Volkswagen har haft den helt store regnemaskine frem – den elektriske Golf udleder mindre CO2 over hele dens livscyklus end en tilsvarende Golf med dieselmotor. Er du stadig i tvivl, så læs med her.

Det er ikke ligefrem CO2-venligt at producere et batteri til en elbil. Det er fyldt med nikkel, kobolt og litium, men nu har Volkswagen sat sig for at regne ud, hvor meget CO2 deres elbil e-Golf faktisk udleder over et helt liv, og de har tilmed sammenlignet med en tilsvarende model på diesel. Så her har vi faktisk en af de bedste muligheder for at sammenligne elbiler og biler med forbrændingsmotorer på et lige grundlag.

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

Det er Volkswagens eget forskningsafdeling, der har foretaget en såkaldt certificeret livscyklusvurdering (LCA) af de to modeller. Konklusionen er, at den nuværende Golf 7 med TDI-dieselmotor gennemsnitligt over hele bilens livscyklus, det vil sige 200.000 kilometer, har et CO2-udslip på 140 g/km, hvor en e-Golf har et CO2-udslip på 119 g CO2/km. MEN e-Golf skal køre 125.000 kilometer, før den begynder at give overskud på CO2-regnskabet, produktionen af batteriet er nemlig hamrende ’dyr’.

Batteriet koster
Det er tydeligt, at for dieselversionen forekommer størstedelen af CO2-udslippet gennem brugen af køretøjet, hvilket vil sige i forsyningskæden af brændstof og forbrændingen af brændstoffet. Her ligger en Golf TDI på 111 g CO2/km. Et tilsvarende køretøj med en elektrisk drivlinje har kun et CO2-udslip på 62 g/km i denne fase, der stammer fra generering og levering af strøm, udregnet med et såkaldt EU-28 mix af strøm, var strømproduktionen udelukkende fra vindmøller, ville den gennemsnitlige udledning falde til 59 g/km.

Hvad er billigst at eje – elbil eller benzinbil?

Udfordringen for e-Golf er i produktionsfasen. Hvor det ’koster’ 5,8 tons CO2 at bygge en Golf TDI, koster det hele 11,4 tons at bygge en e-Golf. Batteriet står for 40 procent af CO2-udledningen i produktionen, men falder, hvis der benyttes en større andel af vedvarende energi.

Af den grund arbejder Volkswagen på at genbruge de særlige metaller i batteriet, så de er ved at indrette særlige faciliteter ved deres fabrik i Salzgitter. Her vil man fra udtjente batterier – batterier, der ikke længere kan lagre nok strøm på grund af alder – udvinde et nyt råmateriale (sort pulver) til brug i nye batteriers katoder. Dette resulterer i en potentiel CO2-reduktion på op til 25 %. Dog forventer Volkswagen ikke i stor målestok genbrug af batterier før i slutningen af 2020’erne.

Volkswagen og tillid
Det er et meget stort regnestykke, der skal til for at regne på hele en bilslivscyklus. Det forklarer Markus Gernuks, der står i spidsen for at optimere livscyklus for Volkswagens biler.

Vi medtager hundredevis af faktorer bare for at beregne en livscyklusvurdering af et dæk. Og resultatet af denne vurdering indgår så i 14 forskellige processer.

Privatlease din elbil og spar masser af penge

Det er dog alment kendt, at Volkswagen tidligere har udvist lemfældig omgang med sandheden, men så er det jo godt at vide, at Volkswagens egen afdelingen, som har foretaget denne undersøgelse, faktisk har lavet disse LCA-vurderinger i mere end 20 år, og resultatet er certificeret af tyske TUEV Nord – der burde altså ikke være nogen grund til at tvivle på tallene.