Efterårsferie i Tyskland – det her bør du huske

|

Er du så heldig, at forhjulene peger mod Tyskland i efterårsferien, så finder du her et par gode tips til at gøre turen lidt nemmere – og billigere.

Mens bladene falmer trindt om land er det en dansk sædvane at pege familiebilen sydover mod tyske storbyer som Berlin eller Hamborg. Her kan man nyde storbyernes mange facetter og de mange muligheder. Men inden man når så langt, er der som regel et godt stykke Autobahn-asfalt, som skal tilbagelægges, og her kan det være godt at forberede sig lidt hjemmefra. Melanie Mikulla er talsperson for den tyske bilistorganisation ADAC, og hun forklarer.

Alt du skal vide om kør selv ferie

- Det er korrekt, at hastigheden grundlæggende er fri i Tyskland, dog er 30 procent af motorvejene hastighedsreguleret. Overtræder man hastighedsreglerne her, risikerer man en større bøde afhængig af ens hastighed. Herudover anbefaler vi, at bilister fra udlandet altid udstyrer bilen med et miljøzonemærke, hvis de skal ind i en af de større byer med miljøzoner. På den måde undgår de en bøde.

Bystyret i Hamborg har eksempelvis besluttet, at ældre dieselbiler er forbudt i dele af byen. Det drejer sig om alle dieselbiler, som ikke opfylder Euro 6-normen, hvilket i praksis vil sige biler fra før 2015. Indtil videre dækker forbuddet dele af Altona-bydelen, men det påvirker ikke trafikken på A7, som kører gennem og under Hamborg.

Drømmen om det frie liv - kør-selv ferie i Norge

I alt 58 tyske storbyer har miljøzoner, som kræver et miljømærkat. Grønt mærke giver adgang og er muligt at få til biler, som er Euro 4 og frem (dieselbiler fra 2006 eller benzinbiler fra 1992). Mærkatet kan købes her og koster 165 kroner, mens bøden for at køre ind uden mærkat er næsten 600 kroner.

Hold til højre
Det burde jo egentlig ikke være nødvendigt at minde om, men på en tresporet motorvej må man ifølge de tyske færdselsregler gerne benytte det midterste spor. Imidlertid skal man, ligesom det anbefales i Danmark, være opmærksom på at køre til højre, når lejligheden byder sig. OG hvis man ikke trækker til højre, når det er muligt, kan det altså koste, forklarer Melanie Mikulla.

Løse hunde forbudt – så forstyrrende er Fido i bilen

- Langsomme biler i midtersporet blokerer for overhalinger venstre om og øger risikoen for sammenstød samt unødvendige køer. Kører man konsekvent i det midterste spor og blokerer trafikken, modtager man ifølge reglerne en bøde på 80 i euro (næsten 600 kroner) og et strafpoint fra de tyske trafikmyndigheder.

Sådan undgår du stress bag rattet

Ved kø på Autobahn skal bilister altid holde ud til siden af sin bane, så redningskøretøjer kan køre uhindret igennem i midten. Med en såkaldt Rettungsgasse, eller redningskorridor, er det nemlig muligt for ambulancer og politi at komme eventuelt tilskadekomne i trafikken hurtigt til undsætning, og hvis det var dig selv, der var endt der, ville du gerne have hjælpen frem hurtigst muligt.

God ferie og kør forsigtigt. 

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev