BMW opgraderer heftigt på SUV-fronten, og nu kommer en ny generation af X4, som får både mere plads og flere kræfter.  

Vi kan lige så godt vænne os til det – de er over alt. Altså crossovers og SUV’er, og vi kan lige så godt vende os til, at hæderkronede entusiastmærker som Lamborghini, Porsche og BMW tjener styrtende med penge på deres højbenede modeller. BMW har allerede introduceret deres nye model X2, og kommer så anden generation af BMW X4. Bilen har verdenspremiere på Geneve Motor Show i marts og lancering i Danmark allerede i juli måned.

Vi kører en højbenet Alfa med plads til hunden

Mere og mindre
Den nye generation er vokset 81 mm i længden, 37 mm i bredden og akselafstanden er øget med 54 mm, som er den slags der gavner rummeligheden i kabinen. Bilens højde er 3 mm lavere end forgængeren. Samtidig er bilens samlede vægt op til 50 kg mindre i forhold til den første generation, og det burde gøre køreegenskaberne endnu skarpere. Bagsædet byder på tre sæder med ekstra 27 mm benplads. Bagagerummet er vokset med 25 liter til nu 525 liter, og kan udvides til 1.430 liter med bagsæderne lagt ned.

Der kan vælges mellem tre benzin- og tre dieselmotorer med fra 184 til 360 hestekræfter. Standard på alle modeller er en 8-trins automatgearkasse og BMW xDrive firehjulstræk. Modellerne BMW X4 M40i (360 hk) og M40d (326 hk) bliver nye topmodeller.

Kæmpe head-up display
Som man kan forvente er også rækken af sikkerhedsudstyr opdateret. Driving Assistant Plus-pakken inkluderer blandt andet nyeste generation af den aktive fartpilot med start-/stopfunktion, advarsel for vognbaneskift og sidekollisionsadvarsel. I midterkonsollen er skærmen vokset til 10.25 tommer, og head-up displayet er forøget med 75 procent.

Volvo XC40 - tiden bil

BMW X4 produceres på fabrikken i South Carolina i USA. Samme sted som BMW X3, BMW X5, BMW X6 og den kommende BMW X7.