Godt nyt til Stinger fans!

|

KIAs europæiske designteam har kaldt den en kærlighedserklæring til bilentusiaster, ingeniørerne taler om en rendyrket gran turismo. Skåret ind til benet, er den nye KIA Stinger en kraftfuld og elegant bil, som kan transportere dig med stil og høj fart. Bilen byder på en iøjnefaldende æstetik, rigelig plads til fem personer og deres bagage, en stabil og komfortabel køreoplevelse og adrætte køreegenskaber med en medrivende kraftudfoldelse.

Det danske modelprogram
Nu har den danske KIA importør sat prisen på den nye KIA Stinger, som varsler et paradigmeskifte for KIA. Prisen starter ved 649.999,- for en KIA Stinger GT-line med den 2,0 liters turbobenzin motor og baghjulstræk på 19” alufælge og med en spektakulær udstyrsliste. Udstyrslisten er lige så lang for en KIA Stinger GT-line 2,2 CRDI. Den kommer som standard på 18” alufælge og som baghjulstrukket koster den kr. 674.999,- og med 4-hjulstræk kr. 699.999,-. Topvarianten Stinger GT med den 3,3-liters V6-motor med bi-turboladning koster kr. 849.999,-. Den mest kraftfulde motor fortjener også den længste udstyrsliste (se hele modelprogammet nedenfor). De første Stinger modeller lander forventeligt i Danmark i løbet af december måned i år.

Udvendigt design
KIA Stinger udstråler selvtillid med dens lange kølerhjelm samt korte front udhæng og lange udhæng i bag. Bilen står bredt, som en autentisk Gran Turismo Sedan og er kombineret med højteknologiske detaljer og en dynamisk form. KIAs sporty og ikoniske frontgrill er selvfølgelig bevaret, men har fået sin helt egen udstråling for at sikre et premium look.

Stingers ydre er designet til at skabe et elegant og atletisk look ved hjælp af den lave taglinje. Akselafstanden er udvidet med det formål at skabe god plads i kabinen, hvilket også er en af Stingers kvaliteter mod dens konkurrenter. Dette skaber frihed for både fører og passagerer. Stingers bagende åbnes egentlig som en hatchback, men har et fastback look, hvilket giver en bedre visuel appeal.

Designet bag Stinger har sprængt rammerne for KIA og processen for tilblivelsen af en KIA. Helt nye overvejelser har lagt til grund for Stingers færdige resultat. Især flere detaljer fra fly design har biddraget til Stingers interiør. Luftdyserne i midterkonsollen, der mest om alt minder om en motor fra et fly, samt alu-detaljen der deler midterkonsollen i to, som har form efter vingen på et fly.

Indvendigt design
Stingers indre viser et minimalistisk design, hvor intet er for meget eller for lidt. Lædersæder er standard i sort og kan justeres ved hjælp af el for at sikre maksimal komfort. Diverse metal- og satin chrome detaljer afslutter Stingers interiør design. Samlet giver Stingers interiørdetaljer en fornemmelse af en ”high-performance” bil, som hører til i premium klassen. Der mangler praktisk talt ikke noget på Stinger, og kvaliteten for både interiør og eksteriør er i stand til at løfte KIA som brand. Stinger fås i ni forskellige karosserifarver, samt tre forskellige interiør farver.

Køredynamik og specifikationer
Stingers køreegenskaber overgår alt hvad der før er set i en KIA i Danmark. Bilen kommer med tre forskellige motorer – 2.2 Diesel, 2.0 T-GDi og 3.3 T-GDi. 2.0 benzinmotoren, som vi kender fra Optima, er forbedret i forhold til effektivitet i turboladeren ved lav til mellem hastighed. 2.2 Dieselmotoren kender vi fra Sorento, men på Stinger er motorens performance blevet væsentligt forbedret. 3.3 benzinmotoren har twin turbo og er selvfølgelig modelprogrammets mest kraftfulde motor.

Fra Optima’en kender vi allerede til muligheden for at skifte mellem tre forskellige ”drive modes”, hvor Stinger vil give os muligheden for hele fem – SMART, ECO, COMFORT, SPORT, SPORT+. Hertil vil 3.3 motoren have tilføjet såkaldt Launch Control. Stinger med 3.3 motoren kan altså derfor nå fra 0-100 km/t på kun 4,9 sek. 2.0 T-GDI motoren er også væsentlig forbedret og går fra 0-100 km/t på 6,0 sek.

Gearkassen er blevet skabt med Shift-By-Wire (SBW), til forskel for det normale Shift-By-Cable (SBC). SBW går uden om den mekaniske del mellem gearstangen og selve gearkassen og sikrer derfor en mere behagelig overgang mellem gearene, samt automatisk overgang til P hvis bilen slukkes i enten D/R eller M. Dertil er der ingen ”larm” eller unødig vibration ved gearskiftet. På alle motorer er den nye 8-trins automatgearkasse standard.

Sikkerhed
KIA Stinger er som nævnt en bil i den hurtige og kraftfulde ende. Derfor skal sikkerhedsudstyret følge trop. Som standard leveres bilen med automatisk nødbremse, Smart Cruise Control, Lane Keep Assist System, Speed Limit Information Function, Parking Assist System, Driver Attention Warning, Front Collision Alert og TPMS dæktrykskontrol. Til GT-udgaven fås yderligere Blind Spot Detection og Rear Cross Traffic Alert som standard. KIA Stinger forventes at opnå de maksimale 5 stjerner i EURO NCAP test.
 

Kia på biltorvet.dk

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev