Volkswagen har klippet taget af crossoveren T-Roc, så du nu både kan få en høj siddeposition og vind i håret. Diesel og firehjulstræk skal du dog kigge langt efter.

Volkswagen har tilføjet et nyt element til deres crossover T-Roc. Fra foråret 2020 kan den fås helt uden fast tag som T-Roc Cabriolet. Volkswagen har nemlig besluttet sig at sætte konceptet i produktion, og historisk har de faktisk en tradition for at kappe taget af biler, som ikke burde være topløse – det gælder sig både Golf og Beetle, men det var Range Rover, der startede trenden med topløse SUV'er med Evoque Convertible. 

Den nye model får får en stofkaleche, der åbner på ni sekunder, også under kørsel ved hastigheder på op til 30 km/t. Selve kalechen består af stellet, en indvendig loftbeklædning, en heldækkende polstringsmåtte og det udvendige betræk. Man har konstrueret de forbindende langsgående syninger på stoffet til det udvendige betræk (midterstykke og sidedele) på en sådan måde, at de fungerer som en ekstra regnliste.

VW T-Roc – kejserens nye klæder?

I hele kalechens længde er der i alt anbragt fire tværstivere og den såkaldte frontstiver (det første store tværelement bag forruderammen). Kalechen er forbundet med stiverne via fastskruede stofholdelister. Derfor puster kalechen sig ikke op, selv ved højere hastigheder. Det reducerer både vindmodstand og støjniveauet i kabinen. Det lave støjniveau skyldes den avancerede konstruktion af stoftaget samt specielt udviklede rude- og dørtætningslister.

En appelsin i VW's turban - Volkswagen T-Cross

Når kalechen er i nedfoldet tilstand, fungerer den forreste del af kalechen som et cover, der dækker hele den sammenpakkede kaleche. Derfor er der ikke brug for en ekstra afdækning. Det praktiske lider dog, da Volkswagen klippede taget af. T-Roc Cabriolet er præcis lige så lang, som den almindelige T-Roc, men det praktiske lider, da cabrioleten har kun to døre, og en stor del af bagagerummet er optaget af stoftaget, så der nu kun er 284 liter, 161 liter mindre end den normale T-Roc.

Flyvende bøjler
Trods taget er passagererne i T-Roc Cabriolet godt beskyttet af styrtbøjlesystemet bag bagsæderne, der popper op på et splitsekund, hvis bilens sensorer registrerer umiddelbar fare for, at bilen kan skride og vælte. Derudover er T-Roc Cabriolet konstrueret til at yde maksimal sikkerhed hele vejen rundt med en forstærket forruderamme, en lang række yderligere strukturændringer fx på undervognen samt i sidevangerne, tværvangerne og dørene.

Med den nyeste generation af infotainmentsystemer (MIB3), der fås som ekstraudstyr, er cabrioleten hele tiden online og giver adgang nye funktioner og tjenester. Det nye system er udstyret med en online-connectivity-unit inklusive integreret eSIM-kort. Informationerne vises på infotainmentsystemets otte tommers trykfølsomme skærm. Sammen med Active Info Display, der har 11,7 tommer skærm, opstår der et komplet digitalt cockpit.

Til 100 km/t på under fem sekunder – VW T-Roc R

Hvis du er fristet af Cabrioleten, så må du nøjes med forhjulstræk, og man kan kun vælge mellem to benzinturbomotorer med 115 hk (200 Nm drejningsmoment) eller 150 hk (250 Nm drejningsmoment). Den 1,0-liters trecylindrede motor med 115 hk er som standard koblet sammen med en 6-trins manuel gearkasse, mens den mere kraftfulde firecylindrede motor med 150 hk også fås med en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse som ekstraudstyr.