Den nye Alfa Romeo 4C prøvede for nylig kræfter med den historiske Nürburgring-bane i Tyskland. Den 12. september kunne stopuret afsløre en tid på 8 minutter og 4 sekunder, hvilket er ny rekord for biler i klassen under 250 hestekræfter, og det er fuldt ud på højde med sportsvogne, der både er dyrere og har kraftigere motorer end Alfa Romeos nye topmodel. Føreren var testkører, journalist og Nürburgring-ekspert Horst van Saurma.


Testen, der blev udført i ”det grønne helvede” i de tyske Eifelbjerge, er blot en ud af en række tests, som Alfa Romeos nye superbil har været igennem verden over. Lige fra minus 35 grader i Sverige til smeltende 40 grader i Abu Dhabi, fra Arizonas ørken til skråningerne på Etna-vulkanen på Sicilien, fra Balocco-banen i Italien, hvor samtlige Alfa Romeo modeller er udviklet, perfektioneret og testet siden 1962, til den legendariske Nürburgring.

Nürburgring bliver brugt af bilfabrikanter fra hele verden til at testkøre nye modeller, fordi banen kendetegnes ved sit terræn, der kan udfordre selv de mest avancerede biler. Skiftevist hurtige og langsomme sving, lange, lige strækninger samt bakker hist og her gør strækningen til den perfekte testbane, når nye superbiler skal prøves af.

Kort sagt leverer ”det grønne helvede” de perfekte rammer til en køretest af Alfa Romeo 4C. Det er nemlig i de mest udfordrende omgivelser, at Alfas kompromisløse sportsvogn er i stand til at yde maksimalt – høj fart, kort bremseafstand og maksimal acceleration er essentielle forhold, hvis man skal opnå de helt suveræne omgangstider: Fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder og 258 km/t som tophastighed. Alt sammen muliggjort af en optimal vægtfordeling – 40 procent på forakslen og 60 procent på bagakslen – og af et ydelses-/vægtforhold, der resulterer i mindre end 4 kg pr. hestekræft. Alt sammen tal, der vidner om en sand superbil.

Den testede bil var monteret med et specielt Pirelli Zero Trofeo racing dæk, som er udviklet i et tæt samarbejde mellem Pirelli og Alfa Romeo. Dækkene leveres som ekstraudstyr til Alfa Romeo 4C i forbindelse med 18” og 19” fælge.