Den femte generation af Caddy bliver fremover bygges på samme platform som Golf. Så ligesom en teenager, vil den altid være online, men bare rolig – der er stadig plads til to europaller.

Hvad gør man, hvis en Citroën Berlingo bare ikke er praktisk nok? ja, altså først og fremmest skal man nok overveje sine valg i livet, og derfra kører man til den nærmeste Volkswagen-forhandler. Den nye Caddy kan nemlig være svaret.

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Volkswagen har netop præsenteret femte generation, og mest skelsættende er det, at den nu bygges på MQB-platformen, som findes under nærmest alle VW-produkter. MQB-platformen er god for dig og dine tech-hungrendende teenagere. Platformen giver nemlig adgang til Digital Cockpit, hvor alle instrumenter er fuldt digitale. Samtidig får radio- og infotainmentsystemerne touchskærme på mellem 6,5 og 10 tommer. En Online-Connectivity-Unit med integreret eSIM-kort giver infotainmentsystemet (MIB3) adgang til mobile onlinetjenester, så den nye Caddy er online altid.

Volkswagen Transporter får pligtopdatering

Kabinen er blevet endnu mere futuristisk med færre trykknapper. De er i stedet erstattet af digitale, trykfølsomme paneler til lys-, audio- og menufunktioner. Den traditionelle drejekontakt til lyset er også fortid, og et touchpanel til aktivering af lys, elbagrude og afdugning af frontrude overtager dens rolle til venstre for rattet. MQB-platformen giver også mulighed for seks nye sikkerheds- og assistentsystemer i Caddy. Den adaptive fartpilot kalder Volkswagen for Travel Assist, og sammen med andre systemer kan den assistere føreren ved alle hastigheder, så det skulle blive mere afslappende at køre. Det er første gang, Travel Assist fås i en af Volkswagens erhvervsbiler. Med til elektronikken fås nu også anhængerassistenten Trailer Assist, der kendes fra Crafter og gør det langt nemmere at bakke.

Plads, masser af plads
Visuelt er Caddy blevet mindre børnecontainer og mere aggressiv. Den nye platform betyder, at akselafstand er vokset 73 millimeter på den korte version, og så er modellen blevet 62 millimeter bredere og 25 millimeter lavere, som får den til at se mere muskuløs ud. På ekstraudstyrslisten finder vi el-betjente skydedøre og bagklap samt et ekstra stort panoramatag med en glasflade på hele 1,4 m2, som strækker sig hen over både første og anden sæderække. Det nye eksteriørdesign er klassens mest aerodynamiske, så cw-værdien er reduceret fra 0,33 til 0,30. Det bidrager til et lavere brændstofforbrug.

Peugeot bygger pickup til tredjeverdenslande

Er du glad for at køre sypå til grænsen og læsse bilen med Nutella og dåse-cola’er, så vil du blive glad for at høre, at den lange version – Caddy Maxi – nu rummer op til to europaller, som enten kan læsses ind i midten på tværs, bagi på tværs eller bagi på langs.

Motorprogrammet består af en to-liters turbodieselmotorer med mellem 75 og 122 hestekræfter, der for første gang skyder en dobbelt dossis af AdBlue. Det reducerer NOx-emissionerne markant i forhold til de foregående motorer. Derudover fås to andre motorer; en 1,5 TSI-turbobenzinmotor med 116 hestekræfter og en 1,5 TGI med 150 hestekræfter, der kører på naturgas. Volkswagen forventer, at forbruget for Caddy er op til 12 procent under forgængerens.