Toyota har planer om at bygge et nyt testcenter i Japan med plads til næsten 4.000 medarbejdere med en 5,3 km lang racerbane inspireret af Nürburgringen.

Der er ganske langt fra Aichi i Japan til det sydlige Tyskland – specielt hvis man skal flytte mange biler mellem de to lokationer. Derfor har Toyota nu besluttet sig for at bygge et nyt testcenter i Aichi, hvor Toyotas hovedsæde også ligger.

Toyota facelifter Aygo, så den får flere kræfter

Toyota har allerede sikret sig 650 hektar jord– det er lidt større end Knuthenborg Park. Prisen for centeret bliver intet mindre end 16,95 milliarder kroner, og når centeret står helt færdigt i 2023, vil der være 3.850 medarbejdere ansat. I alt skal der være 11 testbaner af forskellige typer, og en af dem tæller en 5,3 kilometer lang testbane, der er inspireret af den berygtede og legendariske Nürburgring. Den får bjergveje med en højdeforskel på 75 meter mellem højeste og laveste punkt og her vil man teste styreegenskaber, bremser og andre vigtige funktioner under hårde betingelser.

Fremtidssikret
Det nye center er et led i at fremtidssikre Toyota, og området skal især bruges af nye modeller med alternative drivmidler. Faktisk har Toyota en mission om at sælge 5,5 millioner elektrificerede biler i 2030, og det kræver en masse udvikling og testarbejde. Det betyder også, at der er mere og mere trafik på Toyotas nuværende testanlæg. Sidst Toyota byggede et testanlæg i Japan, var i 1984.

Her er den nye Toyota Supra

Projektet vil bidrage til at fremskynde forskning og udvikling for et motoriseret samfund i fremtiden, forklarer Shigeki Terashi, vicedirektør hos Toyota.

På det nye center skal man udvikle modeller til både Europa, USA og Japan, men også til voksende økonomier som Kina og Indien, hvor kunderne stiller andre krav til nye biler. Det nye testcenter skal også have et koldtvejrs-center.

I Japan har Toyota allerede fem forskellige tekniske centre, men kun ét testcenter.