Vi har tidligere testet den nye Vitara fra Suzuki og havde både ros og ris til modellen. Nu er Suzuki kommet med en ny version kaldet ”S”, hvor man har placeret en helt nyudviklet BoosterJet motor under hjelmen, samtidig med at fronten på bilen har fået et unikt look forbeholdt ”S” modellen.

 

Hvis vi ganske kort kigger på det nye frontdesign, så har Suzuki ramt plet. Bilen virker langt mere potent og aggressiv, hvilket klæder den rigtig godt. Sammen med et sæt flotte fælge og et stort udvalg af flotte lakfarver, kan du snildt få din Vitara til at se langt dyrere og mere eksklusiv ud. Ja fra visse vinkler er der endog lighedstegn med Range Rover Evoque. Det er godt skåret Suzuki!

 

Det mest interessante finder vi dog under motorhjelmen. Her finder vi nemlig den nyudviklede BoosterJet motor på 1,4 liter (ja, der står 1,4 liter, red.). Motoren yder 140 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 220 Nm fra 1.500 o/min. Og lad mig bare slå fast, at Vitara med BoosterJet motor er rigtig kvik – i hvert fald når det drejer sig om acceleration fra stilstand og op til 120 km/t. Overhalinger omkring de 50-60 km/t foregår meget kvikt, hvilket er ganske imponerende.

 

Vi testede bl.a. Vitara med automatgear. Gearet fungerer upåklageligt, men der er dog et minus. Sammen med BoosterJet motoren er Vitara alt for ivrig – den er som en galophest, der ikke har løbet løb en hel sæson. Faktisk skal du stor set ikke røre ved speederen før bilen stryger afsted. Så sensitiv en speederrespons klæder på ingen måde bilen og virker ganske irriterende ved dagligdagskørsel.

 

Suzuki lover 19,2 km/l i gennemsnit. Det var ikke et tal vi kunne nå under en uges test – her endte vi på 15,3 km/l.

 

Rent køredynamisk er Vitara S ganske godt med. Undervognen er modificeret og har bl.a. andre støddæmpere end standardbilen. Styringen er ligeledes optimeret og gjort mere fast.

 

Vitara S er rigtig godt udstyret som standard. LED-lys, radarbaseret nødbremse, aktiv fartpilot, nøglefri betjening og 7” multimediasystem med navigation er bl.a. standard.

 

Ved vores sidste test måtte vi konstatere, at Vitara har et stort minus i kabinen, og det er hårdheden af den plastik man har benyttet. Det kan ikke koste mange ekstra kroner at vælge en lidt blødere kvalitet, når man producerer så mange biler om året. Det ville virkelig klæde Suzuki, at give den et nøk opad på denne front.

 

Men ellers er kabinen et fint sted at opholde sig. I S-modellen er er der desuden lækre designdetaljer, som de farvede ringe omkring luftdyserne. En detalje der går igen ude i lygtehusene. Det er godt lavet og noget man normalt ikke ser på biler i denne prisklasse.

 

Og mht. pris, så er Suzuki ganske godt med. Den 140 hk BoosterJet version med automatgear koster 316.990,- kroner og har en halvårlig ejerafgift på kun 600,-. Prisen er faktisk slet ikke så ringe, jeg kunne dog godt tænke mig, at man lige oppede sig mht. plastkvaliteten.