BMW har løftet sløret for cabriolet-udgaven af deres nye topmodel, sportsvognen 8-Serie med op til 530 hestekræfter – den perfekte bil til blege danskere.

Kender du det – forårets første stråler titter frem, og det er er på tide at smide vinterjakken, og køre taget ned på cabrioleten, men for sådan en vinterbleg dansker, kan den slags hurtigt koste en solskoldning. Heldigvis har BMW den helt rigtige kur – 8-Serie Cabriolet.

Første glimt af BMW’s nye lækre sportsvogn – BMW Z4

Udover at være svinehurtig og lækker – mere om det senere – så har de venlige tyske ingeniører tænkt på os nordboere i designet af bilens lædersæder. De standardmonterede lædersæder har en teknologi, som minimerer refleksioner fra solen, så du undgår at blive svitset unødvendigt. Er det derimod en kølig efterårsdag, kan man vælge den integrerede varme i nakkestøtterne. Sammen med vindskærmen sikrer det høj komfort på selv kølige dage.

Tysk power
Det kan godt være en god ide at køre taget op, hvis motorernes effekt skal udnyttes til fulde. Stoftaget tager 15 sekunder at hæve eller sænke, og kan gøres med op til 50 km/t. Motorerne er enten M850i, som har en 4,4-liters V8’er med to turboer. Den producerer massive 530 hestekræfter og endnu voldsommere 750 Nm. 100 km/t rundes på bare 3,9 sekunder.

Kald mig bare kylling – Jaguar F-Type SVR

Den lidt mere jordnære 840d har en 3-liters sekscylindret dieselmotor, som trods alt yder 320 hestekræfter og 680 Nm. Det er nok til at sende den store cabriolet fra 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder. Begge modeller trækker på alle fire hjul gennem en 8-trins automatgearkasse.

Kamæleonen
Den nye cabriolet er udviklet sideløbende med BMW 8-serie Coupé, M8 og racerbilen M8 GTE racerbilen, som blandt andet deltog i 24-timers løbet i Le Mans. Resultatet er et lavt tyngdepunkt, letvægtskonstruktion med aluminium, magnesium og kulfiberforstærket plast (CFRP) samt optimeret aerodynamik. Det betyder, at chassiset i forvejen var meget stift, så det ikke har været nødvendigt med yderligere forstærkning, selvom man har fjernet taget.

BMW lover for øvrigt at den store cabriolet både bliver hamrende komfortabel og skarp som en sportsvogn takket være den adaptive M-affjedring og Driving Experience Control. Sæt kamæleonen i Sport eller Sport+, og du får en knaldhård undervogn som en baneracer, eller skift til Comfort eller ECO Pro giver flyderfornemmelse. Integral aktiv styring er også standard – en funktion der drejer baghjulene, så 8-serien bliver mere manøvredygtig, når du skal bakse den rundt i p-kælderen under Magasin.

En køredynamisk sværvægter – her er den nye BMW 3-serie

8-serie Cabriolet har et omfattende standardudvalg som et Harman Kardon-anlæg med 12 højtalere og trådløs ladning af telefonen. Der er et helt batteri af assistentsystemer, som tæller fjernlysassistent, kollisionsadvarsel, vejbaneassistent, advarsel for påkørsel bagfra, aktiv fartpilot samt parkeringsassistent. Derudover er Head-Up Display og BMW Live Cockpit Professional, som har en 12,3 tommer stor skærm i stedet for traditionelle instrumenter, også standard.

Priserne på Cabriolet er endnu ikke prissat, men M850i Coupé starter ved 2.323.000 kroner, og 840d koster fra 1.920.800 kroner.