Når den nye SEAT Leon introduceres i Danmark sidst på efteråret 2005, er der noget at glæde sig til for dem, der vil have bil med supersportsligt design, ditto køreegenskaber, plads til vennerne og masser af komfort.

De varme fakta

1999-udgaven af den spanske bilmodel, som snart afløses af en ny generation Leon, har bjergtaget mangt et drengehjerte i voksne mænd. I Danmark er det ganske vist en eksklusiv skare, der har fået øjnene op for Leons egenskaber. Til gengæld er det bilentusiaster, der ved, hvad de vil have og har fået deres ønsker opfyldt.

Den nye SEAT Leon, der er formgivet af ingen ringere end Walter de’Silva, har kvaliteter som en Volkswagen og innovativ teknik fra Audi, og SEAT er da også fuldgyldigt medlem af Audis mærkegruppe i Volkswagen-koncernen. De rationelle kriterier for at erhverve sig en SEAT Leon skyldes i høj grad indflydelsen fra den tyske bilproducent, mens det emotionelle touch stammer fra de sprudlende sydeuropæere. Nuværende Leon-ejere, der finder tiden moden til at skifte bil, og tilkomlinge vil spærre øjnene op og prise SEAT Leons skønhed og adrætte karakter.

Designelementer som den SEATske dynamiske linje, der løber over siden til baghjulene, og den typiske new generation-front, kendt fra Altea og Toledo, går igen i Leon. Alligevel har den coupéagtige og samtidigt praktiske bilmodel sin helt egen stil, som sætter streg under elegance og sportslighed.

De kolde fakta

Nyeste Leon er vokset på alle leder, så der bliver endnu mere plads til familie, venner og føreren selv. Vokseværket har dog kun i yderst beskedent omfang ramt bagagerummet, som til gengæld er blevet mere ligetil at pakke og stuve bagagen ind i.

Den gammelkendte og velkørende 1,6 med 102 hk over den yderst agile 150 hk kraftige 2,0 FSI til den bemærkelsesværdige og hurtige turbo-FSI med hele 185 hk udgør et varieret benzinmotorprogram. Foretrækker man bundtrækket i de stærke dieselmotorer, står valget mellem en 105 hestes med 1,9 liters volumen eller en 2,0 med en ydelse på 140 hk. Begge er moderne TDI-motorer med pumpe-dyse-teknologi. Samtlige motorer lever op til SEATs vision om at levere en dynamisk allroundbil.

Sportslighed som Leons tøjles af for eksempel af ESP, elektronisk differentialelås og bremseassistent. Et nyt BSW-system holder bremseskiverne rene og frie for vand, mens TSC-antispind nu er blevet en del af ABS-systemet. Seks airbags, trepunkts rulleseler og ISOFIX-beslag til børnesæder kompletterer sikkerhedsudstyret.

Et væld af praktiske og bekvemme udstyrsdetaljer medvirker til, at SEAT Leon bliver en alvorlig udfordrer på bilmarkedet.

Styrkeprøve

Det støvede image, SEAT har båret rundt på i Danmark, har længe været modsagt af både nuværende SEAT-ejere og professionelle testkørere. I særdeleshed de to nye modeller, Altea og Toledo, har givet fart over feltet. Til efteråret består Leon sin duelighedsprøve, når den kan opleves hos alle landets SEAT-forhandlere.