Discovery Sport er Land Rovers mindste model, og det gør den ikke mindre velegnet end sine søskende til at søge friheden udendørs – altså medmindre det er pluginversionen, som vi netop tester. Med bare tre cylindre er den for dyr og træls.

Plugin-hybriden er blevet danskernes nye favorit, men nok ikke i så høj grad for de påståede miljøgavnlige effekter, men måske i højere grad fordi plugin’erne har fået nogle klækkelige rabatter i afgiftsjunglen. Det har gjort specielt hybrid-SUV’ere meget populære. Det er et marked, Land Rover selvfølgelig også drømmer om, og deres svar er Discovery Sport PHEV. Det er mærkets mindste model, hvis vi blander Range Rover-modellerne udenom, og på papiret virker opdagelsesvognen lovende.

Færre døre og flere cylindre – Land Rover Defender 90

Sammenlagt er der 309 hestekræfter og et 15 kWh stort batteri, der lover op til 55 kilometer rækkevidde. Bag de mange kræfter gemmer sig en 109 hestes elmotor, der trækker baghjulene. Den fungerer afslappet og uden støj, og tøffer du rundt i byen er alt fryd og gammen. Motorvej kan Discovery Sport PHEV i princippet også klare, for elmotoren virker op til 135 km/t, men så begynder det også at går stærkt med at bruge af rækkevidden. Bilen lovede 38 kilometer, og vi endte på cirka 30 kilometer med strøm.

Til gården og til gaden - brugttest af Range Rover Velar

Er der behov for flere kræfter, eller slipper strømmen op, aktiveres benzinmotoren. Motoren er en del af Jaguar/Land Rovers egen motorserie kaldet Ingenium. Det er en modulær serie, så hver cylinder har en slagvolumen på 500 kubik, og en sekscylindret rækkemotor har således en slagvolumen på tre liter, uanset om den drives af diesel eller benzin. PHEV-udgaven har dog kun det halve antal cylindre og en slagvolumen på 1,5 liter. Alene yder den 200 hestekræfter, som jo isoleret set er ret imponerende, men den klæder bare ikke den store SUV specielt godt.

Når strømmen slipper op

Man bliver hevet ud af sin drømmesøvn, når batteriet er tømt, for pludselig støjer og vibrerer det fra fronten og den trecylindrede motor. Land Rovers ingeniører har egentlig gjort et udmærket stykke arbejde med at støjdæmpe motoren, men den kan ikke skjules, og specielt under kraftige accelerationer bliver støjen tydelig, og i kontrast til den stille elmotor, bliver benzinmotoren bare altid lidt småirriterende.

Range Rover Evoque er vokset ud af dametasken

Det er også svært at blive andet end småknotten over forbruget. Vi kørte kun lige over 300 kilometer i testugen med lidt småture og en tur til og fra Kalundborg, som består af motorvej og landevej hele vejen. Bilen var ladet til 96 procent, da vi startede, men som beboer i en etageejendom er det ikke nemt at lade flere gange, så det samlede forbrug endte på skuffende 10,5 km/l – det er ret langt fra det opgivne 66,7 km/l.

Helt i skoven – Subaru Forester e-Boxer

Det er derfor, jeg bliver mere og mere træt af pluginhybrider med begrænset rækkevidde. De er reelt som elbiler, men med fire gange mindre rækkevidde, og har du ikke din egen carport med ladestik, så bliver det en kamp, fordi bilen konstant skal lades. Resultatet er et nedslående forbrug, hvis du ikke kan lade. For her kører du reelt bare rundt med en ekstra rygsæk fuld af tomme batterier og elmotor, og så kunne du lige så godt have købt en traditionel benzin- eller dieselbil, som begge er plugin’en overlegen, hvis ikke den har fået tanket strøm. Billedet er selvfølgelig anderledes, hvis du har en carport og mest kører korte ture, men til alt andet virker de traditionelle benzin- eller dieselbiler bedre, og specielt testbilen fungerer rigtig godt med en relativ sparsommelig diesel med store overarme.

Engelsk overskud

Kabinen i Discovery Sport PHEV er nok bilens største force. Designet er flot, og kvaliteten høj. Sæderne er læderbetrukne i SE-varianten, og du får masser af udstyr – men stadig ikke trådløs Apple Carplay. Når turen går i skoven, har Land Rover pakket flere smarte tricks i bilen. Clearsight Groundview gør, at du kan se lige foran bilen på multimediesystemets skærm, som om hele motorhjelmen var usynlig.

Til den vilde storbyjungle – Land Rover Discovery Sport er bedre end nogensinde

Faktisk er det med elektronik, at Land Rover bevarer sit forspring i terrænet. For udover kamera-tricket har Discovery Sport flere køreprogrammer, kaldet Terrain Response 2, så bilens drivlinje tilpasses til forskellige underlag, som græs og rødder eller mudder. Hill Descent Control hjælper bilen ned ad stejle skrænter, og kronen på værket er Wade Sensing.

Det er en funktion, der kan måle, hvor dybt vand, du kører i. Discovery Sport PHEV kan nemlig klare 60 centimeter, og bilen kan så advare, hvis du bogstaveligt talt kommer ud på for dybt vand. Sandsynligvis vil ingen danskere nogensinde komme til at bruge den funktion, men det er den slags tech, der gør Discovery Sport til lidt mere af en eventyrer end de andre SUV’er på markedet.

Den rigtige Toyota – RAV4 Plug-in Hybrid

Discovery Sport er den eneste i sin klasse, der kan fås med syv sæder, men ikke hvis du vælger plugin-versionen, som formentlig bliver for tung. Til gengæld kan du så nyde et gevaldigt stort bagagerum på 963 liter – forklaringen er, at Land Rover måler helt op til loftet, og ikke til bagagerumsdækkenet, som ellers er skik blandt konkurrenterne. Uanset er bagagerummet stort og regulært, og fordi bagsæderne kan skubbes frem og tilbage, kan du selv justere, om du foretrækker benplads eller bagagerum. Discovery Sport er på den måde ganske praktisk. Til gengæld må hybriden kun trække 1.600 kilo, mens de øvrige modeller må trække to tons.

Begrænset frihed

Discovery Sport er et godt bud til dig, der elsker frihed og friluftsliv – eller i hvert fald gerne vil iscenesætte dig selv sådan, men så er rådet herfra, at du ikke skal vælge plugin-hybriden. Dieselmotoren klæder denne type bil meget bedre, men problemet er så, at den koster mindst 140.000 kroner mere end plugin, og uanset hvordan du vender og drejer det, er hele serien af Discovery Sport alt for dyre. Vil du virkelig gerne have en plugin-SUV, så bør du i stedet kigge mod Toyota RAV4 Plugin. Den kan du få fra 450.000 kroner, og den har et næsten dobbelt så stort batteri, så plugin-delen faktisk giver mening, og selvom den ikke er helt så eventyr-klar som Discovery Sport, er den stadig en rigtig SUV.