Audis nye RS3 snapper storebror RS6 i haserne, for RS3 er blevet en racerbil til gadebrug - og fås nu med semi-slicks. Heldigvis har motoren stadig fem cylindre og 400 heste.

Audi er tilbage med en hidsig RS3 – faktisk mere hidsig end nogensinde. Og det er til trods for, at motoren er nærmest identisk med den sidste generation. Men det er slet ikke en dårlig ting. Det er nemlig en unik femcylindret motor på 2,5 liter, der yder 400 hestekræfter som den tidligere generation, mens momentet er steget fra 480 Nm i den gamle version til nu 500 Nm.

Første kig på den vilde Audi RS3 Limousine

Det er faktisk en motor, som ni gange i træk har vundet International Engine of the Year. Motoren er samtidig berømt for sin unikke lyd, der kommer fra tændingsrækkefølgen 1‑2‑4‑5-3. Det giver en helt anden og mere rytmisk gangkultur, som lyder eksotisk i en verden domineret af firecylindrede turbomotorer og elbiler.

Er du selv fristet, så tjek Biltorvets brugte Audi RS3'ere lige her

Fuld fart frem
Men tro nu ikke, det hele bare er lir. Den nye generation er RS3 blevet hurtigere end nogensinde før. 0-100 km/t klares på bare 3,8 sekunder, mens den gamle skulle bruge hele 4,1 sekunder. Til sammenligning er den mægtige Audi RS6 med hele 600 heste bare 0,2 sekunder hurtigere til 100 km/t. Som med alle andre tyske biler er tophastigheden selvfølgelig begrænset til 250 km/t, men som ekstraudstyr kan den øges til 280 km/t. Med RS-dynamikpakken og keramiske bremser er tophastigheden endda 290 km/t.

Den gale tysker – her er den nye Audi RS6 med 600 heste

Den nye Audi RS 3 er første Audi med Torque Splitter som standardudstyr. Den erstatter differentialet og den hidtidige lamelkoblingsenhed på bagakslen. I stedet anvendes nu en elektronisk styret lamelkobling på de enkelte drivaksler. På den måde fordeles momentet optimalt til bagakslen. Formålet er at reducere tendensen til understyring.

Ny Audi S3 får flere kræfter – og bliver langsommere

Den nye teknologi giver også mulighed for kontrolleret drifting, og her kan Torque Splitter-funktionen overføre hele kraften til et af baghjulene – det er muligt med op til 1.750 Nm per hjul. I den forbindelse har Audi udviklet en specifik RS 3-indstilling – RS Torque Rear – som drift-indstilling. En anden nyhed er RS Performance-indstillingen specielt til racerbanen. I denne indstilling aktiveres et specifikt motor- og gearkasse-setup med perfekt afstemning til semi-slick-dækkene, der fås som ekstraudstyr fra fabrikken. Torque Splitter-funktionen giver her mulighed for særlig dynamik ved sportslig kørsel med mindst mulig under- og overstyring. Køreindstillingerne vælges via køredynamiksystemet Audi drive select, hvor man nu også kan vælge profilen RS Individual.

Pizzaskiver
Som standard holder større og nyudviklede 6-stemplede stålbremser kraften fra den 5-cylindrede motor i skak. Som ekstraudstyr fås et keramisk bremsesystem i pizzaskive-størrelsen 380 x 38 mm på forakslen. Udover at være større og kraftigere, vejer de keramiske skiver 10 kilo mindre. Tilmed har man arbejdet med tilførslen af luft, så bremsernes afkølingstid er blevet 20 procent kortere efter sporty kørsel.

Audi tuner elbil – e-tron S får 503 hestekræfter

Også i kabinen har designerne gjort, hvad de kunne med RS-specifikke elementer for at fremhæve, at RS3 faktik er sporty. Informationerne vises i det 12,3 tommer store Audi virtual cockpit plus, som er standardudstyr. Som ekstraudstyr vises omdrejningstallet i det nye RS-Runway-design, hvor værdierne vises grafisk på forruden som en landingsbane til fly i omvendt rækkefølge – det maksimale omdrejningstal i forgrunden og det laveste omdrejningstal i baggrunden. Desuden omfatter Audi virtual cockpit plus visning af G-kræfter, omgangstider og acceleration.

Skarpere RS 4 giver fingeren til SUV og sportsvogne

Den 10,1 tommer store trykfølsomme skærm omfatter den såkaldte RS-Monitor, hvor temperaturen på kølevand, motor- og gearkasseolie og dæktrykket kan aflæses.

Audi RS 3 i Danmark
Audi RS 3 introduceres i Danmark i løbet af 3. kvartal 2021. Der foreligger endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.