De såkaldte Café Offroadere – eller rettet sagt SUV'er - er stadig lige populære i både Danmark, som i resten af Europa - og det er bilproducenterne selvfølgelig helt klar over. De fortsætter med at introducere nye modeller, der skal fange den moderne og trendy bilkøbers opmærksomhed. Enkelte producenter er endnu ikke kommet med deres bud på en SUV i mellemstørrelse. Det gælder bl.a. VW, som arbejder hårdt på at få Golf Plus omdannet til en attraktiv SUV.

En mellemstor SUV fra KIA 
KIA har for nylig introduceret deres bud på en mellemstor SUV – KIA Sportage. KIA har taget betegnelsen ”Café offroader” til sig, og tilbyder derfor også en Sportage udelukkende med forhjulstræk. Det betyder, at netop den model kan tilbydes til en forholdsvis lav pris som van/gule plader med 2 liters benzinmotor til 150.000,- inkl. moms. Samme model fås også med den 112 heste dieselmotor til 174.000,- inkl. moms.

Vi kigger denne gang nærmere på den billigste Sportage 2WD van, og den væsentlige dyrere model på hvide plader med dieselmotor, firhjulstræk og automatgear. Den sidst nævnte model koster 410.000,-.

Køreoplevelsen
Køreoplevelsen i de 2 biler føles vidt forskellige. I den forhjulstrukne benzinversion føles styringen løs og upræcis. Især under kraftig acceleration føles vibrationerne ubehageligt op igennem rattet.

Det høje karrosseri og dermed høje tyngdepunkt får betydning, når bilen presses igennem sving, da forhjulene hurtigt mister fodfæstet. Dette problem har man selvfølgelig ikke med 4x4 versionen, hvor baghjulene automatisk hjælper til, når forhjulene mister greb. Benzinmotoren udfører sit job acceptabelt, både med hensyn til støj, kraftoverskud og brændstoføkonomi – gearskiftet er middelmådigt.

Diesel og automatgear harmonere bedre
Oplevelsen af den dieseldrevne Sportage med automatgear er væsentlig bedre, hvor dieselmotoren og automatgearet lægger op til en afslappet og rolig kørestil – alt føles at harmonere bedre i denne model. Man kunne dog sagtens bruge flere heste under motorhjælmen. De 112 hk bliver holdt i stramme tøjler af den 4-trins gearkasse, så ens kørestil bliver helt automatisk stille og rolig. 0-100 km/t tager omkring 16 sek., mens tophastigheden er beskedne 162 km/t. På trods af de sparsomme kræfter er dieselmotoren ikke specielt økonomisk. Vi nåede kun lige over 10 km/l efter ugens testkørsel.

Flere heste på vej
Der skulle efter sigende være en nyere og stærkere dieselmotor på vej til Sportage. Hvornår den præcist introduceres er uvist, men inden for et halvt år er nok et godt bud. Vi vender selvfølgelig tilbage med en test af denne, så snart det er muligt.

I terrænet
Den forhjulstrukne Sportage skal man lade blive på de asfalterede veje, men man kan da til nød smutte en tur i skoven, hvor den større frihøjde skåner undervognen.

Med firhjulstærk kommer Sportage frem de fleste steder, så længe man ikke forventer at kunne kravle igennem en ½ meter mudderpøl eller forcere kraftige stigninger. Hertil er teknikken for simpel og manglen på en reduktionsgearkasse betyder, at seriøs terrænkørsel er hård kost for bl.a. kobling.

Sikkerheden i top
KIA har med sine seneste modeller vist, at man gerne vil konkurrere med sine europæiske konkurrenter på mere end blot prisen. Sikkerheden er i top på KIA Sportage med 6 airbags samt ESP som standard.

En flot udstyret og rummelig kabine
Også med hensyn til udstyr er Sportage særdeles konkurrencedygtig. Udstyret tæller bl.a. 16” alufælge, indfarvede spejle og kofangere, elspejle og elruder, oplukkelig bagrude, tågelygter for/bag, automatisk nedblædeligt bakspejl med indbygget kompas, fartpilot og sædevarme (dog ikke på 2WD).

Lædersæderne der ses i den firhjulstrukne dieselversion er ekstraudstyr, men bringer oplevelsen af bilen et par tand højere op, hvis man altså kan acceptere farven. Prisen for læderstuen er acceptable 18.000,-.

Selve kabinen er der ikke rigtigt noget at udsætte på. Samlekvaliteten er i orden og designet ganske moderne. Især pladsen på bagsædet imponerer, hvor der er rigelig plads til lange ben.

En fornuftig SUV
KIA har med deres Sportage præsteret en ganske fornuftig bil, som ikke falder igennem på nogen områder. Den billigste forhjulstrukne version hører bestemt kun hjemme på asfaltvejene, og foran Café'en, mens den firhjulstrukne model ikke har noget imod en strandtur. Designet er tiltalende, hvor bl.a. den dobbelte udstødning på dieselmodellen ser godt ud.