Enhver bilproducent med respekt for sig selv, har efterhånden en såkaldt CC i flåden – en Coupé Cabriolet – en sporty bil med stålfoldetag, der både kan agere coupé og cabriolet.
VW er en af de producenter, der har det været lidt sent ude, men nu har de altså også et tilbud i CC-kategorien – VW EOS.

EOS er ”selvfølgelig” konstrueret på basis af Golf/Jetta og slægtskabet er tydeligt – det ER en VW. Men i forhold til flere andre CC-modeller, så er det lykkedes at designe og konstruere EOS, så den ser godt ud. Linjerne er nærmest klassiske, og bagenden er ikke kedelig eller ”gumpetung”, som er tilfældet med nogle af konkurrenterne. Med taget foldet ned, hvilket tager omkring 25 sek. bliver EOS omdannet til en nydelig cabriolet med en flot og lang profil.

Interiør
Ligesom EOS udefra ikke kan løbe fra slægtskabet med Golfen, så er kabinen også let genkendelig. Instrumenteringen og mange andre elementer er direkte genbrug fra Golf og Jetta. Det er der jo for så vidt ikke noget galt i, når det ser fornuftigt ud og materialevalget er fint og alt fungerer upåklageligt. Eneste negative side ved det er, at man ikke ligefrem føler, at man sidder i en anderledes, dyrere, mere speciel og eksklusiv bil – lidt synd. Den lækre mørkerøde læderkabine i testbilen hjalp dog gevaldigt meget på eksklusiviteten, og det klæder bilen utroligt godt. Læderet er selvfølgelig, og desværre ekstraudstyr til en mærkbar pris på små 50.000 kr.

Både komfort og sikkerhedsudstyret er ikke overraskende komplet, så man savner hverken klimaanlæg, sportssæder, fartpilot eller ESP. For at beskytte passagerne i tilfælde af, at bilen ruller rundt, når man kører uden tag, er der indbygget et aktivt styrtbøjlesystem i bagsædets ryglæn, der sammen med en forstærket forruderamme skaber et ”beskyttelsesrum”.
 
2+2
Selv om EOS er en velvoksen bil, så lider bagsædepassagerne den samme skæbne som i så mange andre cabrioleter. Der er nemlig perfekt plads til forsædepassagerne, men det er en lille umulighed at klemme 4 voksne ind i bilen, og samtidig sidde komfortabelt – dertil optager foldetaget for meget plads i bagagerummet og derved også bagsædet.

Motoren
Udvalget af motorer til EOS er meget bredt. For benzinmotorer spænder udvalget fra 115 hk til 250 hk, og der er endda også en enkelt dieselmotor med 140 hk som alternativ.

Det mest fornuftige valg er den fine 2,0 liters FSI motor, uden eller med turbo på enten 150 hk eller 200 hk. Motoren i denne testbil er den 200 hk version, og vi er stadig ligeså glade den for motor, som de andre gange, hvor vi har testet en bil med den under hjelmen. Motoren er en perle, der spinder godt og giver fuldvaluta for pengene – ikke overraskende er denne motor blevet kåret som den bedste i verdenen.
Og selvfølgelig gør motoren en god figur i denne bil. 0-100 km/t på 7,8 sek. er mere end rigeligt i en cabriolet, og en tophastighed på 232 km/t er også mere end nok til at få tørret håret i vinden. Imponerende nok kunne vi også holde et pænt forbrug – 10,4 km/l i gennemsnit.

På vejen opfører EOS sig ganske som en Golf eller en Jetta – ingen unoder eller uforudseelige reaktioner, men heller ikke så underholdende. De ekstra kilo, som CC konstruktionen kræver, er ikke specielt mærkbare, men man kan godt stadig mærke forskel på om taget er oppe eller nede, med hensyn til vridningsstabiliteten i karrosseriet.

Bil til hele året
Den helt indlysende fordel med denne type bil er, at du kan bruge den året rundt. Det er i forvejen ikke sjovt, at skulle spendere tæt ved 600.000 kr. på en bil, og hvis du så samtidig kun kan bruge den en lille del af året – ja, så er det langt mere svært at få overtalt sin bedre halvdel til den handel. Men med det solide stålfoldetag oppe, bemærker man stort set ikke det til tider kolde og våde danske klima. Og med taget i brug er der også en chance for at få lidt bagage med, da det ellers er en vanskelig opgave. Med taget foldet ned i bagagerummet levnes der kun 205 liter, og det rækker kun til småting.

EOS er derfor en velkørende, driftssikker og veldesignet coupé/cabriolet, der kan bruges hele året – så længe du ikke forventer oceaner af plads til både passagerer og bagage.