Hvad skal man sige, når en bilproducent påstår at de har lavet en bil der kører 33 Km/l. De fleste er vildt imponerede, resten stiller det store spørgsmål: Kan det nu også passe?

Vi har testet den meget omdiskuterede VW Lupo 3L. Bilen skiller sig ud fra den normale Lupo, ved bl.a. at være opbygget i aluminium. Denne konstruktion har resulteret i en meget lav vægt på 800 Kg. Alene denne faktor er med til at sikre bilen nogle imponerende kilometertal. Samtidig har VW holdt bilens Cw værdi nede på 0,29.

Man har desuden valgt, at udvikle en lille 3-cylindret 1.2 liters turbodiesel aluminiumsmotor med såkaldt ECO funktion. ECO gør, at bilen bl.a. tilpasser gearskiftet til den mest økonomiske kørselsform og at motoren stopper, hvis man holder stille i et lyskryds i mere end 4 sekunder. En lille detalje, der kræver tilvænning – også fra de ved siden af holdende bilister. ECO funktionen kan slås fra og til efter behov. Ved kørsel i by, valgte faktisk alle her på redaktionen at slå funktionen fra – en del af årsagen til dette ligger i tænd og sluk funktionen på motoren, men også fordi at bilen skifter gear meget tidligt – hvilket resulterede i nogle gevaldige ryk.

Som helhed virker den lille 1.2 liters motor yderst villig. Der er rigelig med kræfter til at foretage overhalinger – og hvis man vil have lidt sport i sin kørsel kan man vælge at bruge "Tiptronic" funktionen. Denne funktion virker glimrende.

Med 61 Hk ved 4.000 o/min og et moment på 140 Nm ved 1800 - 2400 o/min, kan den lille bil godt flytte sig. De 0-100 Km/t er overstået på 13,9 sekunder, hvilket faktisk føles meget hurtigere. Tophastigheden er opgivet til 165 Km/t, hvilket passer. Ved høje hastigheder er bilen rigtig behagelig. Der er ingen mærkbare rystelser eller generende lyde.

Pladsen i Lupo er god – på forsædet altså. Bagsæderne og bagagerummet er ikke noget at råbe hurra for – men Lupo er en lille bil og den forsøger heller ikke at skjule det.

Kabinen er typisk VW. Man savner egentlig ikke noget og ved natkørsel kan man sidde og nyde det behagelig blå lys fra instrumenterne – en god detalje som VW har valgt at føre ud i livet.

Hvis vi så skal vende tilbage til det med de 3 liter diesel på 100 Km. Passer det, eller har man slået en for stor dej op. Det passer! Vi testede bilen til ekstremerne, hvilket betyder høje hastigheder, tænd og sluk for ECO funktionen og godt med læs på. Vi målte vores testbilen til 29.1 Km på literen. Ved normal kørsel, udelukkende med ECO funktionen tændt, så er jeg overbevist om, at de 33 Km/l nemt nås.

Så, alt i alt opfylder Lupo 3L de krav den selv har stillet. Men, som chauffør er der en stor gene – og det er gearskiftet. Der er alt for store ryk, når bilen skifter gear. Selv ved forsigtig kørsel. Hvis VW kan finpudse gearskiftet, så det passer til 1.2 l motoren, så vil Lupo 3L gå fra at være god til at være rigtig god.

Lupo 3L koster 179.997,- kroner. Og så betaler du altså kun 80,- kroner om året i grøn ejerafgift. Og med 34 liter i tanken er der til lidt over 1.100 Km inden du skal tanke igen.