Allerede inden den nye version af Fords globale bestseller Fiesta havde set dagens lys, lød der rygter om, at der ville ske store ting mht. teknik og materialer på den kommende model. Hvad der ikke blev sagt så meget om var køreegenskaberne. Et punkt som netop Fiesta har høstet spandevis af roser for. Derfor var vi ganske spændte, da den sorte Fiesta Titanium med 125 hk Ecoboost motor ankom til redaktionen.

 

Den nye Fiesta har taget nogle enorme skridt i forhold til seneste generation – specielt fordi den nu kommer i fire forskellige varianter. Og her taler vi ikke om udstyrsvarianter, men reelt fire forskellige modeller. Du har basisversionen (som vi tester her, red.), der kommer med enten Trend eller Titanium udstyr. Så har du det ekstra sportslige alternativ Fiesta ST-Line, der bliver introduceret senere på året. Dernæst den super luksuriøse Fiesta Vignale, hvor Ford lukker op for den luksuriøse godtepose, og til sidste Fiesta Active, en højbenet crossover model, som Ford ønsker at sælge til den aktive familie, der har brug for ekstra frihøjde og robuste skærme (modellen kommer i 2018, red.). Vi kigger nærmere på basismodellen med den store udstyrspakke Titanium.

 

Når du ser Fiestaen første gang virker den betydeligt større end sin forgænger. Formerne er mere afrundede, dog uden at miste sit sportslige snit. Ser man bilen som en helhed rent visuelt, så er Ford sluppet rigtig godt fra basisdesignet. Og det samme gør sig gældende inde i kabinen. Fiestaen er virkelig hoppet op i hierarkiet rent kvalitetsmæssigt, hvilket specielt mærkes på de plastmaterialer man har valgt at bruge. Stort set alt føles lækkert og behageligt at røre ved, hvilket ikke just er hverdagskost i denne klasse. Et lille minus er dog gearknoppen, der ikke vandt indpas hos nogen her på redaktionen. Den ligger simpelthen forkert i hånden rent udformningsmæssigt. Men, det er en lille detalje i en ellers yderst gennemført kabine.

 

Et rigtig lækkert element er touchskærmen, der giver dig kontrol over bilens SYNC3 mediesystem. Her har Ford også oppet sig, da systemet er hurtigt og reagerer problemfrit på dine tryk og bevægelser. Samtidig er systemet forbundet til et lækkert B&O Play audiosystem, der på smukkeste vis spiller samtlige millimeter af kabinen op. Det er imponerende godt!

 

Rent pladsmæssigt er det nemt at finde sig tilrette ved forsæderne. Sæderne er gode og der er også plads til folk med lange ben. Desværre kan jeg ikke sige det samme om pladsen ved bagsæderne. Den skuffer virkelig, og føles betydeligt mindre end ved den foregående model. Her kunne man godt have lånt et par centimeter af bagagerumspladsen.

 

Vores testbil var som skrevet udstyret med en 1,0 liters Ecoboost motor med 125 hk. En motor, der fortjener alt den ros, den overhovedet kan få. Den har masser af power, trækker ubesværet igennem hele omdrejningsfeltet og har et utrolig lavt støjniveau. Samtidig er den yderst økonomisk. Motoren spiller perfekt sammen med den 6-trins manuelle gearkasse og højner køreoplevelsen betydeligt.

 

Undervognen på Fiestaen er ny, og man har valgt at gøre den lidt blødere end tidligere. Jeg er overbevist om, at det nye set up vil falde i rigtig manges smag, da det gør bilen yderst komfortabel ved dagligt brug. Desværre mangler lidt af den sportslige følelse, som vi ellers kender så godt fra Fiesta. Efter sigende skulle ST-Line versionen være noget strammere sat op og også sænket en smule i forhold til basisbilen. Det må komme an på en prøve, når vi får den til test senere på året. Men set som en helhed, så er Fiesta anno 2017 altså ekstremt velkørende – den er bare ikke lige så sporty som sin forgænger.

 

Mht. udstyr, så er der også sket en hel del med Fiesta. Aktiv parkeringshjælp, aktiv fartpilot, Lane Keeping Aid og trafikskilte genkendelse er blot nogle af de elementer, som har fundet vej til bilen. Det er ikke hverdagskost i denne klasse – men det er lækkert, at det nu er en del af de mindre modeller også.

 

Hvad koster herligheden så? Ja Ford lagde ud med en pris på godt 169.000 kroner for den mindste 100 hk Ecoboost med Titanium udstyr. Med den nye afgiftsnedsættelse kommer den ned i 164.540 kroner. Vores testbil har en basispris på 173.880 kroner – her får du den 125 hk version, der lige har det ekstra krudt i bøssen, når du skal overhale eller f.eks. op i fart på nedkørselsrampen til motorvejen. Topmodellen Vignale med 140 hk motor har en startpris på 199.500 kroner. Samlet set nogle yderst favorable priser.

Set over en kam, så er den nye Ford Fiesta en ekstremt god bil. Ja, den er ikke så sporty som tidligere – men, så har du jo ST-Line som alternativ. Kvaliteten er på et meget højt niveau, sikkerhedsudstyret ligeså og motorerne så absolut de bedste. Ford Fiesta er p.t. den bedste bil i sin klasse – det kan der ikke herske tvivl om. Og den havde distanceret sig yderligere, hvis pladsen ved bagsædet havde været bedre. Men bortset fra det, så er der tale om en pokkers god bil!