De små stationcars er en populær vare blandt børnefamilier, som har brug for en rummelig men alligevel forholdsvis billig bil. Stationcarversionen af bilerne i den lille klasse byder ofte på et bagagerum, som er væsentligt større end hatchback udgaven; og det er meget afgørende for anvendeligheden når der skal pakkes meget i bagagerummet.

Aggressiv prispolitik
Med Renaults nuværende aggressive prispolitik er det blevet en smule lettere at komme i nærheden af ”drømmebilen” for f.eks. den nye børnefamilie.

Renault Clio, som hører hjemme i den lille klasse, er med sin stationcarversion med en pris på 180.090 kr. for denne dieseludgave, et godt tilbud for dem, som søger et rummeligt bagagerum (439 liter). I forhold til hatchback udgaven giver stationcarmodellen mere end 50% ekstra plads i bagagerummet, og det gør opgaven noget lettere, når der skal transporteres f.eks. en barnevogn.

Totalt set så rummer den lille stationcar fint 4 voksne med dertil hørende bagage. Kabinen virker rummelig og materialevalget føles også i orden. Sæderne er til den mere komfortable side, hvor jeg godt kunne ønske sig et fastere sæde med bedre sidestøtte.

Bag rattet har du alle muligheder for at justere rat og sæde, så du sidder godt og ergonomisk korrekt.

Det generelle design og udformning i kabinen er traditionelt, konservativt og lidt småkedeligt - men alt fungerer efter hensigten.

Motoren og køreoplevelse
Motoren i denne Clio stationcar er en 1,5 liters Common-rail dieselmotor med 75 hk. De 75 hk er selvfølgelig ensbetydende med, at denne bil ikke slår nogen hastighedsrekorder. Fra stilstand til 100 km/t går der 15,2 sekunder, og festen slutter allerede ved 165 km/t. Alt i alt ikke imponerende tal, men det behøver det heller ikke være, når familien skal på tur. Men man skal dog planlægge en overhaling i god tid, for med tung last, er de 75 hk hårdt spændt for.

Generelt er motoren fin med et lavt støjniveau og et godt gearskifte. De 75 hk er også forholdsvis nøjsomme med brændstoffet. EU-mixet lover 25,0 km/l, mens vi i testperiode nåede acceptable 18,1 km/l. Det giver med en tankfuld diesel en rækkevidde på godt 1.000 km. Takket være det lave forbrug, ifølge EU-mix’et, er den halvårlige grønne afgift på kun 660 kr..

Udstyr
I denne stationcar udgave med 75 hk dieselmotor er der ingen alternativer mht. udstyrsniveauer. ”Avantage” hedder det faste valg og giver rimeligt med ”luksus goder”. Af standard udstyr kan blandet andet nævnes el-ruder foran, el-spejle med varme, aircondition, bagagerum med dobbeltbund, tag-bøjler og udvendigt termometer.

Som ekstra udstyr i testbilen var der blandt andet fartpilot, som betjenes via knapper på rattet. Fartpiloten koster 4.500 kr., men er absolut anbefalelsesværdig både for at få en mere afslappet kørsel uden konstant at skulle holde øje med farten, men også for at opnå en mere økonomisk kørsel.

Garantier
Med den nye Clio følger der 2 års garanti, 3 års garanti på lakken, og 12 års garanti mod gennemtæring. Den 2 års nyvognsgaranti kan ikke følge de koreanske konkurrenter, som tilbyder både 5 og 7 års garanti, så på dette punkt kunne Renault godt forbedre sig – især når Renault så massivt understreger at kvaliteten på bilerne er i top. Så burde det være uden risiko at yde en bedre garanti.

Serviceintervallerne lyder på 30.000 km, eller mindst hvert andet år, mens tandremmen skal skiftes efter 160.000 km eller senest efter 6 år.

Konklusion
Den lille men rummelige Renault Clio har stort set kun været en positiv oplevelse i løbet af testperioden. Pris, udstyr, plads og kvalitet hænger godt sammen, og den trods alt fine brændstof økonomi betyder, at Clio’en også kan bruges i tilfælde af, at man har et længere stykke vej på arbejde. Den ”forsigtige” garantiforpligtelse på kun 2 år burde Renault kunne gøre bedre.