Solbrændt med stil – BMW 8-serie Cabriolet

|

BMW har løftet sløret for cabriolet-udgaven af deres nye topmodel, sportsvognen 8-Serie med op til 530 hestekræfter – den perfekte bil til blege danskere.

Kender du det – forårets første stråler titter frem, og det er er på tide at smide vinterjakken, og køre taget ned på cabrioleten, men for sådan en vinterbleg dansker, kan den slags hurtigt koste en solskoldning. Heldigvis har BMW den helt rigtige kur – 8-Serie Cabriolet.

Første glimt af BMW’s nye lækre sportsvogn – BMW Z4

Udover at være svinehurtig og lækker – mere om det senere – så har de venlige tyske ingeniører tænkt på os nordboere i designet af bilens lædersæder. De standardmonterede lædersæder har en teknologi, som minimerer refleksioner fra solen, så du undgår at blive svitset unødvendigt. Er det derimod en kølig efterårsdag, kan man vælge den integrerede varme i nakkestøtterne. Sammen med vindskærmen sikrer det høj komfort på selv kølige dage.

Tysk power
Det kan godt være en god ide at køre taget op, hvis motorernes effekt skal udnyttes til fulde. Stoftaget tager 15 sekunder at hæve eller sænke, og kan gøres med op til 50 km/t. Motorerne er enten M850i, som har en 4,4-liters V8’er med to turboer. Den producerer massive 530 hestekræfter og endnu voldsommere 750 Nm. 100 km/t rundes på bare 3,9 sekunder.

Kald mig bare kylling – Jaguar F-Type SVR

Den lidt mere jordnære 840d har en 3-liters sekscylindret dieselmotor, som trods alt yder 320 hestekræfter og 680 Nm. Det er nok til at sende den store cabriolet fra 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder. Begge modeller trækker på alle fire hjul gennem en 8-trins automatgearkasse.

Kamæleonen
Den nye cabriolet er udviklet sideløbende med BMW 8-serie Coupé, M8 og racerbilen M8 GTE racerbilen, som blandt andet deltog i 24-timers løbet i Le Mans. Resultatet er et lavt tyngdepunkt, letvægtskonstruktion med aluminium, magnesium og kulfiberforstærket plast (CFRP) samt optimeret aerodynamik. Det betyder, at chassiset i forvejen var meget stift, så det ikke har været nødvendigt med yderligere forstærkning, selvom man har fjernet taget.

BMW lover for øvrigt at den store cabriolet både bliver hamrende komfortabel og skarp som en sportsvogn takket være den adaptive M-affjedring og Driving Experience Control. Sæt kamæleonen i Sport eller Sport+, og du får en knaldhård undervogn som en baneracer, eller skift til Comfort eller ECO Pro giver flyderfornemmelse. Integral aktiv styring er også standard – en funktion der drejer baghjulene, så 8-serien bliver mere manøvredygtig, når du skal bakse den rundt i p-kælderen under Magasin.

En køredynamisk sværvægter – her er den nye BMW 3-serie

8-serie Cabriolet har et omfattende standardudvalg som et Harman Kardon-anlæg med 12 højtalere og trådløs ladning af telefonen. Der er et helt batteri af assistentsystemer, som tæller fjernlysassistent, kollisionsadvarsel, vejbaneassistent, advarsel for påkørsel bagfra, aktiv fartpilot samt parkeringsassistent. Derudover er Head-Up Display og BMW Live Cockpit Professional, som har en 12,3 tommer stor skærm i stedet for traditionelle instrumenter, også standard.

Priserne på Cabriolet er endnu ikke prissat, men M850i Coupé starter ved 2.323.000 kroner, og 840d koster fra 1.920.800 kroner. 

BMW på biltorvet.dk

BMW 530d 3,0 Touring aut.
220.000 km År 2010 6070 Christiansfeld
318.000 kr.
220.000 km År 2010
6070 Christiansfeld Damkærhus Auto
220.000 km År 2010 245 HK 15,9 km/l Stationcar
BMW 520d 2,0 Touring aut.
60.000 km 2013/2014 4700 Næstved
339.800 kr.
60.000 km 2013/2014
4700 Næstved Poul Nielsen Automobiler ApS
60.000 km 2013/2014 184 HK 20,4 km/l Stationcar
BMW 118d 2,0 aut.
14.000 km 2016/2017 8721 Daugård
264.900 kr.
14.000 km 2016/2017
8721 Daugård Allan Hansen Automobiler A/S
14.000 km 2016/2017 150 HK 25,0 km/l
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev