Masser af plads, 700 kilometer rækkevidde og en pris, hvor mange kan være med, burde få firmabilskunderne til at savle over Volkswagens nye ID.7. Her er den elektriske efterfølger til VW Passat.

Det blå lys skinner ned over DJ’ens gule hår. Vi er til ’launchparty’ i Norrmalm-bydel i hjertet af Stockholm. Bassen pumper, og det hele er åh så hipt. På storskærmene er tyske marketing-typer på direkte fra Berlin, som skulle vi overvære en Oscar-overrækkelse. Helt så voldsomt er det ikke, men Volkswagen er helt oppe under loftet, og har derfor valgt at holde syv simultane arrangementer over hele verden. Vi skal nemlig se den helt nye Volkswagen ID.7.

Hyundais glatte bror – Ioniq 6 er så aerodynamisk, at den slår alle på energieffektivitet

Forventningerne er høje. ID.7 er den åndelige arvtager for Passat, og man har gjort sig umage for at skabe en elbil, som både er lækker og har en lang rækkevidde. Skræller vi marketinghysteriet væk, er vigtigste nyhed, at Volkswagen introducerer et nyt, større batteri på 86 kWh batteri. Denne version kommer til at hedde Pro S, og de foreløbige gisninger antyder, at det sender rækkevidden for ID.7 over 700 kilometer.

Kærkommen opdatering – derfor er Audi Q8 e-tron bedre end nogensinde

Det gør bilen interessant for firmabilskunderne, du ved – dem der elskede Passat, dengang diesel endnu ikke var persona non grata. Rækkevidde har været et stort fokus, og takket være et aerodynamisk design, har man en lav Cd-værdi på 0,23, altså samme vindmodstand som en Tesla Model 3. Med det vindglatte design, får selv det ’lille’ 77 kWh batteri en rækkevidde på 615 kilometer.

Volkswagen 2.0

Bagved marketing-krumspringene får man fornemmelsen af, at ID.7 er version 2.0 af Volkswagens elbil teknik. Elmotoren, som trækker baghjulene, er opdateret. Den yder nu 286 hestekræfter, men den er ikke blot blevet kraftigere, den er også blevet mere effektiv, takket være en rotor med stærkere permanente magneter, som har en højere termisk belastningskapacitet, og en videreudviklet stator med et større antal viklinger. Det er ingeniørsnak, men det skulle gøre, at motoren bruger mindre strøm for at levere det samme.

Dårligt batteri i elbilen? Nu kan Applus teste det på 20 minutter

Det lille batteri kan fortsat lade med 170 kW, mens den store kan lade med op til 200 kW, og så kan modellen nu forvarme batteriet på vej mod en hurtiglader. Det sker, hvis navigationen er i brug, eller – og nu bliver Tesla-ejerne misundelige – via en knap, så du selv bestemmer, hvornår batteriet forvarmer. Det skulle gøre batteriet i stand til at modtage maksimal ladning nemmere, når du lander ved hurtigladeren.

Stor skærm og endnu større head-up display

I kabinen er der blevet endnu færre knapper, og det digitale instrumentbord bag rattet er blevet endnu mindre. I stedet er endnu flere informationerne rykket op i et head-up display med augmented reality, som bliver standardudstyr. Det projicerer informationer og detaljer som fx hastighed op på frontruden i førerens synsfelt, og der vises også interaktive informationer som fx navigationspile virtuelt i den virkelige verden et stykke ude foran ID.7. Resten klares fra en skærm i midterkonsollen, som vi er vandt til, men den er vokset, så den nu måler 15 tommer.

Er diesel bedre end plugin – og hvilken kører længst i den virkelige verden?

Selvom ID. 7 er den elektriske arvtager til Passat, så understreger Volkswagen, at elbilen bliver en mere luksuriøs oplevelse. Premium-fornemmelsen skabes blandt andet af sæder, som både kan varme og køle – og så har de indbyggede sensorer, der fornemmer, om du eksempelvis har det for varmt, hvor sædet så starter kølefunktionen.

Masser af plads

Visuelt er der også masser af premium-fornemmelse. Bilen er stor, og måler 496 centimeter, mens akselafstanden er 296 centimeter. Det giver god plads på bagsædet, og selvom designet tager hensyn til aerodynamikken, så er der også fornuftig plads i hovedhøjde på bagsædet. Bagagerummet er dybt og sluger 532 liter. I 2024 kommer der tilmed en stationcar-variant.

Her er 2023's bedste elbiler til vintervejr

Den elektriske Passat lander i Danmark til oktober, og du kan godt forvente en pris på omkring 500.000 kroner.