Kia Sorento

Den koreanske korsridder – Kia Sorento

| Andreas Lang Hedegaard

Kia er på en mission – mærket skal ikke kun være kendt for at lave gode, billige familiebiler. Det koreanske mærke kan og vil mere: Mød Sorento, en stor, syvpersoners SUV proppet med avanceret udstyr og gode køreegenskaber. Vi undersøger, om koreanerne kan lave en bil, som kan mænge sig med de tunge drenge.

Kender du det? Alle dine kolleger kører Skoda Kodiaq, men derhjemme kommer der flere og flere børn, så noget må der gøres, og I skal ihvertfald ikke havne i en Berlingo. Heldigvis er der efterhånden mange muligheder i den mellemstore SUV-klasse, som tæller både Nissan X-Trail, Peugeot 5008, Volkswagen Tiguan Allspace og den førnævnte Kodiaq. Men Kia har faktisk også en model, som indtil nu har levet i skyggerne. Sorento, som nu klar i en ny aftapning, og den fortjener din opmærksomhed.

Brugttest af Skoda Kodiaq

Måske derfor har Kias danske importør valgt at henlægge præsentationen, som normalt ville have foregået i udlandet, til det flotte Holckenhavn Slot lige udenfor Nyborg. Et imposant bygningsværk helt tilbage fra 1579, der signalerer robusthed og ridderlighed, to ting som Kia også gerne vil linke til den nye Sorento, som ser mere maskulin ud end den tidligere generation, der var rund og blød. Kia vil nemlig tages seriøst som andet end koreansk bilproducent, der kan lave små, billige biler, og på det danske marked bliver den nye Sorento spydspidsen, der kan overbevise danskerne om, at Kia kan andet end billigt.

Våbenarsenalet
Sorento er tydeligvis en model, der skal tiltage alle verdensmarkeder og ikke kun det europæiske, så designet er mere amerikansk, end vi er vant fra Kia, som har et europæisk design- og teknikcenter i Frankfurt. I stedet skal Sorento charmere os med ny teknik, og ingeniørerne har rustet modellen til krig.

Vi tester topmodellen Premium, og i våbenarsenalet finder vi Blind Spot View Monitor, som viser dig et livefeed fra den blinde vinkel i bilens 12,3 tommer store skærm, som udgør bilens instrumenthus. Det lyder måske forvirrende, men billedet aktiveres først, når du blinker, og blinker du til højre, er det så omdrejningstælleren, der erstattes af billedet, og modsat til venstre er det speedometeret, som erstattes, mens du blinker. Det virker fremragende. Sorento får også en avanceret fartpilot, som bruger data fra navigationsanlægget og en nødbremse, som kan stoppe dig, hvis du overseer en modkørende, når du drejer til venstre. Blandt de mere unikke funktioner finder vi Safe Exit Assist, som holder øje med bagfrakommende, og advarer dig. Det er der også andre systemer, der kan, men Kia går så langt, at børnelåsen til bagsædet aktiveres, hvis en bil nærmer sig, så børn ikke åbner en dør op i trafikken. Og netop børnene (og måske amerikanerne) er der også tænkt på i Rear-Occupant Alert. Her registrerer bilen, at du åbner bagdøren, og placerer noget på bagsædet. Når du kommer frem til din destination og går fra bilen uden at åbne bagdøren, minder bilen dig om det. På den måde kan man måske undgå nogle af de tragiske uheld i USA, hvor fortravlede forældre har glemt sovende børn på bagsædet af varme biler. Kort sagt er der altså ikke meget, Kia har glemt at tænke på.

Peugeot 5008 – familiens favorit

Selve kabinen er smurt til i pianolak, men den generelle kvalitetsfornemmelse er høj, og kabinen føles lækker, og udover varme får du tilmed køling i begge forsæder.

