Når snakken falder på luksuriøse SUV’er så nævner folk i flæng Audi, Mercedes-Benz og BMW – men, der er et navn, som for mange overskygger dem alle, og det er naturligvis Range Rover, der siden sin introduktion i 1970 har sørget for at forsyne folk verden over med nogle af de mest avancerede og luksuriøse off road biler overhovedet. Modellinjen har hidtil bestået af tre modeller, den mindste Evoque, den mellemste Sport og flagskibet over dem alle, der blot bærer navnet Range Rover. Men i takt med at efterspørgslen er steget, har Land Rover (der står bag Range Rover, red.) måtte tænke i nye baner. Resultatet er blevet en model, der finder sin plads midt mellem Evoque og Sport – navnet er Velar.

 

Med Velar har designerne taget udgangspunkt i nogle helt klare elementer. For det første skal bilen være fremtidssikret igennem sit design og teknologi, og dernæst skal den vise, hvad man formår at skabe på alle punkter, så der ikke hersker tvivl om, at Range Rover er toppen, når det gælder moderne luksuriøse SUV’er. Og lad os blot slå fast med det samme – det er lykkedes til fulde!

 

Designet på Velar er faktisk ganske simpelt. Man har fået besked på at designe en strømlinet bil, der skal udstråle sikkerhed og eksklusivitet på samme tid. Dette er bl.a. gjort med den store front, dørhåndtag der flugter med selve døren, og den indbyggede hækspoiler – alt sammen ting, der ikke bare ser godt ud, men som samtidig har en positiv effekt på aerodynamikken og derved også det samlede forbrug. Men, disse elementer har samtidig haft en anden effekt. De har i mine øjne været med til at skabe den nok mest vellykkede Range Rover rent visuelt i meget lang tid. Bilen er ualmindelig vellykket i sit design og det er virkelig en head turner af de helt store, når den parkeres ved det lokale supermarked eller for den sags skyld foran jagthytten.

 

Men, det er ikke kun udvendigt, at der er sket ting og sager rent visuelt. Indvendigt har interiøret fået et ordentlig smæk i den retning der står ”fremtiden” på, hvilket bedst ses omkring midterkonsollen, hvor betjeningspanelet til de fleste af bilens køredynamiske og tekniske funktioner styres. Her har en skærm i meget høj opløsning den dominerende plads – men, den er integreret i en buet glasplade, hvor drejeknapper, der skifter udseende alt efter det du skal bruge dem til afslutter designet på fornemste vis. Og netop det med at skifte udseende, er en gennemgået ting i kabinen. F.eks. skifter knapperne på rattet også udseende, alt efter den menu du befinder dig i. Det er super godt lavet. Ja, jeg ved godt, at det er set før hos andre mærker – jeg har bare aldrig set det så gennemført.

 

Over førnævnte skærm har vi endnu en skærm, som er integreret i instrumentpanelet. Skærmen har samme høje opløsning og styrer bilens mediesystem og navigation. Den har den smarte funktion, at den ligger fladt og flugter med udformningen af instrumentpanelet. Men, når bilen startes, så vipper skærmen frem og giver derved et bedre view. Du har mulighed for at stille på skærmens vinkel, så du undgår solrefleksion e. lign. i glasset. Men, det er ikke slut med skærme endnu. For lige foran dig, sidder endnu en skærm, der viser de gængse instrumenter, som speedometer, omdrejningstæller etc. Endnu engang med høj opløsning og umanerlig flot grafik. Det er gennemført i en hidtil uset grad.

 

Sæderne, materialer og de generelle funktion omkring kopholdere, handskerum, armlæn etc. er helt i top. Sæderne er yderst komfortable, læderet er af Premium kvalitet og kopholderen dukker op, når du trykker på et lille Land Rover logo i midterkonsollen. Det er herligt og det er gennemført.

