Mercedes har netop præsenteret en ny, mere voksen og avanceret A-Klasse, som får selvkørende system i stil med S-Klassen og stemmestyret infotainmentsystem med kunstig intelligens.

Mercedes er klar med en ny A-Klasse, der bygger videre på de sporty og luksuriøse træk fra sidste generation. Designet er trukket mere i retning af den nye CLS coupé, og fronten er skarp og tegnet med smalle LED-forlygter. Og med det nye design er det tydeligt, at A-Klassen er kommet langt fra første generation, som Mercedes lancerede i 1997. Her overraskede Mercedes ved at bygge en kompakt, kort, men rummelig forhjulstrækker. Det korte design, som var smalt og højt, skulle dog vise sig at have vise dynamiske ulemper, og bilen væltede simpelthen da svenske kolleger testede den i ’Elg-testen’. Derfor fik A-Klassen øgenavnet ’Væltepeter’, men de tyske ingeniører løste problemet ved at installere ESP, som i dag er standard i alle biler.

Mere plads
I kabinen har Mercedes ingeniører fokuseret på at få den nye A-Klasse til at virke mere rummelig. Bagagerummet er blevet 29 liter større, så der nu er 370 liter bagagerum, ligesom kabinen er vokset i såvel højden som i bredden til glæde for brede skuldre og høje personer. Foruden sæder med varme og køling er ekstra oppustelig støtte og massage mulige tilvalg. Det skyldes ikke mindst det store widescreen-display, som svæver frit, de turbineformede luftdyser med stemningsbelysning i 64 forskellige farver og det brede rat, der leder tankerne hen på storebror S-Klasse.

Den ny A-Klasse er første model, som kan leveres med det komplet nyudviklede infotainmentsystem MBUX – Mercedes-Benz User Experience. Takket være kunstig intelligens er systemet i stand til at lære, og derfor tilpasser systemet sig sine brugere. To trykfølsomme skærme i ultrahøj opløsning giver mulighed for at følge en 3D-visualisering af bilen i realtime. Samtidig er MBUX stemmestyret. Med ordene ”Hey Mercedes” vågner systemet, og alt fra temperatur til navigation kan kontrolleres alene ved at bede bilen om det.

Intelligent Drive
Den ny A-Klasse er for første gang i stand til at køre delvist automatisk ved brug af Intelligent Drive, som kendes fra S-Klassen. Ved hjælp af et kamera- og radarsystem holder bilen konstant øje med sine omgivelser og vejen foran op til 500 m frem. Ved hjælp af data fra navigationssystemet tilpasser den adaptive fartpilot sig vejens forløb, så bilen selv sænker farten forud for sving eller andre forhindringer.

Den nye A-Klasse får nye helt nye benzin- eller dieselmotorer og leveres i første omgang enten i den firecylindrede benzinudgave A 200 på 1,4-liter med 163 hk og 250 Nm, eller den firecylindrede diesel på 1,5-liter i A 180 d med 116 hk og 260 Nm. Begge udgaver er med dobbeltkoblingsgearkassen 7G-DCT. Og som noget nyt leveres A 200 med cylinder shut-off og partikelfilter som standard, mens A 180 d leveres med et avanceret emissionskontrolsystem med AdBlue.