Masser af plads
I forbindelse med faceliftet har Kias ingeniører ændret på platformen, så der er blevet brugt mere højstyrkestål. Det betyder, at bilen er 5,6 procent lettere, men måske vigtigere, at den er endnu mere sikker. Akselafstanden er forlænget 3,5 centimeter, og det skulle give 9,3 centimeter mere benplads på bagsædet, og heromme mangler man bestemt ikke plads. Det skulle kun være, hvis man udnytter muligheden for at skyde sæderne frem. Det koster på benpladsen, men så udvides bagagerummet fra i forvejen rummelige 705 liter til imponerende 910 liter. Man kan også gøre det for at hjælpe dem på tredje sæderække. Sorento fås nemlig kun som en syvpersoners model i Danmark. På tredje sædderække skulle der også være kommet 1,4 centimer plads i hovedhøjden, men det er ikke sted, man kan placere voksne.

En lille revolution
Selve køreegenskaberne er en lille succes i sig selv. Hvor den gamle Sorento kørte, som sad du på ryggen af en gyngehest, så er den nye langt mere stram og præcis. Og det er altså lykkes ingeniørerne at få den til at køre godt, uden at det koster på komforten. Ganske vist er Sorento blevet mere fast, men det bliver uden at ujævnheder slår op i undervognen. I kombination med et lavt støjniveau er Sorento blevet til en bil, du snildt kan knuse mange hundrede kilometer i.

Motorprogrammet udgøres af tre forskellige filosofier – ja intet mindre kan gøre det. Vi har dog kun mulighed for at køre de to; diesel og hybrid. Hybriden drives frem af en 1,6-liters turbobenzinmotor og en elmotor, så der er en samlet ydelse på 230 hestekræfter og 350 Nm. Selve batteriet er på kun 1,49 kWh, og kan kun lades op under kørsel. Det er en okay drivlinje, men på ingen måde sindsoprivende. Det er dieselmotoren på 2,2-liter heller ikke. Den yder 220 hestekræfter og 440 Nm, som leveres gennem en meget velfungerende ottetrins dobbeltkoblingsgearkasse. Den har ikke skyggen af tøven og hakken, som man ellers kan opleve i nogen dobbeltkoblingsgearkasser, og den er tydeligt bedre end den sekstrins automatgearkasse i hybridmodellen. Dieselmotoren virker også lidt mere støjsvag og lige så kraftig, og på papiret udleder den kun otte gram CO2/km mere end hybriden, så jeg ville personligt foretrække dieselen.

Tysk rummelighed - Volkswagen Tiguan Allspace

Sidste drivlinje er en plugin-hybrid, som vi ikke har mulighed for at prøve. Det er den, Kia forventer sig mest af med sine 265 hestekræfter og op til 68 kilometers rækkevidde. Fortsætter afgifterne som nu, vil den nemlig blive noget billigere end de andre varianter, men fordi politikerne endnu en gang har travlt med at spille deres rænkespil, er vi andre sendt i krybesporet, til det er afklaret. Af samme grund har Kia endnu ikke nogen priser klar på den nye Sorento, og så er det svært at afgive en egentlig dom. For der er ingen tvivl om, at den er en korsridder for koreanernes tekniske kunnen, men om du trods alt skal vælge den over kollegaens Kodiaq, kan vi ikke afgøre, før vi kender priserne.

Biltorvets vurdering

plus Velkørende Høj kvalitetsfornemmelse Meget og avanceret udstyr
menu Gearkassen i hybrid er sløv

Specifikationer

R4/16V turbodiesel
2.151 ccm
202 hk ved 3.800 o/min
440 Nm ved 1.750 o/min
Firehjulstræk
8A
202 km/t
Ikke opgivet
14,7 km/l
178 g/km
705 liter
2.500/750 kilo
Ikke oplyst

Kia Sorento på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Kia Sorento 2,2 CRDI GT-Line 4WD DCT 200HK 5d 6g Aut.
659.000 kr.
Kia Sorento
2,2 CRDI GT-Line 4WD DCT 200HK 5d 6g Aut.
Viborg
30.231
2019
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Kia Sorento 2,2 CRDI GT-Line AWD 200HK 5d 8g Aut.
589.900 kr.
Kia Sorento
2,2 CRDI GT-Line AWD 200HK 5d 8g Aut.
Skærbæk
17.000
2019/2020
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Kia Sorento 2,2 CRDI Vision 4x4 200HK 5d 6g Aut.
299.800 kr.
Kia Sorento
2,2 CRDI Vision 4x4 200HK 5d 6g Aut.
Lundby
92.000
2013/2014
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev