En monopollignende tilstand fra bilproducenter betyder, at du skal betale 67 procent mere for en baglygte end i 2013. Ingen konkurrence på området gør, at bilproducenterne selv kan bestemme priserne, mener sammenslutning af forsikringsselskaber.

Værkstedsregningen er som regel altid noget, man ser frem mod med en knude i maven. Men hvis du har bemærket, at regningen er vokset over de senere år, så har du helt ret. Den tyske sammenslutning af forsikringsselskaber, Gesamtverbands der deutschen Versicherungswirtschaft eller GDV, har kigget på priserne på en række reservedele fra 2013 og frem til i dag, og har du tendens til at lave Bilka-buler, så er der dårlige nyheder. Alene fra august 2020 til august 2021 er priserne i gennemsnit steget over seks procent, og en kølergrill er steget næsten ni procent.

Her er finalisterne til Årets Brugtbil 2021 – hvem vinder

Mens inflationen i Tyskland er steget 13 procent siden januar 2013, så er eksempelvis en bagklap i gennemsnit steget 60 procent, mens en baglygte er steget 67 procent. Ifølge GDV er gennemsnitsprisen på reservedele steget 44 procent siden 2013, og det kan altså mærkes, når regningen fra værkstedet lander.

Sådan slipper du for dyre regninger ved aflevering af leasingbil

Prisstigningen er et produkt af et monopollignende forhold fra bilproducenternes side. Intellektuelle rettigheder til designet beskytter i øjeblikket ikke kun designet af en bil, men også alle synlige karrosseridele som for eksempel skærme, motorhjelm, sidespejle eller døre.

Ejere og værksteder er tvunget til at købe mange reservedele direkte fra bilproducenten, for der er ingen fri og fair konkurrence på markedet, forklarer vicedirektør for GDV, Anja Käfer-Rohrbach.

Hos FTZ, som er Danmarks største autogrossist, som både leverer sliddele og originale reservedele til kunder, kan man ikke genkende så store tal eller monopollignende tilstande, forklarer direktør Sven Kristensen og fortsætter:

Men det er helt korrekt, at bilerne er blevet meget mere komplekse. Der er flere komponenter i en bil i dag, og de er i høj grad elektroniske og digitale, hvilket i sig selv medfører højere omkostninger.

Lange udsigter
Der er allerede en lov på området, som er vedtaget, og som skal gøre noget ved de monopollignende tilstande, men loven træder først i kraft 2045, så ændringer har desværre lange udsigter.

Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt bil?

Bilproducenterne har nærmest monopol på alle karrosseridele, men det er allerede blevet afskaffet af lovgiverne. Men der er en lang overgangsperiode. De eksisterende rettigheder er fastsat indtil 2045. Fri konkurrence vil derfor først være mulig efter et kvart århundrede. Med andre ord kan ejere og værksteder kun bestille originaldele. Og følgelig kan bilproducenterne håndhæve deres egne priser næsten efter behag, udtaler Anja Käfer-Rohrbach, vicedirektør for GDV

Fætter Højben - brugttest af Volkswagen T-Roc

Undersøgelsen er blevet til med hjælp fra en database, kaldet Audatex, som de tyske forsikringsselskaber bruger og opdaterer årligt. Her udregner man gennemsnitspriser på 34 forskellige bilmodeller og de samme 20 reservedele. Bilerne strækker sig fra mini’er til direktørvogne, og alle modeller har været med siden 2013.