Audi er i stødet og introducerer nu plugin-hybridudgaver af SUV’en Q7, som både bliver stærke og sparsommelige. Op til 456 hestekræfter og en rækkevidde på el på 43 kilometer gør hybridvarianten af Q7 til det oplagte valg for bilentusiaster med grøn samvittighed.

Audi er sammen med resten af Volkswagen-koncernen i gang med at bolstre sig mod nye tider. En af måderne er at elektrificere nuværende modeller, eksempelvis den store SUV Q7. Og det lader til, at Q7 vinder ved den elektriske tuning. I kombination med en 3-liters V6 benzinmotor, kommer man i hvert fald ikke til at mangle kræfter. Der kommer to effektniveauer, og topversionen har en systemeffekt på 456 hk og 700 Nm systemmoment, mens den anden version har 381 hk og 600 Nm.

Audi Q8 – GTI på stylter

Den 3.0 liters benzinmotor yder 340 hk og 450 Nm og er udstyret med partikelfilter. Elmotoren har en ydelse på op til 94 kW og 350 Nm og er integreret i den otte-trins tiptronic gearkasse. Strømmen til den elektriske motor kommer fra et væskekølet lithium-ion-batteri, der er placeret under bagagerummets gulv og har en kapacitet på 17,3 kWh ved 308 volt.

Kold tekniker med bløde værdier - Audi A6

Forskellen på de to versioner er elmotorens boost-strategi. Q7 60 TFSI e quattro har den højeste ydelse og kan accelerere fra 0 til 100 km/t på 5,7 sekunder. Q7 55 TFSI e quattro med en samlet ydelse på 381 hk (280 kW) og et systemmoment på 600 Nm, hvilket giver 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Begge varianter har en elektronisk begrænset tophastighed på 240 km/t og kan med elmotoren alene køre op til 135 km/t. Rækkevidden ved kørsel udelukkende på el er op til 43 kilometer efter WLTP-cyklussen.

Med omtanke
SUV'en starter i det elektriske EV-mode, og hybrid-mode har to driftsformer – Auto og Hold. Auto-mode er programmet med omtanke, hvor en forudseendende funktion aktiveres, så strøm og benzin bliver anvendt på det tidspunkt, hvor det er mest fordelagtigt. Det betyder eksempelvis, at bilen kører på strøm ved køkørsel. Det sker i automatisk i samarbejde med rutevejledningen i MMI-navigation plus, som er standard. I Hold-mode består strategien i at holde den aktuelle batteristatus med minimale udsving. Således kan turen afsluttes i byrummet med rent elektrisk kørsel.

Audi RS Q3 bliver rå – fem cylindre og 400 heste

Systemet har til formål at optimere kørekomforten og reducere energiforbruget og CO2-emissionerne. I det lange perspektiv inkluderer det rutens længde og profil samt førerens online trafikoplysninger og kørestil. I det korte perspektiv parallelt med dette, medtager den forudseende effektivitetsassistent information fra de nærmeste omgivelser via navigationsdataene, såsom hastighedsbegrænsninger, vejtyper, stigninger og gradueringer, men også data fra kamera og radar, der observerer trafikken foran.

Q7 TFSI e quattro introduceres i Danmark i starten af 2020. Der er endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.