Ken Block har fået ny firmabil i form af en rally-klar Ford Escort RS Cosworth fra midten af 90’erne med 405 hk og den vildeste lakering.

Hvis ikke du kender Ken Block, så stop lige alt, hvad du har gang i og brug lidt tid på youtube. Manden er allerede en legende for sine evner bag et rat. Ikke mange kan køre sidelæns og pulverisere dæk og samtidig få det til at se godt ud på film som ham.

Fra Playstation til virkeligheden - Audis el-racer accelererer fra 0 til 100 km/t på 2,5 sekunder

Ken Block har et tæt samarbejde med Ford, og som de fleste sponsorerede kørere, optræder han kun sammen med sit sponsormærke – til forskel fra de fleste fabrikskørere har Ken Block dog et dybt og intimt forhold til Fords rally-historie, og han er ikke bleg for at udnytte sin position til at få fingrene i de lidt mere specielle modeller. Tag hans seneste firmabil som eksempel – det er en Ford Escort RS Cosworth i Gruppe A-trim. Ifølge Ken Block er den fra 1991, men officielt startede produktionen først 19. februar 1992.  

Uagtet er bilen udstyret med en to-liters firecylindret motor med en ordentlig mølle af en turbo. Faktisk er motoren i Block’s bil opgraderet til en WRC-motor fra 1997, så der er i alt 405 hestekræfter og 549 Nm, som skydes ud gennem en 7-trins sekventiel gearkasse og et firehjulstræk, så Block kan være sikker på at kunne lave sine signatur-donuts.

Dødssprøjt
Den nye gamle Escort har fået et noget unikt grafisk design, som er kreeret af firmaet Death Spray Customs. De har brugt temaerne fra Blocks tidligere biler og givet dem et 90’er twist, så de matcher Cossie’ens historie. Men den nye firmabil skal ikke bare stå og se pæn ud. Indtil videre har Block planlagt at deltage i tre grus-rallyer i American Rally Association-serien, den bedste klasse i USA.  

Nu får BMW M2 endelig motoren fra M4

I udviklingen af Escort RS Cosworth tog man udgangspunkt i motor og drivlinje fra Sierra Cosworth, men proppet ind i den nye Escort. I alt blev der bygget 7.145 biler frem til 12. januar 1996, men kun de første 2.500 biler er homologeret – det vil sige gadevarianter der gav Ford lov til at deltage i rally VM med modellen. Mest ikonisk er nok den tredelte hækspoiler, som sidenhen er blevet Escort RS Cosworths signatur, og så selvfølgelig motoren, som i standardtrim yder 230 hestekræfter, men som kan tunes til op mod 1.000 hestekræfter.

Ken Block har for øvrigt både en Mustang fra 60’erne med langt over 1.000 hestekræfter, en Escort Mark II fra 1978 og et eksemplar af den særlige centermotorrallybil RS200 fra 1986.