Rådet for større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen har gået danskernes dækvaner efter – hundredetusindevis kører på vinterdæk i sommervarmen med dårligt vejgreb og forøget bremselængde til følger.

Mens vi andre var på ferie, har Rådet for større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen haft travlt. To gange årligt undersøger de nemlig danskernes dækvaner, og i uge 25 har de været forbi 28 offentlige parkeringspladser landet over. I alt er der kontrolleret mere end 5.000 biler, som, mener de, er nok til at danne statisk grundlag for at sige noget om den samlede danske bilpark.

Hvilke fælge passer til min bil?

Og skræmmende nok viser det sig, at omkring 437.000 danskere stadig kører på vinterdæk, svarende til 17 procent af den danske bilpark. Det er et problem for trafiksikkerheden, da vinterdækkene bliver ustabile ved høje temperaturer. På våd vej har vinterdæk 15 procent længere bremselængde om sommeren, og på tør vej er der 10 procent dårligere vejgreb for eksempel rundt i en kurve. Det forklarer Volker Nitz, der er direktør i Rådet for Større Dæksikkerhed.

Sådan undgår du stress bag rattet

For at sikre det optimale vejgreb bør man derfor skifte til sommerdæk, det er ikke for sent.

Spar penge på flere dæk
Rådet for Større Dæksikkerhed blev etableret i 1991 og består blandt andet af forskellige foreninger, der lever af at sælge dæk sammen med blandt andet FDM og Politiet, så det er ikke overraskende, at de opfordrer folk til at købe flere dæk, men de har en økonomisk pointe, når det kommer til at skifte mellem vinter- og sommerdæk. Selvom man skal betale et værksted for opbevaring og hjulskifte, hvis man ikke kan og vil den slags selv, så kan det altså betale sig med to sæt dæk alligevel.

Autostole du kan stole på

Vinterdæk har op til 15 % højere rullemodstand, så de bruger mere brændstof. Tilmed slides de hurtigere, for gummiblandingen er blødere, da den er tilpasset de lavere temperaturer om vinteren. Og ved at køre på vinterdæk om sommeren risikerer man, at ens vinterdæk måske så ikke er klar til selve vinteren, så man må investere i et sæt nye. Med to sæt dæk kan man optimere, så begge sæt holder længere, forklarer Volker Nitz.

Heldigvis har langt de fleste danskere forstået, hvor vigtig sommerdæk er om sommeren, så optællingen fra Rådet for større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen viste, at 76 procent af de bilparken svarende til 1.973.000 biler kører med sommerdæk, mens syv procent, svarende til 182.000 biler kører med helårsdæk.