Dieselprisen stiger, elprisen stiger - uanset hvad du gør, er det bare dyrt. Så vi har fundet fem pendlerbiler, der er ekstremt sparsommelige med de dyre dråber. 

Du gider formentlig ikke høre mere på stigende inflation, så lad os bare konstatere, at det er blevet meget dyrere at leve i Danmark anno 2022. På Biltorvet hjælper vi selvfølgelig gerne, og en af måderne er at samle fem solide pendlerbiler, som alle kører over 30 km/l. Reglerne er simple, udover de magiske 30 km/l, må bilen ikke være fra før 2015, og må ikke koste mere end 200.000 kroner.

Opel Corsa 1,5 D

Mest økonomiske model – på papiret – er den seneste generation Opel Corsa med en fin 1,5-liters dieselmotor. Vi kunne lige så vel have taget Peugeot 208, for teknisk er de to modeller identiske, men Corsa kører en lille smule mere dynamisk, så i dag har vi valgt den.

Familiefejde – er Opel Corsa bedre end Peugeot 208?

Dieselmotoren yder 102 hestekræfter og 250 Nm, som er rigeligt til den lille bil. I kombination med en sekstrins manuel gearkasse, kan du nemt køre meget langt på literen, og bilen er generelt komfortabel. Bilen her er fra 2020, har kørt 42.000 kilometer og koster 164.900 kroner. Et fremragende køb, hvis du vil spare penge på pendlerruten.

VW Polo 1,0 Bluemotion

Lidt vildt at næstbedste bil i vores samling faktisk er en benzinbil. Men ikke desto mindre er Polo Bluemotion opgivet til at køre 33,3 km/l. Det kan ske, fordi den lille turboladede trecylindrede motor er lavet delvist i aluminium, så den kun vejer 88 kilo. Desuden har motoren nørde-detaljer som smedede plejlstænger, og stempler i aluminium.

Har du 300.000? Så har vi fem elbiler med plads til hele familien

Bluemotion-modellen er samtidig sænket 15 millimeter i forhold til de almindelige modeller, mens undervognen har aerodynamiske plader, og kølergrillen er delvist lukket, så bilen mere effektivt skærer sig gennem luften.

Bilen her er fra 2016, har kørt 131.000 kilometer, men til gengæld skal du så ’kun’ slippe 105.000 kroner for den.

Opel Astra 1,5 Sports Tourer

Nu går vi en klasse op med alt hvad det betyder i plads og mere komfort. Det er heller ikke sikkert, at det er nemt at vride 32,4 km/l ud af denne Astra stationcar, men du får trods alt fordelen af, at bilen koster 1.280 kroner årligt i ejerafgift.

Spar på brændstoffet – her er fem økobiler til under 80.000

Og selv om man måske kunne tro, at den 1,5-liters dieselmotor er den samme som i lillebroren Corsa, så er det faktisk to meget forskellige motorer. Denne motor er udviklet af GM, som ejede Opel på dette tidspunkt, og motoren har, til forskel fra Corsaens motor, kun tre cylindre.

Bilen her sælges uden garanti og til CVR-nummer, men det skyldes nok hovedsageligt, at det må have været en byttebil, og Starmark, som normalt sælger Mercedes, ikke gider at have besvær med en Opel. Du bør heller ikke som sådan være bekymret for bilen, som bare har kørt 58.000 kilometer. Du skal dog være opmærksom på, at varianter af denne motor kan have problemer med knastkæden. Lyt godt efter støj fra en kæde, som en raslende cykelkæde. Den skal forsvinde efter få sekunder, ellers kan det være et tegn på, at en meget dyr fejl er på vej.

Honda Civic 1,6 i-DTEC

Har du ikke mod på Astra’en, så skal du overveje Honda Civic. En model som tit er en smule overset, og det er en skam, for det er virkelig en velbygget og velkørende bil. Og den 1,6 liters diesel er aldeles sparsommelig, så vi selv har oplevet at køre 27 km/l uden at skulle anstrenge os.

Overset kvalitet - brugttest af Honda Civic

Civic’en er tilmed solidt bygget, så selvom bilen her har kørt hele 169.000 kilometer, så bør du ikke frygte grimme overraskelser, og så fordi bilen er en en-ejers bil. Fordelen er så også, at du kan købe bilen her i Executive-udstyr og fra 2019 for 189.900 kroner.

Toyota Yaris 1,5 Hybrid

Vi kan jo ikke lave en liste over pendlerbiler uden at have den populære Toyota Yaris Hybrid med. Bilen har få fejl, og kører officielt lige over 30 km/l. CVT-gearet er for nogen en tilvænningssag, men til gengæld slipper du med bare 960 kroner i årlig ejerafgift.

Elbil til under 100.000 kroner – vi finder fem solide bud

Bilen her er fra 2018, har kørt 94.000 kilometer, men til gengæld har den fuld servicebog og er blevet undervognsbehandlet to gange, så den kan klare mange, mange pendlerture endnu.