Er du lige så vild med den vanvittige Mercedes-Benz C63 AMG+, som vi er – men, er prisen lige i den stejle ende og undervognen måske lidt for hård til kørsel frem og tilbage mellem arbejde, børnehave og indkøb? Frygt ikke, for Mercedes-Benz har skabt løsningen på dit problem. Navnet er Mercedes-Benz C450 AMG – og den har vi testet.

 

C450 AMG indfinder sig midt imellem den almindelige C400 og den voldsomme C63 AMG+. Bilen er designet og udviklet af AMG, og har flere elementer fra sin vilde storesøster. Takket være AMG Line er udseendet tæt på at være ens, og undervognen er også designet af AMG folket, hvor du har mulighed for at vælge imellem tre forskellige opsætninger. Samtidig er C450 AMG udstyret med 4Matic firehjulstræk, der er med til at sikre optimalt vejgreb, bedre afsæt og større sikkerhed.

 

Den største forskel i forhold til C63 AMG+ finder vi i motorrummet – for mens storesøsteren kører rundt med en 4,0 liters V8-motor med ekstreme 510 hk, så er C450 AMG udstyret med en 3,0 liters bi-turbo med 367 hk. Men, det skal man bestemt ikke kimse ad, for motoren er et pragteksemplar af en V6’er, der lyder som en tordenstorm og trækker som bare pokker. 0-100 km/t er overstået på blot 4,9 sekunder, og topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t.

 

Jeg vil gerne holde fast i lyden, for den er helt unik. C63 AMG+ lyder som en Nascar racer på EPO, mens C450 AMG er mere hidsig og snerrende. Det er fedt lavet, og ingeniørerne i Affalterbach fortjener store roser for det stykke arbejde. Alt behøver dog ikke foregå i rent tordenvejr, selv om det er sjovest. Vælger du Comfort indstillingen, så kan du trille rundt næsten lydløst og nyde lyden fra det lækre Burmester Surround System, der med hele 13 højttalere gør det muligt at høre englene synge. For de lydinteresserede kan jeg tilføje, at systemet har en 9-kanals DSP forstærker med en udgangseffekt på 590 Watt, og frontbass teknologi med subwoofers integreret i bilens konstruktion for at reducere vibrationerne.

 

Kabinen adskiller sig ikke meget fra C63 AMG. Vores testbil var dog udstyret med AMG Performance sæder, der gør det muligt at indstille dem til perfekt støtte, som holder dig i et fast greb ved skarpe sving, men som aldrig bliver for hårde til lange ture. Kvaliteten af materialerne er helt i top og helt klart blandt de bedste i klassen. Mængden af elektronisk udstyr er ligeledes helt i top – både når det gælder hjælpemidler og sikkerhed. Vores testbil var udstyret med Head-Up-Display, hvor du får de vigtigste informationer projiceret op i forruden. Dette gør det muligt at få de fleste info uden at fjerne blikket fra vejen forude.

 

Rent brændstoføkonomisk har V6’eren også en fordel fremfor V8’eren, hvilket afspejler sig i et gennemsnitligt brændstofforbrug på 12,7 km/l, hvilket må siges at være flot for en 3,0 liters V6’er med 367 hk.

 

Prismæssigt har C450 AMG et rigtig godt kort på hånden, i og med, at prisen starter ved 920.800,-. Storesøster C63 AMG+ har en startpris på 1.586.400,-. Vores testbil var godt udstyret, hvilket bl.a. betød AMG Performance udstyr, Burmester Sound System, 19” AMG fælge, Business Navigation, AMG Performance sæder, LED Intelligent Light System, Head-Up-Display og ekstra tyverisikring. Derfor ender prisen på 1.250.000,-.

Det er rigtig mange penge, men bilen er langt bedre end C400 og næsten lige så sjov som sin storesøster. Og selvom den aldrig bliver den vilde køremaskine, som C63 AMG+ er, så er den samlet set alligevel den bedste C-klasse variant på markedet. For den kombinerer vildskaben med det praktiske – og det gør den så godt, at jeg har svært ved at finde noget negativt at sige om den.