Renault Captur 1,5 dCi Dynamique

|

Crossover begrebet har efterhånden en del år på bagen. Mens det tidligere har været større biler, der er dukket op i den spændende kategori, hvor man krydser f.eks. en SUV, sedan og en MPV, så har producenterne nu også kastet sig over de mindre biler. Det ser vi bl.a. med Peugeot 2008, Opel Mokka og den nye Renault Captur. Sidstnævnte kigger vi nærmere på her.

Captur er baseret på den seneste version af Renault Clio. Som udgangspunkt er det rigtig godt, da den nye Clio er ekstremt velkørende og udstyret med nogle rigtig fine motorer. Og rent designmæssigt er Clio heller ikke det værste udgangspunkt, da den tiltaler utrolig mange med sin sporty attitude. Captur går så skridtet længere og tilbyder nogle farvekombinationer, der virkelig får bilen til at skille sig ud fra mængden. Ja, jeg fristes til at kalde Captur den frække dreng i klassen, hvor konkurrenten fra Peugeot er mere afdæmpet. Specielt Arizona Orange og Pacifique Blue, kombineret med hvidt tag er yderst vellykkede farvekombinationer.

Selv om Captur er baseret på Clio, så vil du ikke blive skuffet over pladsen. Clio er i sig selv rummelig for sin klasse – men Captur giver lige følelsen af ekstra rummelighed. Samtidig sidder du betydeligt højere, hvilket også er med til at give følelsen af en større bil. I bagagerummet kan du nyde godt af 377 liter, eller hele 1.235 liter med bagsæderne foldet ned. Det er yderst acceptabelt.

I motorrummet finder vi udelukkende turbomotorer. På benzinsiden skiller den nye 3-cylindrede Energy TCe 90 sig ud med en slagvolumen på kun 898 cm3. Motoren yder dog 90 hk, som er meget villige. Det maksimale drejningsmoment er på 135 Nm. Brændstofforbruget er opgivet til 20,4 km/l. På benzin siden finder vi også TCe120, der lige har det ekstra punch. Med sine 120 hk er den rigtig kvik og giver Captur nogle fine præstationer. Denne motor fås dog udelukkende med 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse, hvilket er lidt synd, da en 6-trins manuel gearkasse ville have klædt den rigtig godt.

Bedste motor til Captur er uden tvivl den 90 hk diesel, som vi kender så godt fra Clio. Her er der tale om en harmonisk og kvik dieselmotor på 1,5 liter og med et gennemsnitligt brændstofforbrug på hele 27,8 liter. Motoren er koblet sammen med en velfungerende 5-trins manuel gearkasse. Ved visser former for kørsel havde en 6-trins nok været et bedre valg. Men, den 5-trins er på ingen måde dårlig. Senere kommer den automatiske gearkasse med dobbeltkobling også til dieselmotoren.

Kabinen i Captur er veldesignet og behagelig at opholde sig i. Den er domineret af den store midterkonsol med mediecenter og navigation. Det ser godt ud, og den store touch screen er nem at brug, og sidder i en passende afstand fra chaufføren. Det er, som chauffør, nemt at finde en behagelig kørestilling, så man rigtig kan nyde Captur’s gode køreegenskaber. Som passager foran sidder man dog en del højere, og forsædet kan ikke sænkes. Lidt ærgerligt, men nok bare et spørgsmål om at vænne sig til det.

Kabinen er fyldt med smarte detaljer og aflægningsmuligheder. Specielt handskerummet, der åbnes som en skuffe og ikke en låge, er ret interessant og smart fundet på.

Når man ser på Captur, specielt i en af de flotte farvekombinationer, virker den som en bil, der godt kan koste en hel del. Men, her har Renault igen været skarpe og smider nogle priser på markedet, der må få andre producenter til at rive sig i håret, og forbrugerne til at juble. Captur starter prismæssigt ved 164.900,- for en 90 hk benzinversion med Authentique udstyr. Den testede Captur med dieselmotor og Dynamique udstyr ender på 241.900,-, hvilket også er en super skarp pris. Vælger du den med Expression udstyr (mellemste niveau, red.), så er prisen blot 216.900,-. Der er altså tale om rigtig fine priser her.

Sammenlignet med sine konkurrenter, så er Captur den bedste bud, hvis vi kigger priser, design og køredynamik. Samtidig er det lækre mediesystem utrolig godt lavet, og er med til at give en følelse af, at du kører i en langt dyrere bil. Captur leveres også uden sprælske farvekombinationer, og optræder da som en mere dæmpet, men stadig frækt designet crossover.

Her på redaktionen er vi rigtig glade for Captur, da den indeholder alt det, som familien Danmark efterlyser, nemlig frækt design, gode økonomiske motorer, velindrettet kabine i god kvalitet, gode køreegenskaber og en yderst fornuftig pris. Så står du og skal købe bil i denne prisklasse, så gør dig selv den tjeneste at kigge forbi Renault inden du bestemmer dig.

Biltorvets vurdering

plus Dieselmotor Brændstoføkonomi Rummelighed Køreegenskaber Pris Interiør
menu Sædeindstillinger Benzinmotor Ingen 6-trins gearkasse

Specifikationer

241.900,-
R4/16v
1.461
90
4.000
220
1.750
Forhjulstræk
5M
171
13,1
13,0
-
-
27,8
24,4
45
96
A++
164.900,-

Renault Captur på biltorvet.dk

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev