En af de mest populære og eftertragtede biler hos Volvo, har i utallige år været deres store stationcar V70. Inden det nye nummersystem blev indført hed modellen 850, og i stedet for stationcar kalder man den gerne for "Herregårdsvogn".

Nyt hjerte
V70 har efterhånden 7 år på bagen, uden der er sket de store forandringer. Årsagen til at V70 alligevel er test-aktuel, er introduktionen af en optimeret dieselmotor. V70 har indtil nu kunne fås med en 126 hk og en 163 hk common-rail dieselmotor, men den samme motor er i stærkeste version nu oppe og yde hele 185 hk.

Motoren er på 2.401 ccm og har 5 cylindre – deraf navnet D5. De 185 hk ydes ved 4.000 o/min; og nok det vigtigste – momentet på 400 Nm. nås ved 2.000 o/min. Selv om Volvoen vejer 1.525 kg, sørger de 185 hk for at bilen når 100 km/t fra stilstand på 8,5 sek. Tophastigheden er på 225 km/t, og den er opnåelig med et par kilometers fri autobahn. De mange dieselkræfter er ikke så slemt forslugne – efter godt 1.800 km endte det med et gennemsnitsforbrug på 13,7 km/l.

Udover de imponerende kræfter, udmærker motoren sig ved en utrolig blød og stille motorgang, som nok er noget af det bedste i denne klasse, dog med en skarp konkurrent i den nye 5-cylindret motor, som ligger i Alfa Romeo 159. Den ekstra cylinder giver motorerne en pænere karakterstik, og en mere potent og lækker lyd. Sammen med den kraftige motor følger en 6-trins manuel gearkasse, som leverer meget korte og præcise gearskift.

Køreegenskaber
V70 D5 er ikke nogen sportsvogn, når det gælder køreegenskaber. Der er primært lagt vægt på komfort, hvorfor man kunne frygte, at kørsel med hastigheder på den anden side af 200 km/t ikke er behageligt - men her overrasker V70 positivt. En hastighedsafhængig servostyring, og en rigtig god retningsstabilitet betyder at bilen opfører sig pænt, selv ved de meget høje hastigheder. Den hastighedsafhængig servostyring er ekstra udstyr til 5.195 kr., men er rar ved kørsel med høje hastigheder.

Kabinen
Volvo har altid været førende indenfor design af sæder, og sæderne i V70 er ingen undtagelse. De er velpolstrede, giver god sidestøtte og nakkestøtten er placeret eksemplarisk. Ulempen ved de gode sæder er, at de fylder meget i kabinen, hvilket går udover den i forvejen begrænsede plads ved bagsædet. Den 7 år gamle kabine i V70 vinder ingen priser i moderne design, men den flotte gearkulisse, alu detaljerne og det lyse læder gør kabinen indbydende.

Sikkerhed
Selvom Volvo er det bilmærke der går mest op i at forbedre sikkerheden i biler, har V70 ikke været i gennem en crashtest hos EuroNcap. Sikkerheden er dog i orden på papiret med 6 airbags, ESP og en kabine der er forstærket på utallige punkter. Volvo’s sans for sikkerhedsdetaljer ses bl.a., når man lægger bagsæderne ned for at udvide bagagerummet. I ryggen på bagsæderne sidder  et integreret ”rullegardin”, som monteres i loftet for at forhindre, at forsædepassagerne får bagage i nakken ved en opbremsning eller kollision.

Konklusion
Prismæssigt spænder V70-serien vidt – den billigste starter ved 470.000 med basisudstyr, mens topmodellen V70 T5 topper ved 743.000. Den aktuelle testbil V70 D5 koster 615.000 kr., men er udstyret med ”Momentum” pakken, der indeholder næsten alt hvad hjertet kan begære. Udover den udstyrspakke, er der bl.a. lædersæder, xenon-forlygter, audio system med 11 højttalere, navigationsanlæg og metallak, så alt i alt står denne bil i godt 830.000 kr.

Selve basisprisen er forholdsvis høj, og det betyder at V70 D5 er i hård konkurrence med de andre prestige mærker som f.eks. BMW, Audi, Saab og til dels VW. Især alderen og rummeligheden trækker ned i bedømmelsen af V70, mens den lækre dieselmotor trækker i den modsatte retning, men ikke helt nok til, at V70 står som det bedste alternativ i forhold til konkurrenterne. Vi glæder os til at se den nye motor i S60 og en kommende NY V70.