Her på Biltorvet har vi tidligere skrevet om KIA’s kommende crossover Stonic. Nu er KIA så klar med mere info om den ganske iøjnefaldende kompakte crossover, som vil blive en stærk erobringsmodel for KIA i et af Europas nyeste og hurtigst voksende bilsegmenter.

Der sælges på nuværende tidspunkt 1,1 million nye biler om året i det europæiske B-SUV-segment, hvilket svarer til ca. 7 % af det samlede bilsalg, og i henhold til prognoserne vil salget stige til over 2 millioner biler frem til 2020.

Michael Cole, som er Chief Operating Officer hos KIA Motors Europe, udtaler følgende: ”Hvad angår volumen, forventes B-SUV-segmentet at overhale C-SUV segmentet frem mod 2020, hvor mere end hver 10. nye bil, der sælges, vil være fra Stonics segment. B-SUV-segmentet tiltrækker forskellige typer kunder, hvor 21 % af kunderne opgraderer fra en mikrobil og andre 15 % downsizer fra deres familiehatchbacks. Biler som Stonic tiltrækker også kunder, der gerne vil udskifte deres kompakte MPV’er".

“KIA Stonic bliver én af de mest attraktive biler i denne hurtigt voksende klasse, og den bakkes op af KIA’s unikke 7 års garanti og mærkets ry for driftssikkerhed, kvalitet og moderne design. I takt med at segmentet vokser, ser Stonic ud til at blive en af vores mest solgte biler”.

KIA’s nyeste crossover i B-segmentet er den mest individualiserbare KIA nogensinde både indvendigt og udvendigt, og udstråler ægte europæisk design. Bilens design er et af mærkets mest imponerende nogensinde, og alligevel genkender man straks bilen som en KIA takket være designsignaturer som eksempelvis tigernose-kølergrillen.

Karrosseriet er designet i Europa i samarbejde med KIA’s koreanske design studio, og det kombinerer skarpe horisontale linjer med blødere skulpturelle overflader. Individualisering er vigtig for mange kunder i B-SUV-segmentet, og med Stonics tag i targa-stil kan kunderne vælge en tofarvet lakering med inspiration fra konceptbilen KIA Provo fra 2013. Bilen vil kunne fås i op til 20 kombinationer med to farver, hvor der kan vælges imellem fem markante farver til taget.

En række downsizede turboladede benzin- og dieselmotorer er tilgængelige, og de er kombineret med en manuel gearkasse, som optimerer førerens engagement og motorens effektivitet. Køberne kan vælge mellem KIA’s 1,0-liters T-GDI-letvægtsmotor (benzinmotor med turbo og direkte indsprøjtning), som yder 120 hk og en 1,25-liters eller 1,4-liters MPI-motor (multipoint-indsprøjtning) uden turbo. Udvalget af motorer fuldendes af en effektiv 1,6-liters dieselmotor med modelprogrammets laveste niveau af CO2-emissioner.

Bilens styretøj og undervogn er tilpasset til Europa, og komponenterne er konstrueret til at give en medrivende køreoplevelse med direkte styrerespons og stabile køreegenskaber. Bilen har elektronisk stabilitetskontrol (ESC) og Vehicle Stability Management (VSM) som standardudstyr, så den forhjulstrukne Stonic leverer begejstring og selvsikkerhed under alle kørselsforhold. VSM omfatter funktionerne Torque Vectoring ved opbremsning, Straight Line Stability og Cornering Brake Control.

I Stonics europæisk designede kabine er teknologien og ergonomien i højsædet, og køberne har lige så mange muligheder for at individualisere kabinen som bilens eksteriør med en lang række sprælske farvepakker. Den er en af de mest gennemtænkte biler i klassen og kunderne får en lang række nye undervogns-og infotainmentteknologier, der øger sikkerheden, komforten og bekvemmeligheden. Bilen får Apple CarPlay og Android Auto som standardudstyr, så smartphonefunktionerne nemt kan anvendes via infotainmentsystemets touchscreen. Som alle andre KIA modeller er den tilgængelig med en lang række teknologier, der øger komforten og bekvemmeligheden – f.eks. opvarmede forsæder, fartpilot og nøglefri betjening.

Den smarte indretning af kabinen i Stonic maksimerer pladsen for alle personer i bilen i forhold til de kompakte ydre mål. Ifølge KIA så byder Stonic på klassens bedste skulderplads, god benplads og god lofthøjde, og det alsidige bagagerum med en kapacitet på 352 liter (VDA) kan udvides eller gøres mindre ved hjælp af en dobbelt bund.

Bilens platform og karrosseri er stærkt, sikkert og let, og det består af 51 % avanceret højstyrkestål. Karrosseriet yder sikkerhed, komfort for passagererne og raffinement under alle kørselsforhold. Bilen kan udstyres med en række af KIA’s avancerede DRiVE WISE-førerassistentsystemer (ADAS), der øger den aktive sikkerhed yderligere. Disse teknologier omfatter automatisk nødbremsesystem (AEB) med fodgængerregistrering og Forward Collision Alert (FCA); Blind Spot Detection (BSD) med Rear Cross Traffic Alert (RCTA) og vognbaneassistent (LDWS). Stonic kan desuden fås med fjernlysassistent (HBA) og træthedsregistrering (DAW), der fungerer ved hjælp af et nyt fusionskamerasystem og giver kunderne ekstra tryghed.

Den danske KIA importør har endnu ikke det danske modelprogram og priser klar, men forventer at kunne lancere bilen i Danmark i 4. kvartal af 2017.