Den nye KIA Rio får verdenspremiere den 29. september på 2016-udgaven af Mondial de l’Automobile i Paris. I sin nu fjerde generation vil den nye Rio være en overbevisende pakke for køberne med et attraktivt nyt design, stor praktisk anvendelighed og bekvemmelighed, klassens førende sikkerhedsteknologi, nye opkoblingsmuligheder og mere medrivende køreegenskaber.

 

Progressivt design og mere plads
Den nye Rios fremtoning er karakteriseret ved lige linjer og elegante overflader, hvilket giver bilen et markant og nyt look og en mere moden karakter end forgængermodellen. Foran er Rio udstyret med den seneste version af KIAs tiger-nose-kølergrill, som nu er blevet smallere og bredere hen over bilens front og har fået en afdækning i sort højglans. Kølergrillen er integreret med de nydesignede bi-funktionelle forlygter, der er mere skulpturelle for at give bilen et skarpere look og har en U-formet LED-lyssignatur.

Den nye Rio har en moderne ny kabine med en mere skulpturel udformning og med en mere ergonomisk indretning end forgængermodellen. Interiøret er også blevet tilpasset til Rios nye teknologier. Når Rio kommer til salg i Europa, vil den have den mest rummelige kabine og en af de største bagagerumskapaciteter (325 l) i klassen, og Rios udviklings- og ingeniørteam har hele vejen igennem haft fokus på de praktiske egenskaber. Rios 10 mm længere akselafstand og 15 mm længere karrosseri bidrager til den større kabine og det større bagagerum. Benpladsen vokser til 1.120 mm foran og 770 mm bagi, og den nye model har bedre skulderplads end de fleste andre biler i klassen med 1.375 mm foran og 1.355 mm bagi. Selv om den nye Rio er 5 mm lavere end den udgående model, er lofthøjden både foran og bagi (hhv. 1.021 mm og 966 mm) blandt de bedste i B-segmentet. 

Den nye model, som er designet til at forbedre komforten og bekvemmeligheden for ejerne, fås med nøglefri betjening og start, opvarmede sæder og rat, regnsensor og automatiske forlygter. Den nye model fås også med automatisk fartpilot, hastighedsbegrænser og parkeringshjælp bagpå med bakkamera.

 

Nye opkoblingsmuligheder
Midt i instrumentpanelet sidder det nye infotainmentsystem med KIAs nyeste HMI (human-machine interface). Som standardudstyr har den nye Rio et infotainmentsystem med ”flydende” 5,0” touchscreen og et audiosystem med seks højttalere. Køberne kan også tilvælge Android Auto eller Apple CarPlay.

Med den nye Rio får køberne adgang til KIAs Connected Services med teknologi fra TomTom. Med denne nye connectivity-pakke får føreren en lang række opdaterede oplysninger, herunder direkte trafikmeldinger, advarsler om fotofælder, lokal søgning efter POI'er (interessante steder) og vejrudsigter. Til biler med navigationssystem vil man på det europæiske marked uden beregning kunne få KIAs Connected Services i syv år fra købstidspunktet.

For at kunderne kan få komplet integrering af smartphones, vil Rio kunne fås med Android Auto og Apple CarPlay med visning på Rios flydende touchscreen-display.KIA Rio bliver den første bil i B-segmentet med USB porte både ved forsæderne og bagsæderne, hvor brugerne fysisk kan tilslutte deres mobile apparater til Rios infotainmentsystem og oplade batterierne på turen.

Motorprogrammet
Motorprogrammet består af KIAs nyeste 3-cylindrede 1,0-liters T-GDI-motorer med enten 100 hk eller 120 hk, en 1,25-liters og en 1,4-liters MPI-benzinmotor uden turbo. Udover benzinmotorerne vil den nye Rio også blive solgt med en 1,4-liters dieselmotor med 70 hk eller 90 hk. Alle motorer sender deres kraft til forhjulene enten via en 5-trins manuel gearkasse (1,25-liters motor og 1,0-liters T-GDI-motor med 100 hk) eller via en 6-trins manuel gearkasse (1,4-liters benzinmotor, 1,0-liters T-GDI med 120 hk og 1,4 liters dieselmotoren).

Højt sikkerhedsniveau
Den nye Rio bliver en af de sikreste biler i klassen. Den vil kunne fås med en pakke bestående af KIAs Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Den nye Rio fremstilles med et karrosseri i højstyrkestål og med en lang række passive sikkerhedsfeatures – bilen er konstrueret til at klare selv de meste krævende crashtest-kriterier rundt om i verden. Målsætningen er at opnå 5 stjerner i Euro NCAP-kollisionstesten, når bilen er udstyret med ADAS-teknologier (ekstraudstyr). Rio bliver den første bil i B-segmentet med automatisk nødopbremsning (Autonomous Emergency Braking – AEB) med registrering af fodgængere. AEB-systemet er kombineret med vognbaneassistent (Lane Departure Warning System – LDWS).

Mere medrivende og stabile køreegenskaber med højere komfort
Foruden at være utroligt sikker at køre i skal den nye Rio bygge videre på den medrivende køreoplevelse, som tredje generation af modellen har leveret. KIAs udviklingsteams for undervogne har haft som mål at skabe endnu større køreglæde med mere adrætte køreegenskaber med omgående respons, mens komforten samtidig skulle forbedres. Rio har uafhængigt hjulophæng med MacPherson stivere foran og torsionsbro bagest. Udviklingen af et stivere karrosseri gav KIAs R&D-teams frihed til at udvikle et mere passende hjulophæng. Den nye Rio nyder godt af et ændret affjedrings- og støddæmpersystem i forhold til den udgående model, hvilket forbedrer bilens affjedring og komfort ved alle hastigheder, samtidig med at bilen får mere begejstrende og medrivende køreegenskaber.