 

Men, nu er der jo også andet end smukt design og gennemførte detaljer ved en Range Rover – jeg tænker selvfølgelig på motoren. Velar kan udstyres med en af 3 benzin- eller 3 dieselmotorer.  Benzinmotorernes ydelser hedder 250 hk, 300 hk og 380 hk. For dieselmotorerne er effekten 180 hk, 240 hk eller 300 hk. Vi har testet topmodellen blandt benzinmotorerne, nemlig den 380 hk V6’er. Fælles for alle motorer er, at de er bygget i letvægtsaluminium og koblet sammen med en automatisk gearkasse.

 

Den 380 hk V6-motor er noget af et bekendtskab. Den reagerer på dit mindste vink med speederfoden, har en glimrende lyd og virker meget velafstemt med den 8-trins gearkasse. Men, når den virkelig skal presses, så kan man godt få fornemmelsen af, at den mangler lidt moment i forhold til dine mange hestekræfter. Bevares, den har 450 Nm at gøre godt med – men alligevel sad jeg med følelsen af, at her mangler et eller andet. Det vil muligvis ændre sig, hvis SV-afdelingen kommer med en Velar SVR. Men, det må tiden jo vise.

 

De 380 hk og et virkelig imponerende firehjulstræk gør sit til, at Velar P380 på ingen måde er en langsom bil. Accelerationen fra 0-100 km/t er overstået på 5,7 sekunder og topfarten er 250 km/t. De tal er jo ganske overbevisende i sig selv. Men overbevisende, det er firehjulstrækket altså også. Systemet er af Torque on Demand typen, der ganske simpelt overfører kræfterne dertil, hvor der er brug for dem. Samtidig er seneste version af Land Rovers Terrain Response System virkelig imponerende. Her optimeres motor, gearkasse, differentiale og chassissystemer, så de matcher det underlag, du måtte befinde dig på. Bilen overvåger simpelthen kørselsforholdene og tilpasser bilen derefter. Du har naturligvis mulighed for at vælge disse funktioner manuelt også.

 

Velar fås i en standardudgave, hvor du kan vælge forskellige udstyrstrin kaldet Velar, Velar S, Velar SE og Velar HSE. Derudover fås en R-Dynamic version (den vi tester her, red.), som yderligere fås i S, SE og HSE versioner. Og så har man valgt at lave en First Edition, hvor den har fået fuld gas på alle tangenter fra start af. Personligt passer R-Dynamic designet bedst til mig, da det giver en klart mere sportsligt udtryk.

 

Samlet set så er Velar en ualmindelig smuk bil med imponerende løsning og designmæssige perler over alt. Topmodellen har nogle ret overbevisende præstationer, men motoren kunne godt savne lidt tyngde helt nede fra bunden af. Automatgearet fortjener masser af roser og firehjulstrækket er virkelig i en klasse for sig. En klasse for sig er næsten for svag en betegnelse af interiøret – ikke så meget materialerne, men mere det tekniske niveau Land Rover har lagt for dagen med de integrerede skærme og funktionaliteten. Det er simpelthen verdensklasse.

 

Prismæssigt fås Velar fra 999.900 kroner for en 180 hk diesel version. Skal du over i R-Dynamic, så starter priserne ved 1.069.900 kroner. Ser vi bort fra First Edition, så er dyreste model P380 R-Dynamic HSE til 1.704.900 kroner. Hertil skal du så finde lidt mønter, så du har mulighed for at vælge fra listen over ekstraudstyr.

 

Selvfølgelig er det mange penge – men du får så også en bil, der bestemt ikke er main stream på nogen måde, men som skiller sig ud på den positive måde, og har tekniske og visuelle detaljer, der kan blæse de fleste bagover.

 

Velar udfylder det hul, der var imellem Evoque og Sport på fornemste vis. Ja, jeg vil gå så lang og sige, at Range Rover Sport nok ikke skal satse på øget salg lige foreløbig, da Velar med garanti vil hente kunder herfra, indtil en ny Sport med tilsvarende detaljer vil se dagens lys.

 

Der er et ord, som er gået igen igennem denne artikel, og det er ordet imponerende. Og det er også det ord, jeg vil slutte af med. For selv om Velar ikke er 100 % gennemført, så er bilen intet mindre end imponerende!