Den mest sikre Volvo til dato. Sådan praler Volvo med elbilen, EX90, en stor SUV med syv sæder og flere sensorer end en kamphelikopter.

Bilen er udviklet til at forstå føreren og omgivelserne. Det handler om, at alle i bilen og udenfor bilen skal føle sig sikre i trafikken.

Volvo fortæller, at EX90 har et usynligt sikkerhedsskjold både indeni og udenpå, der styres af Volvos seneste sensor-teknologi. Sensorer såsom kameraer, radarer og en lidar er forbundet til bilens styresystem. Det er computerfirmaet Nvidia, kendt for deres førende grafikprocessorer, der har udviklet Volvos interne software og giver et real-time 360-graders udsyn.

Polestar 3 har samme undervogn som den kommende Volvo EX90 - læs alt om den fra verdenspremieren i København

Systemet er udviklet til at reagere, hvis du selv er uopmærksom eller reagerer for sent. Lidar-sensoren kan registrere vejen foran dig både dag og nat, eller når du kører i høj fart på motorvejen og registrerer objekter flere hundrede meter frem, så det kan advare føreren i god tid.

Indeni bilen er der specielle sensorer og kameraer der måler dine øjne. De bliver aktiveret af Volvos interne algoritmer. Teknologien gør det muligt for Volvo EX90 at registrere, hvis føreren er distraheret, søvnig eller ufokuseret. Det er en teknologi, der ikke tidligere har været tilgængelig i en Volvo. Bilen advarer først forsigtigt og senere mere insisterende. Den hjælper også, hvis det utænkelige sker, at føreren falder i søvn eller besvimer under kørslen. Her vil den intelligente teknologi sørge for at stoppe bilen sikkert og tilkalde hjælp.

Er du til store Volvoer? Tjek udvalget på biltorvet her.

 

Du kender det fra din mobil 

Men det stopper ikke her. Volvo EX90 er den første Volvo, der indeholder hardware, som gør bilen klar til at blive selvkørende i fremtiden. Det får da også Volvo til at kalde det en computer på hjul, der skal/kan opdateres en gang i mellem, ligesom en smartphone.

Volvo EX90 er udstyret med en 14,5-tommer skærm til infotainmentsystemet, der er bygget på Google Automotive og indeholder Google apps, men bare rolig, du kan også bruge dit elskede trådløse Apple Car Play. Google-systemet har dog håndfri-hjælp fra Google Assistant, Google Maps navigation og Google Play.

Den svenske indkøbsvogn – brugttest af Volvo XC40

Lydsystemet er forbundet til 25 højtalere rundt om i kabinen, og for at give en endnu dybere lyd er der integreret højtalere i nakkestøtterne.

Volvo EX90 kan også benytte din telefon som bilnøgle.

Men det er jo også en helt almindelig elbil, men her er der også elektroniske nyheder – fx kan du bruge din EX90 som batteristation, hvor du også kan tappe strøm. Oplad billig strøm og brug det, når strømmen er dyr.

 

Det grønne hjørne

Ingen Volvo uden at tænke på skraldespanden - Volvo EX90 indeholder 15 procent genanvendt stål og 25 procent genanvendt aluminium. 48 kg eller 15 procent af al plastik i bilen er genanvendt eller af bio-materialer

Den leverer op til 600 kilometers rækkevidde på en enkelt opladning ifølge WLTP. Lynladehastigheden er op til 250 kWt og øvelsen fra 10 til 80 procent tager ca. en halv time.

Lanceringsvarianterne Twin og Twin Performance, med firhjulstræk, er begge drevet af et batteri på 111 kWt og to elektriske motorer. Twin leverer 408 hk og 770 Nm og Performance leverer 517 hk og massive 910 Nm.

Prisen for Twin varianten med 408 hk er fem kroner under en million kroner.

For Twin Performance varianten med 517 hk er prisen 1.013.000 DKK.

Beskatningsprisen er 896.900 DKK for Twin varianten og 951.900 DKK for Twin Performance varianten.

Produktionen af Volvo EX90 påbegyndes i USA i 2023.

 

Er du helt grøn i elbiler? Så meget koster en elbil