Posh Spice's yndlings-Range Rover har fået en teknisk overhaling, som gør den mere rummelig, mere komfortabel, grønnere OG næsten usynlig!

Det var i 2010 Range Rover lancerede Evoque – en coupé-lignende SUV, der fik Land Rover-traditionalister til at tabe skæg, mund og Fjällräven-bukser. Den nye model henvendte sig mere til storbykvinder som Victoria Beckham end til skovfoden. Ikke desto mindre har modellen været en kæmpe succes for Jaguar Land Rover, som har solgt over 772.000 biler, men nu er det tid til en ny generation.

Range Rover Velar - hvem sagde imponerende?

Udvendigt er målene næsten uforandrede, men da den nye model er baseret på Land Rovers nye Premium Transverse Architecture, er der blevet mere plads indvendigt. En længere akselafstand giver 20 mm mere knæplads på bagsædet og mere plads til småting – i det større handskerum og midterkonsollen er der nu god plads til tablets, håndtasker og flasker. Bagagepladsen er øget med 10 procent til 591 liter.

Smykkeskrinet
Visuelt er den klart stadig en Evoque, men designet leder mere tankerne i retning af den nye storesøster Velar. Nu er der op til 21 tommer fælge, og Range Rover introducerer juvellignende elementer i form af Matrix LED-forlygter, der kan give Hellerup-fruer såvel som Britta Nielsen hjertekvababbelse. Traditionelle dørhåndtag er erstattet af flade dørgreb, som man kender det fra blandt andet Range Rover Velar og Jaguar I-Pace.

I kabinen kan man nu vælge et alternativ til læder. De tekniske tekstiler er lavet med genbrugsplast, bl.a. en uldblanding fra danske Kvadrat, Dinamica suedecloth samt alternativerne Eucalyptus og Ultrafabrics. Kabinen har fået samme system med dobbelte trykfølsomme skærme, som vi kender i Velar.

Mild mod miljøet
Den nye platform er udviklet til elektrificering, og det betyder blandt andet, at Evogue nu kan fås som en 48-volt mild hybrid. Mild hybrid-drivlinjen er den første fra Land Rover og virker ved at indvinde energi, der normalt går tabt under opbremsning, via startgeneratoren, der er integreret i et remsystem, og opbevarer energien i batteriet under gulvet. Ved hastigheder under 17 km/t slukkes motoren, når føreren bremser. Når bilen starter, overføres den lagrede energi for at støtte motoren under acceleration og reducere brændstofforbruget.

404 hk og 35 km/l – mød Range Rovers nye plugin

Mild hybrid-systemet fås i kombination med de firecylindrede Ingenium- benzin- og dieselmotorer og byder på CO2-udledning fra kun 149 g/km og en brændstoføkonomi på 17,85 km/l (baseret på NEDC Equivalent-testproceduren). Hvis kunden vælger dieselmotoren på 150 hk med forhjulstræk er Evoques udledning kun 143 g/km. Modeludbuddet udvides næste år med en effektiv elektrisk plug-in hybrid og 3-cylindret Ingenium benzinmotor.

Usynlig
De kloge ingeniører har leget med kameraer, så de kan gøre den nye Evoque helt usynlig. Ground View er en af de teknologier, som introduceres på Evoque, og den gør motorhjelmen usynlig ved at lægge kamerabilleder på den øverste touchscreen, så føreren får et 180 graders billede af, hvad der sker under bilens front. Det er fordel på eksempelvis vanskelige parkeringspladser, ved høje fortovskanter eller i barsk terræn.

Land Rover Discovery - above and beyond

Også ClearSight bakspejlet er en ny teknologi, der gør det nemmere at være chauffør. Her forvandles bakspejlet til en HD-videoskærm. Hvis passagerer eller store genstande spærrer udsynet bagud, kan føreren bare trykke på en kontakt under spejlet, hvorefter højopløste videobilleder fra toppen af bilen tydeligt viser, hvad der sker bag bilen. Skærmen giver et bredere (50 graders) synsfelt og bedre udsyn i dårlig belysning.

Den nye Evoque har firehjulstræk og anden generations Active Driveline med Driveline Disconnect for at forbedre effektiviteten. Terrain Response 2 – en helt ny teknologi i en Range Rover i fuld størrelse – registrerer automatisk vejoverfladen og justerer opsætningen, mens Evoque nu kan køre igennem op til 600 mm vand, 100 mm mere end før.

Danske priser på Range Rover Evoque forventes offentliggjort i januar. Der er dansk introduktion i slut marts/begyndelse april.