BMW er klar med den ultimative M-model M8, der buldrer frem som en Wagner-symfoni med 625 hestekræfter og en 0-100 km/t på bare knap tre sekunder.

BMW har endelig trukket klædet af den nye M8 – toppen af BMW’s M-modeller. Og så kan man ikke forvente sig for meget. Den kommer i fire forskellige udgaver, fordi du kan vælge den både med eller uden fast tag og i en standardudgave eller med en Competition-pakke.

Solbrændt med stil – BMW 8-serie Cabriolet

Lad os starte med motoren, for den er som altid hjertet i en M-model, og de otte cylindre kan buldre, så de kan vække selv Richard Wagner (komponisten har været død siden 1883). Slagvolumen er på 4,4-liter med to turboer, som er placeret på indersiden af motorblokken. Det giver turboerne langt hurtigere respons, og den civile udgave yder 600 hestekræfter ved 6.000 o/min og monumentale 750 Nm allerede fra 1.800 o/min. Det er kræfter, som ville gøre selv Thor og hans hammer misundelige, men BMW laver faktisk også en Competition-pakke, og så skrues turbotrykket op, så motoren yder hele 625 hestekræfter. Begge versioner af motoren roterer til ganske imponerende 7.200 o/min. Det er meget for så stor en turboladet motor, og det skulle garantere, at M8 aldrig bliver kedelig at køre.

M-tempo
Synes du, denne slags data er lige så kedelig som at skulle trækkes gennem en opera med mange akter, så lad os springe frem til det, det hele handler om – tempoet. Det skal nemlig være højt i en M-model, og det er det så sandelig i M8. Den langsomste variant er cabrioleten med 600 hestekræfter. Her rundes 100 km/t på 3,4 sekunder. Med Competition-pakke klares samme øvelse på 3,3 sekunder. Med fast tag bruger den 600 hestes M8 også 3,3 sekunder på samme øvelse, mens coupeen med Competition-pakke er nede på bare 3,2 sekunder. Det er afsindigt hurtigt.

Mercedes kæmpe-sportsvogn får åndssvagt navn og startpris på tre millioner

Det er til trods for, at den store bil vejer 1.960 kilo. Det gør den blandt andet, fordi den har en ottetrins automatgearkasse og et M xDrive firehjulstræk. Firehjulstrækket gør det muligt at fordele kræfterne mellem akslerne, så man kan vælge firehjulstræk, firehjulstræk Sport eller baghjulstræk. Som noget helt nyt kan bremserne nu også indstilles til enten Sport eller Comfort, og hvor hårdt de skal tage fat. Bilen er faktisk testet sideløbende med BMW’s Le Mans-racer M8 GTE, så man kunne bruge nogle af de mange erfaringer, man har fået fra langdistanceløb.

Første glimt af BMW’s nye lækre sportsvogn – BMW Z4

Til sammen burde BMW M8 være noget af en kompetent maskine, og du kan glæde dig til september, når den lander i Danmark.