtning, at du kører rundt i en Lego-klods, burde det være mere voldsomt.

G-klassen er samtidig forbavsende nem at styre. Jeg havde forventet mere slør i rattet og store armbevægelser for at komme rundt et sving. Men selvom du skal flytte rundt med en meget stor bil, føles det faktisk ikke så voldsomt.

Kabinen
Et af de steder, hvor G-klassens alder viser sig, er dørene. De gammeldags lukkemekanismer kræver, at du ikke bare lukker, men smækker døren. Det kræver lidt tilvænning i starten – men efter kort tid vænner man sig til det. Du skal dog ikke forvente, at du kan stå med to indkøbsposer og lige smække døren i med bagdelen. Det vil give nogle sjove episoder på P-pladsen. Derfor er det også lidt sjovt, at Mercedes-Benz i deres PR-materiale skriver: ”…allerede, når du åbner og lukker dørene – her mærker du tydeligt vores kærlighed til detaljerne.”. Ak ja… Den man tugter elsker man, eller hvordan er det nu…?

Bag rattet bliver du mødt af en kombination af ældre udseende, kombineret med moderne materialer – eller det vil sige, næsten moderne. Command systemet er ikke af nyeste dato, hvilket også gælder instrumenterne. Men det er gennemtestet og det virker. Så pyt med, at du ikke sidder med et smart drejehjul eller en touch screen.
Rattet er virkelig behageligt, og sæderne ligeså. Kabinen mangler heller ikke noget, når det drejer sig om luksusudstyr. Navigation, klimaanlæg, multifunktionsrat, integreret telefon, etc. Det er her alt sammen.

G-klassen fik for ganske få år tilbage en helt ny fanskare. Stjernerne i Hollywood fik øjnene op for den geniale bil, og jeg tror aldrig G-klassen er blevet pimpet så meget før. Ved vores sidste besøg i Los Angeles så vi G-klasser med helt op til 26” kromfælge. Det er sjovt, men måske lige i overkanten.

Hvilke versioner
G-klassen fås i en kort og en lang model. Det er kun den lange der sælges i Danmark. Motorudvalget er begrænset til tre forskellige. Den nye og topmoderne G350, som vi har kørt. Den lækre G500, der er udstyret med den ekstremt lækre 5,5 liters V8-motor med 388 hk. Og til sidst topmodellen – den sindssyge G55 AMG, der med sine 507 hk og et drejningsmoment på 700 Nm, sender Lego-klodsen forbi de 100 km/t på 5,5 sekunder. Alle modeller er nedreguleret til 210 km/t på toppen.

Vores G350 BlueTec holdt et gennemsnitlig brændstofforbrug på 7,9 km/l. Jeg er overbevist om, at du ved normal dagligdagskørsel kan opnå de 8,9 km/l, som Mercedes lover i deres brochure.

Alt i alt
Som du sikkert har forstået på nuværende tidspunkt, så er jeg vild med G-klassen. Jeg ved godt den ikke er perfekt. At den bygger på en kombination af gammel og ny teknik, og at den rent køreteknisk er bagud. Men det gør intet, når du kender bilens historie og dens evner. Og så er det altså helt specielt når du dagligt modtager anerkendende nik og thumbs up, fordi folk har respekt for det køretøj du sidder bag rattet i.

Ville jeg have en selv? Ja for pokker! Men prisen er noget af en kamel at sluge. På hvide nummerplader må du op med 1,75 millioner for G350 BlueTec. Kan du nøjes med papegøjeplader, skal du slippe 780.000,-. Begge priser er vel og mærke uden ekstraudstyr. Det kommer jo oveni!