Citroën

Citroën
Citroën modeller
Vis populære Vis alle
Berlingo
C3
C4 Cactus
Jumper
Jumpy
Nemo
Xsara Picasso
Vis alle
B
Berlingo
BX
C
C15
C25
C3
C3 Aircross
C3 Picasso
C4
C4 Cactus
C4 Picasso
C4 SpaceTourer
C5
C8
C-Crosser
D
DS4
DS5
E
Evasion
G
Grand C4 Picasso
Grand C4 SpaceTourer
H
HY
HY 78
J
Jumper
Jumpy
N
Nemo
S
Saxo
X
Xantia
XM
Xsara
Xsara Picasso
Z
ZX

Info

Citroën har en lang og gloværdig historie, som byder på optil flere klassiske modeller. Mest legendarisk er nok Citroën 2CV, en bil som franskmændene lancerede i årene efter Anden verdenskrig, hvor den skulle konkurrere med Folkevogn. De fleste ved nok godt, hvordan én 2CV’er ser ud, og det skyldes, at den stort set forblev uændret i alle de 42 år, den blev produceret.

Citroën er dog meget mere end blot Citroën 2CV. For Citroën står ligeledes bag den futuristiske og banebrydende Citroën DS, som med sit modige design og hydropneumatiske affjedringssystem skilte sig gevaldigt ud, da den blev præsenteret tilbage i 1955. Det er netop Citroën DS, som er inspirationskilden bag den nyere DS-serie, med Citroën DS3, Citroën DS4 og Citroën DS, der igen introducerede Citroën som en bilproducent, der tør tænke lidt alternativt, som den nyeste Citroën C4 Cactus er det seneste eksempel på.

Citroën har dog i Danmark haft størst succes med Citroën C5, som i en årrække i begyndelsen af dette årtusind havde stor succes som firma leasingbil, og derfor er den godt repræsenteret på brugtbilsmarkedet. Det samme er modeller, som Citroën C1, Citroën Picasso og Citroën Saxo, alle modeller, der er noget mere neutrale i udtrykket, end det eksempelvis er tilfældet med DS-serien.

Hvad angår Citroën C1, så er den produceret i samarbejde med Peugeot og Toyota, og hvis du er på udkig efter en brugt mikrobil, så kan Citroën C1 bestemt være en god mulighed. Den klarer sig nemlig overraskende godt i diverse test af brugte biler, og hvis blot den har fået en omgang ekstra rustbeskyttelse, så er der sjældent nævneværdige problemer med den.

I den anden ende af størrelsesparametret af populære Citroën’er på brugtbilsmarkedet finder vi Citroën C5. Den er meget handlet, da man får en masse plads, komfort og udstyr til meget få penge. Det er dog vigtig at være opmærksom på, at reservedele kan være en bekostelig affære, og det kan ofte være nødvendigt med disse, da en del ældre Citroën C5 har problemer med mekanikken og det elektriske system.


Fakta

Citroën er en del af PSA Peugeot-Citroën koncernen. Citroën har ry for at være unødigt kompliceret og for at ruste, men det er lidt uretfærdigt, da statistikker viser, at Citroën ikke ruster mere end gennemsnittet. Firmalogoet forestiller de skråtstillede tandhjul i gearkassen


Historie

Citroën er et fransk bilmærke, der blev grundlagt tilbage i 1919 af André Citroën. Citroën var de første til at sætte en masseproduktion af biler med forhjulstræk i gang, det skete i 1934. Samme år gik Citroën dog konkurs og blev overtaget af den største kreditor, dækfirmaet Michelin. Året 1955 markerer endnu et mærkeår i Citroëns historie, da det er dette år, at den legendariske Citroën DS præsenteres for første gang. Det næste nedslagspunkt i historien er året 1968, hvor Citroëns ledelse træffer en beslutning, der skulle vise sig at være skæbnesvangre. Her får Citroën kontrollen over Maseratti, og det fører til udviklingen af sportsmodellen SM, som der blev investeret rigtig mange penge i. En investering, der skulle vise sig at koste dyrt, da bilen grundet blandt andet oliekrisen i 1973 viste sig at være stort set umulig at sælge – der blev således solgt to udgaver i Danmark. Citroën satsede i det hele taget stort på at udvikle dyre modeller i denne periode, og det blev fatalt, da samfundsøkonomien slet ikke var til dette. Derfor gik Citroën konkurs i 1974, og med hjælp fra den franske regering, der frygtede at miste mange arbejdspladser, blev fusionen med Peugeot arrangeret, og PSA Peugeot-Citroën koncernen var en realitet. Den nye koncern kom dog hurtigt på ret kurs, og i 1975 blev Maseratti solgt fra igen, det var en medvirkende faktor til, at der var overskud i PSA Peugeot-Citroën koncernen igen fra 1975 og frem til 1979. Peugeot valgt dog at skrinlægge Citroëns meget ambitiøse tilgang til design og teknik, og i stedet blev Citroën udviklet ud fra det samme fundament som Peugeot. Selv den dag i dag er der stor lighed mellem de to mærker.


icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev