BMW’s mindste serier hedder 1-serien og X1-serien. Men fordi man er mindst, behøver man jo bestemt ikke være den lille. Vi har kigget nærmere på to af BMW’s ”mindste” modeller, nærmere betegnet BMW 116d og BMW X1 sDrive20d.

1-serien
Der er en hel del at vælge imellem, hvis du gerne vil køre BMW 1-serie. BMW tilbyder nemlig sin mindste bil i både 3-dørs, 5-dørs, coupé og cabriolet. Vi har kigget nærmere på den 3-dørs model, udstyret med en 1,6 liters Common-Rail-dieselmotor med 115 hk og et maksimalt drejningsmoment på 260 Nm. Motoren er 3. generation Common Rail fra BMW, og den imponerer fra første øjeblik, du prøver den. En behagelig og afdæmpet lyd og en smidig og glidende acceleration er det, man først bider mærke i, når kørslen begynder – og herlighederne fortsætter, når du kommer på landevejen, hvor den ”lille” motor imponerer med sine mellemaccelerationer. 80-120 km/t i 4. gear er overstået på 8,5 sekunder, hvilket må siges at være imponerende for en bil/motor i denne størrelse. Samtidig er måden, det foregår på, stille og rolig – der er ingen ”diesel lyd” her.

Vi har tidligere rost 1-serien for sine helt igennem formidable køreegenskaber – og denne model er naturligvis ingen undtagelse. 1-serien æder sving, som var det Fruit Loops og laver på intet tidspunkt unoder. Det er virkelig kørsel i særklasse! De formidable køreegenskaber hænger til dels sammen med bilens for- og bagaksler, der begge er opbygget i aluminium og ligeligt får fordelt bilens vægt, takket være BMW’s patenterede multiledsbagaksel. Dette eliminerer understyring i sving og giver en utrolig god retningsstabilitet.

Interiør
Det giver sig selv, at 1-serien ikke er den mest rummelige BMW model på markedet. Men pladsen er dog set ringere i tilsvarende biler i klassen. I den 3-dørs model er adgangsforholdende dog ikke så imponerende. Så har du brug for bagsæderne dagligt, så skal du nok overveje 1-serien med 5 døre.

Kvaliteten af kabinen fejler bestemt ikke noget – og da indretningen er typisk BMW, så sidder alt, hvor det skal. Nogen, jeg selv inklusiv, vil dog være fristet til at kalde interiøret en smule konservativt - på grænsen til det kedelige. Men det er BMW’s filosofi, at det skal være praktisk, det skal virke, og det skal være god kvalitet. Når det er det, er der ingen grund til at skifte ud. Noget vi også ser på de større serier fra mærket.

X1
Mindste model blandt BMW’s SUV’er er X1. Den nye tilføjelse til modelprogrammet er absolut et ekstra kig værd. Designet er råt og følger de nye linjer, som vi også kan se på den nye X3. Med X1 hopper BMW ind i en klasse, de ellers ikke har begået sig i. Men de gør det på en imponerende god måde, da X1 fra start brillerer med sine rent ud sagt imponerende køreegenskaber. Det kan godt være, at ordet ”imponerende” bliver brugt meget, men når det kommer til X1 og dennes køreegenskaber, så er der ikke noget ord, der beskriver det bedre.

Motorerne er også her 3. generation Common Rail diesel. I xDrive23d er motoren sågar den første 4-cylindrede dieselmotor med variabel Twin-Turbo. Vi testede sDrive20d, der med sine 177 hk og hele 350 Nm i drejningsmoment har masser af power i alle situationer, men samtidig viser den, at høj ydelse og god økonomi godt kan gå hånd i hånd. Det gennemsnitlige brændstofforbrug lander nemlig på hele 18,9 km/l.

Selvom X1 er suveræn med sit avancerede 4-hjulstræk, så er den baghjulstrukne version, som vi testede, absolut ligeså og måske endda mere, underholdende. 4-hjulstrækket er dog en fordel i de koldere og mere glatte måneder af året. Her er baghjulstræk ikke det optimale – heller ikke med BMW’s Dynamic Traction Control, der hjælper til, når underlaget bliver glat eller vådt.

Du kan få din X1’er med enten 6-trins manuel- eller 6-trins automatgearkasse. Den manuelle viser vejen med nogle tætte og meget præcise gearskift. Den automatiske er virkelig god og skifter hurtigt og uden ryk.

Indvendigt
Det er nemt at føle sig hjemme i X1. Alt sidder, hvor det skal, og kvaliteten er glimrende. Pladsen ved forsæderne er god, og alt er inde for rækkevidde. Ved bagsæderne måtte der godt være lidt mere plads - men vi skal stadig huske på, at X1 er den mindste model blandt BMW’s SUV’er.

Samlet set
Kigger vi på de to forskellige, men samtidig ens 1’erer fra BMW, så kan vi ikke undgå at være imponerede. Den mindste dieselmotor i 1-serie er noget af det bedste, du kan få, og den kraftige 20d i X1 er et imponerende kraftværk. Indretningen i begge biler er typisk BMW og kan virke kedelig for nogen. Kvaliteten kan vi dog ikke udsætte noget på. Selvom pladsen ved bagsæderne ikke er imponerende, så er den heller ikke den mindste i klasserne, så selvom vi gerne så mere plads, så vil det ikke være helt retfærdigt at være voldsomt kritisk her.

Det, der imponerer mest, er begge modellers køreegenskaber. Det er ikke bare godt, det er ekstremt godt og svært at finde ligeså. Det samme gælder gearskiftet, hvad enten du vælger manuel eller automatisk transmission.

Alt i alt, så kan jeg med ro i sindet sige, at selvom man er mindst, så kan man godt være blandt de største. Det har BMW så tydeligt vist med 1’erne.